< Tilbake til oversikten

Øke karber ved glukosetest?

Timona sa for siden:

Jeg fikk en Diabetes 2 diagnose for ca et halv år siden. Jeg hadde da allerede begynt på lavkarbo, og gikk over til ketolyse i jan/febr.

Ved siste kontroll hos legen var langtidsblodsukkeret på 5,6 (har gradvis gått nedover) Noe som jo er kjempebra. (Jeg bruker ikke medisiner)
Så ved neste time skal det bl.a tas en ny glukosebelastning. Har lest i noen gamle tråder her, at man da skal øke karbene 3 dgr-til en uke før testen. Dette fordi glukoselagrene er tomme når man går på ketolyse, og testen vil bli feil?
Er det noen som vet litt om dette, og vet hvor mange karber jeg må opp i. Og eventuelt hvor lenge før testen jeg bør begynne å øke?

Må innrømme at jeg gruer for å øke karber, men det enkleste må kanskje være å innføre litt youghurt og frukt?

Homer Simpson sa for siden:

Jeg leste et eller annet sted at man skulle ha minst 150 g karbo om dagen de siste 3 dagene før testen, men finner ikke igjen hvor det var. Husker dessverre ikke hvorfor heller.

Kula sa for siden:

Du har jo allerede fått diagnosen diabetes 2, og er i ferd med å spise deg frisk fra sykdommen.

Hvorfor i all verden skal du da ta en glukosebelastningstest? Spør legen din om hva testen vil fortelle deg, som du ikke allerede vet.

Timona sa for siden:

Oj, det hørtes mye ut. Men sikkert riktig at man skal spise opp mot "normale" mengder karber.

Timona sa for siden:

Jeg vet ærlig talt ikke, for å se hvordan det har endret seg fra første test etter kostholdsomlegging kanskje? Jeg går jo til kontroll hver 3 mnd, og skal ta endel andre prøver samtidig (uavhengig av diabetesen)

Kitt sa for siden:

Ring denne legen og si at du ikke vil ta glukosebelastning!;)
Hvorfor i all verden skal du ha behov for å gjøre det?
Tviler legen på at dia2- diagnosen var riktig?
Man kan ALDRI bli frisk av en dia2- diagnose, men helt klart symptomfri, og det er du jo! Kan ikke skjønne at du skal behøve å utsette kroppen din for noe som kan trigge en ny runde med symptomer etc!

Du bestemmer selv, du må ikke ta en slik prøve med mindre legen kan gi deg en svært god forklaring på hvorfor det eventult kan være viktig/riktig!

Timona sa for siden:

Nå ble jeg veldig usikker.
Men om jeg lar være å øke karbene, og tar en ny test imens jeg er i ketose. Hvordan vil dette påvirke testen?
Og om jeg bare kan bli symptomfri, og ikke frisk av diabetes 2, så ser heller ikke jeg vitsen med en ny prøve.
Tror jeg får ringe og høre med legen :o

Kitt sa for siden:

Syns nok du bør ringe legen, ja.
Man kan ikke bli frisk av dia2, uansett hvor "flink" man er, men man kan holde seg symptomfri i årevis om man er nøye med kostholdet og litt heldig fra naturens side.
Holder man seg symptomfri, slipper man også bekymre seg om senskader som nedsatt syn/blindhet, sår som gror dårlig og forårsaker amputasjoner av tær/føtter/ben og nerveskader som kan gå utover alt fra fordøyelse til problemer med å gå!!

Spiser du ketogent/lavkarbo og tar testen, vil den vise hvordan kroppen din har det så lenge du spiser denne typen kost. Men du risikerer å bli grisedårlig av sukkervannet om du går rett fra ketose til flere dl rent sukker!

Snakk med legen din, du, og finn ut hvorfor i all verden du skal utsettes for noe sånt.

Kula sa for siden:

Hvis man uten medisiner er "symptomfri" resten av livet, er man da egentlig syk allikevel?

Eller kan man kalle seg frisk?

Kitt sa for siden:

Om man må følge et relativt strengt kostregime for å være symptomfri, nei det kan man så absolutt ikke! Har man fått en dia2- diagnose, er det for life, baby!!!

Kula sa for siden:

Hvis man blir frisk ved å unngå det som førte til en sykdom, blir det litt feil fokus å insistere på at man fremdeles er syk.

Tradisjonell kostholdstenkning tilsier at man ikke kan bli frisk av dia 2, fordi de offisielle kostholdsrådene tilsier at 50-60% av daglig energiinntak skal komme fra karbohydrater.

