I dag fikk jeg svar fra legen på de blodprøvene jeg tok for et par uker siden.
Jeg sjekket ikke kolesterolet før jeg begynte på Ketolyse, egentlig har jeg ikke vært så opptatt av det.
Dette skrev legen min:
"Du har høy kolesterol med særlig høyt dårlig kolesterol. Jeg kan ikke anbefale at du fortsetter på ketolysediett. Jeg vil anbefale vanlig kosthold og ny blodprøve ca om en måned etter at du er tilbake på normalt norsk kosthold."
Her er resultatene mine:
B-HB = 14,8
P-GLU = 7,3
P-HDL = 1,43
P-LDL = 6,08
P-TRIG= 1,17
S-koletero... = 8,05
Jeg tror ikke jeg er så "syk" jeg :rolleyes: Kommer uanz ikke til å begynne med karbomat igjen :p
Haha, ja, han har visst ikke skjønt det ;)
Har hatt liten interesse av kolesterolet mitt egentlig, men for mange år siden fikk jeg en total-kolesterol på over 5. Og det var mens 5 var veldig farlig ;)
alltid fastende.. hvor lenge har du vært på ketolysekuren?
det tar ofte flere mnd før ting "normaliseres".
Har selv gått 4,5 mnd.. har veldig lyst til å dra til legen snart å teste for morro skyld :D
anbefaler forøvrig å lese litt om kolesterol, spesielt "den store kolesterol bløffen"
At folk tror at høyt kolesterol er farlig er egentlig bare sprøyt fra forskning som mangler holdepunkt for at si at kolesterol fører til hjerte/kar sykdommer b.l.a.
står masse om kolesterol i dette forumet også!
så mitt råd.. følg retningslinjene til ketolyse og hold deg til hva du skal spise.. og resultatet blir bra!
Jeg har vært ketogen i over 6 måneder nå :D
Jeg hadde egentlig ikke tenkt å ta noen blodprøver den dagen, men når jeg var hos legen, begynte vi å prate... Det ene tok det andre, så fikk jeg blodprøver på kjøpet :rolleyes:
Han fortalte at han nettopp hadde vært på kurs om slankekurer, og at dommen var klar: ALLE, absolutt alle, gikk opp i vekt etter kuren.
Da sa jeg til ham: Har ingen planer om å gå tilbake til den dritten jeg spiste før, har aldri følt meg så bra som nå, fordøyelsen er super, energien på topp, og når jeg er sulten, så spiser jeg! :D
Når han hørte ordet "ketolyse", da sa han at han ville sjekke kolesterolet mitt. Jeg svarte bare "whatever" ;)
Leger har mye å lære! Tror du jeg kommer til å følge hans råd? Absolutt IKKE! :p
Har lest de fleste ting om kolesterol her inne, og via linker jeg har fått her. Har gjort meg opp min egen mening, jeg.
Jeg tror på det kostholdet jeg har nå, rett og slett fordi jeg føler meg SUPER, FRISK og GLAD :D
Jeg har ingen normale dager :o
Spiser ikke frokost, for det klarer jeg ikke :( Det går i Pepsi Max til magen sier fra at den vil ha mat - da lager jeg meg en salat bestående av isbergsalat, tomat, agurk, rødløk og kjøttpålegg (gjerne roastbeef), og masse Ybarra olje samt sitronpepper - kjempedigg! :D
Til middag spiser jeg alt mulig, med salat til ;) Det kan være kokt/stekt fisk, biff, kylling, kalkun, svinekoteletter, ja... alt som regnes som "rent".
Bruker faktisk ikke så mye fett - kanskje 50-60 gram om dagen (kan hende det er mer, for jeg sjekker ikke lenger...)
Spiser i grunnen ikke så veldig variert - men kan godt finne på å ha fisk 3 ganger i uka :rolleyes:
Jeg trimmer ikke annet enn det jeg går på jobben. Ikke drikker jeg så veeldig mye heller :o
Startet 9/12 på 76,2 kg, og nå er vekta 61 :D Godt innenfor riktig BMI, men jeg holder ut til de siste kiloene er borte. Skal øke på med karber etterhvert, har faktisk funnet ut at jeg tåler en god del før ketosen sier takk for seg ;)
Det er ikke det at du spiser for lite fett (kolesterol) som gjør at kolesterolet ditt går opp da??
Siden kroppen regulerer kolesterolinnholdet selv og produserer kolesterol hvis den ikke får nok gjennom kostholdet, så kan det være at det er det som skjer med deg?? (Jeg synes du har lite fett i kosten din :o)
Dessuten, røyker du?? Ikke at det i seg selv er kolesterolfrembringende, men det skader blodårene som igjen fører til økt kolesterol som prøver å reparere blodårene...
Flott vektnedgang, forresten!!
(Hvordan gikk det med mannen din? Bra, håper jeg.)
