Jeg har "alltid" vært plaget med dette, men i det siste har det blitt ille. I hvertfall hårtapet - huden har vel forsåvidt alltid være relativt ille, med unntak av da jeg gikk på Diane ppiller. Jeg synes jeg har fått merkbart tynnere/mindre hår, noe som er ganske trist siden jeg tidligere har hatt veldig tykt, flott hår. :(
Jeg var hos legen for å få undersøkt om noe var i veien, men blodprøvene ga ingen svar på hva det kunne være (annet enn høye kolesterolverdier, noe legen mente kunne være relevant i forhold til hudproblemene, men som jeg er litt skeptisk til).
Jeg vet ikke om hårtapet og hudproblemene henger sammen, men lurte på om noen her inne kanskje hadde noen tanker om hva disse problemene kan skyldes (mens jeg venter på time hos hudlege)?
Har vel ikke noe generelt svar til deg, men får du i deg nok vitaminer og proteiner?
Jeg mister enormt med hår når jeg spiser lavkarbo uten å få i meg ekstra b-vitaminer... Ellers er vel hårtap ofte genetisk, både for menn og kvinner så det trenger ikke kun skyldes kosten... Hva med en tur til frisøren? Kan hende de og har noen tips opp i ermet ;) Nå tenker jeg på kosthold og tilskudd du kan ta, ikke dyre shampoer som skal få håret til å bli vokse raskere og sånn... Selv om "overfladisk" pleie nok også er viktig :)
Blodprøvene viste ingen mangler på vitaminfronten i hvertfall. Hvor mye protein jeg får i meg er jeg usikker på, men jeg spiser middag med kjøtt nesten hver dag, og gjerne litt ost, egg osv i tillegg, så jeg vil tro jeg har et relativt akseptabelt proteininntak (?).
Interessant artikkel, og flere av symptomene kan faktisk stemme på meg. Men det rare er at i følge legen er b-vitaminverdiene mine helt fine.. :confused:
Men som du sier skader det jo ikke å teste ut med litt ekstra mengder, så kanskje jeg skal prøve det uansett. :)
Ok, for vekttap kan gjerne føre til midlertidig hårtap.
Det er ikke så lett å oppdage b-vitaminmange som bare å ta en blodprøve, dessverre. Nå er det en stund siden jeg forsket i det der, for min egen del, men det er andre verdier i kroppen som kan indikere på både b6 og b12-mangel uten at det synes på blodprøvene. Kanskje noen kan fylle ut hullene her, for jeg husker ikke hvilke prøver det er snakk om :o.
Er du utredet mtp dette? Det innebærer kjønnshormonprøver (testosteron, SHBG, østrogen, prolaktin ++) samt en GU med ultralyd av eggstokkene. Hvis ikke dette er gjort kan du jo tipse legen din om det... Regner i grunn med at du er utredet for dette, men siden det ikke var nevnt nevner jeg det! ;)
Er ikke utredet for PCOS, nei. Men kanskje jeg burde vært det? Jeg er imidlertid ikke plaget med overvekt, hår på rare steder og uregelmessig/uteblivende menstrasjon..
Jeg har forøvrig tatt dobbel dose b-vitamin i seks uker nå (samt tetracycliner og en salve, mot hudproblemene). Lite resultat på hårfronten dessverre, men huden har bedret seg noe.
Tar nok en tur til legen igjen snart, og ber om utredning!
Du trenger ikke ha alle symptomene på PCOS for å ha det...
Jeg har (sannsynlig) PCOS, men har ikke vært overvektig (har nå nylig født et barn og har BMI like over 25, men regner med jeg går ned igjen til normalvekt i løpet av ammeperioden så det teller ikke), aldri hatt uregelmessig mens eller øket hårvekst noen steder. Som deg fikk jeg plutselig betydelig med kviser (hadde aldri hatt mer enn 1-2 tidligere) og begynte å miste mye hår i en alder av 25. Cystene på eggstokken ble påvist tilfeldig under graviditet og diagnosen er ikke stilt ennå fordi en først må ta hormonprøver (og det kan ikke taes under graviditet eller når en ammer) - men er sannsynlig. (For å få diagnosen må en ha to av tre; - karakteristiske hormonprøver, - funn av cyster på eggstokk ved ultralyd, - flere kliniske symptomer som hårvekst/kviser/fedme +++, siden jeg ikke scorte nok på symptomene må jeg derfor ha hormonprøvene også før diagnosen kan settes).
At du ikke var plaget når du gikk på Diane peker i retning av PCOS i alle fall. Dette er jo behandlingen PCOS'ere får for symptomene sine fordi det forskyver hormonubalansen ved PCOS i riktig retning.
Er ikke alle fastleger som kan så mye om dette, så kan være greit å nevne det for legen - som da sikkert vil henvise deg til gynekolog for utredning dersom hormonprøvene slår ut.
Lykke til i alle fall! Du får holde oss oppdatert om hvordan det går!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.