Leger, legemiddelindustrien, Diabetesforbundet og ernæringseksperter følger opp og er skjønt enige om at mettet fett er viktig å unngå for diabetespasienter. Grovt brød, poteter og frukt derimot er veldig bra å spise.

Det er kanskje på tide å revurdere begrepene "syk" og "frisk"?

Photobscura sa for siden:

Jeg har sluttet å ta glukosebelastninger årlig, og insisterer i stedet på å ta c-peptid, som måler insulinet. Den taes fastende, og jeg spiser meg ikke ''opp'' før (for det orker jeg ikke, jeg blir så syk av raske/mye karbohydrater). Jeg orker rett og slett ikke flere glukosebelastninger, det er rett og slett for ubehagelig.

Borghild sa for siden:

Man blir ikke frisk når man har diabetes 2. Den holdes enkelt og greit i sjakk med lavkarbokostholdet. Hvor mange gr karbo en kan spise for å slippe å bruke medisin er meget individuelt.

Spiser man en softice med kjeks og en sjokolade, så ser man fort at man ikke er "frisk". Da kan det ta mange dager å få blodsukkeret ned på ønsket nivå igjen.

Brukes betegnelsen frisk, skal man kunne spise alt og det kan man ikke uansett hvor lenge man har spist lavkarbo.

Kula sa for siden:

Du bruker en ganske spesiell definisjon av "frisk"! Hvem i all verden kan spise "alt" og fremdeles opprettholde en god helse?

Kitt sa for siden:

Må man være syk om man har en diagnose?
Har levd med en dia2- diagnose i 5 år, jeg, men anser meg selv for å være frisk!:p;):)
Har mange andre diagnoer også, men er frisk fordet jeg!

Spørsmålet er vel hva man definerer som syk. Er man syk bare man har en diagnose?

Kula sa for siden:

Tja, det var du som hevdet at:

Hvis man ikke er frisk, er man vel syk?

Kula sa for siden:

Kjære Kitt!

I ditt første innlegg i denne tråden slår du fast at man aldri kan bli frisk av dia2. Jeg antar at du kom med dette utsagnet på bakgrunn av hva jeg skrev i mitt første innlegg, nemlig at trådstarter var i ferd med å spise seg frisk fra sykdommen. Du var åpenbart uenig i min formulering.

Jeg syns dette er et ganske interessant og viktig tema, hvor fasiten kanskje ikke er like åpenbar som det man lærer på sykepleierskolen. Vi som har beveget oss i lavkarbomiljøet noen år er jo blitt vant til at fasit må justeres etterhvert som ny forskning og viten kommer til.

Når jeg påpeker at du motsier deg selv, kan jeg forstå at det er irriterende, men istedetfor å sende meg røde rykteprikker og PM med trussel om å melde meg til en moderator, er det vel bedre å utdype synspunktene dine?

Hvis du ikke ønsker å utdype synspunktene dine får du heller gjøre alvor av truslene dine.

Gerd sa for siden:

Kjære Kula.

Hva har dette med trådstartes spørsmål å gjøre?
Dette er ikke tråd for å diskutere "personlige" uenigheter.

Gerd, moderator

Kula sa for siden:

Kjære Gerd!

Det er vel ikke helt irrelevant for trådstarter, hvorvidt man er definert som syk eller ikke når man har fått diagnosen diabetes 2?

Vedkommende har i alle fall fått litt å fundere over før neste legetime - det ville jeg vært glad for i alle fall.

Gerd sa for siden:

Joda, men det med prikker og pm er vel ikke mye relevant. ;)

Kula sa for siden:

Når jeg går dypt inn i meg selv, må jeg jo innrømme at du muligens har et bitte lite poeng her, Gerd ;)

Supera sa for siden:

Dette er også off-topic i denne gamle tråden, men jeg kom til å tenke på en lærer (gymlæreren faktisk) jeg hadde på ungdomsskolen som nå visstnok ikke klarte å holde hodet oppe selv på grunn av nerveskader. Plutselig rykket det til i muskelen og så var hodet til den andre siden. Han hadde ikke kontroll på nakken og gikk og holdt hodet med en hånd hele tiden. Kanskje tipse ham om å sjekke seg for diabetes? Jeg har ikke sett ham, men faren min har kontakt med ham. Og han hadde visst prøvd å finne ut hva det var i noen år nå, men det kan jo hende at det er diabetes og ingen har koblet det til det?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.