I blant tenker jeg at dersom alle andre yrkesgrupper hadde tenkt som en god porsjon av legestanden, hadde de gått konkurs. Tenk deg selv om en frisør kun hadde klipt hockey og satt permanent, fordi vedkommende ikke hadde åpna et fagblad med tidens trender siden hun/han tok utdannelsen sin en gang på åttitallet? Hadde jeg vært lege, tror jeg vel jeg hadde tatt mye stolthet i å holde meg oppdatert i hva som rører seg av forskning innen helse og medisin, i stedet for å sitte og ruge på gammel og utdatert kunnskap :cool:.
Jeg var hos legen like før jul, og fikk påvist veldig høyt kolesterol (det dårlige). Har nå spist ketogent siden, og skal tilbake til legen om en måned for å sjekke kolesterolet igjen, er spent på hvordan det går:)
:ja: Der sa du det! Jeg har lest det en gang, men hadde glemt det!!!
Husker vi diskuterte det en gang på jobb hvorfor ei tynn, lekkersmekker dame kunne ha såpass høyt kolesterol som hun hadde. Ho spiser tom lavkarbosunt! MEN dama er storrøyker, bla annet for å holde vekta nede.
Og da var det en av hodene nede hos oss som fortalte at røyking kan også føre til forhøyet kolesterol. OG når røykere i tillegg kan ha dårligere blodsirkulasjon enn det ikke-røykere har så er det vel snart å trekke egne konklusjoner?? Eller??
En del av denne holdningen mot bl.a. kolestreol, henger nok igjen siden den gang lege ble sett på som et såkalt "høystatusyrke" og før i verden hadde en lege mye makt (det var presten, legen og lensmannen som hadde noe de skulle sagt).
Virker som om mange (spesielt legene selv) mener at de fremdeles er hevet over alle oss andre (gudekompleks) og kan så mye bedre enn oss andre, og det gjelder ikke bare eldre leger gitt. Selv har jeg snart fullført en doktorgrad i materialfysikk så det hever vel meg også ganske høyt over menigmann eller setter nesa høyt i været og snøfter - hehehehe :D
Har en søt liten historie om leger og gudekompleks, litt utenom tråden men skitt au - les og le :D.
Jeg skulle for en del år siden fjerne mandlene i godt voksen alder. Jeg hadde på den tiden piercet tungen. Skulle på sykehuset for en preliminær undersøkelse før innleggelse og inn kommer en lege som kunne minne om McSteamy sånn omtrent midt i 30-åra. Mmmmm tenkte jeg, naise å få noe lekkert å se på, vel det varte omtrent 5 minutter for han hadde tydeligvis et aldri så lite gudekompleks.
Han skulle jo selvfølgelig se på mandlene mine og da han oppdaga piercingen røska han tak i den mellom to fingre og drog tunga mi langt ut. Du kan trygt si at det gjorde veldig vondt selv om jeg hadde hatt den i flere år. Jeg tent på alle plugger, vel og greit at fyren var i mot piercinger men å gjøre noe sånt var jo totalt uprofesjonelt.
Dette var på den tida at de superpisseskoene med sylspisse stilletthæler nettopp hadde gjort sitt inntog og jeg satt i en stol som var hevet litt over golvet og han satt på en krakk nedenfor. Jeg sikta hælen inn i mot legens kronjuveler og klarte å knurre frem (med tunga på utsiden) at dersom han ikke slapp taket kom han til å synge sopran resten av livet. Han slapp taket, skikkelig fornærma og klaret å vrenge utav seg noe om at piercingen kunne være årsaken til mandelproblemene mine. Jeg svaret bare at hadde han giddet å sette seg inn i min sak ville han sett at jeg har hatt problemer med mandlene siden jeg var bare et par år gammel. Da ble'n sur gitt og gikk.
Sykepleieren som var tilstede flirte godt og sa at det var på tide at noen satte han på plass for han var akkurat lik mot alle pasienter og ingen tørte å si noe for han var jo legen og ingen tuller med legen. Jeg ga klar beskjed til sykepleieren om at dersom jeg så han på operasjonsstua kom jeg til å marsjere ut og hu skreiv det ned i papirene mine :D Så aldri mer han der dusten og bra var det, tror ikke jeg kunne stått inne for mine handlinger. Slik oppførsel blant leger har jeg opplevd så mange ganger og spesielt på sykehus, selv om det er sykepleierne som virkelig gjør en fantastisk jobb der.
Ja, jeg har vært inne på tanken om for lite fettinntak. Men jeg klarer ikke å få i meg mer, enda jeg lurer det inn i kosten på flere måter.
Ja huff, meg er en røyke-person :o tenner meg en røyk og lurer på om jeg gidder å si mer om det (skamfull)
Takk, er MEGET fornøyd selv, er blitt et nytt menneske, men ikke minst, fått det jeg mest ville ha: ENERGI :D
Det gikk bra med han. Etter en tur til Tromsø, ble det konkludert med at det var en blodpropp (som da hadde løst seg opp) i de små arteriene.
Han skal få Marevan, visstnok. Krysser fingre for at han holder seg frisk framover! Og han spiser ketogent fortsatt ;)
Hei!
Eg jobbar som fastlege - og ettersom eg er på lavkarbo.no laurdag morgon kl 08:20, reknar eg med at de forstår at eg er meir enn litt interessert i alternative kostråd til dei statlege anbefalingane.
Eg kjenner likevel at eg blir temmeleg provosert over legehetsen her inne. Det er sjølvsagt ikkje akseptabelt med arrongant oppførsel slik nokre av dykk skriv om, men eg får likevel lyst til å seia litt om bakgrunnen for dei råda vi gjev.
Eg kan sjølvsagt ikkje uttale meg på vegne av heile legestanden, men eg kan seia noko om kvifor vi gjev dei type kostråd som vi gjer (sjølv om vi ikkje alltid trur på dei sjølv).
Vi som jobbar som "vanlege" fastlegar er lønna av staten og er underlagt strenge retningslinjer om korleis vi skal jobbe og kva vi skal formidle. Vi har statlege retningslinjer å forholde oss til, som er meir eller mindre gode. Eg har fulgt spent med på dei nye næringsstoffanbefalingane som er til høyring no, og har nett vore på foreldrag med Rune Blomhoff som har leia dette arbeidet over fleire år. Vi lærte mellom anna at det blir publisert 1,5 millionar artiklar om ernæring kvart år. Dei nye statlege retningslinjene (som liknar temmeleg mykje på dei gamle...) er ei oppsummering av all denne forskninga over dei siste åra. Vi som jobbar som fastlege pliktar å formidle dette vidare, anten vi trur på det eller ikkje. Vi kan ikkje velje den kostholdsfilosofien vi trur på sjølve, og så selja det vidare til pasientane våre. (Og det er på ein måte bra, ettersom eg trur på lågkarbo medan kollegaen på kontoret ved sidan av et rosinbollar med syltetøy til lunch).
På same måten er vi forplikta til å informere pasientar som har kolesterol over anbefalt nivå (utifrå den nye veilederen om risikovurdering som nett er komen), om at kolesterolet er for høgt og at dei må fylgje gjeldande retningslinjer (...) for å få dette ned. På den måten kan vi dokumentere i journalen at vi har gjort det vi er forplikta til å gjera. Om denne pasienten saksøker oss om 20 år fordi han har fått hjarteinfarkt, har vi dokumentasjon på at vi fulgte statlege retningslinjer i høve til den rådgjevinga/behandlinga som var vanleg praksis då dette vart oppdaga. Det er sjølvsagt opp til pasienten om han vil følge råda eller ikkje. Vi blir då neppe halde personleg ansvarlege om pasienten får hjarteinfarkt.
Om pasienten derimot har høgt kolesterol, og vi seier "finfint - et lågkarbo" - sjølv om det er stikk i mot retningslinjene vi har per i dag, og pasienten saksøsker oss om 20 år fordi han har fått hjarteinfarkt (...kanskje mindre sannsynleg, men han kan jo få det uansett :cool:), så vil vi truleg få beskjed om at vi ikkje har gjort jobben vår då diagnosen høgt kolesterol vart stilt, vi har gått ut over retningslinjene, og kan dermed bli halde ansvarlege for at pasienten vart sjuk.
Dette vart litt lenger enn eg hadde tenkt... Men altså: Om du går til legen, får du lege-råd ut ifrå gjeldande retningslinjer pr i dag, som vanlegvis (om legen er oppdatert) er basert på eit stort forskningsmateriale dei siste åra. Dette er jobben til oss legar å formidle. Vi kan ikkje velja utifrå eiget hovud/magekjensle/overtydning kva vi skal formidle. Om du går til legen, får du altså skulemedisin. På same måte vil du få akupunktur når du går til akupunktøren eller homeopatmedisin hjå homeopaten.
...Og til slutt blir det pasienten sitt valg om han vil fyljge råda vi gjev eller ikkje. Inntil vidare testar eg ut lågkarbo på meg sjølv, forklarar pasientane mine som sjølv går på lågkarbo om problemstillinga ovanfor (...vi pliktar å formidle slik og slik, men det kan på sikt hende at det viser seg at din kostholdsfilosofi er betre...), og prøvar å leggje stor vekt på det eg er enig i i statlege retningslinjer: fysisk aktivitet, grønsaker og proteiner er i alle fall bra!
Tankevekker, Fjellgeit. Ja, det kan vel være litt lett å uttale seg bråkjekt i forhold til fastlegestanden, men det kommer vel ut av dårlige erfaringer bl.a ...!
Men det var interessant å høre hvordan det ser ut fra din side, og jeg skjønner argumentasjonen for å råde pasientene på den måten det gjøres, enn om det er litt trist også, men da mer med tanke på hvor stille det står med anbefalninger mot bl.a insulinresstens og diabetes.
Men det er veldig bra at du selv prøver deg på lavkarbo, og det er jo heller ikke under tvil om at dette vinner vei jo flere som åpner seg for det og jo flere som har gode resultater av det!
Motstanden ligger nok på et langt høyere nivå enn hos legene selv, stort sett.
Veldig interessant å lese det du skriver, altså fra fra fastlegens side av bordet.
Det jeg mener, det er at det som regel ikke er den vanlige fastlegen som er "problemet", men forskningen bak rådene og anbefalingene legen er forpliktet å følge.
Også hvordan forskning blir tolket, og av hvem kan være et problem.
En lite eksempel på dette er poteten.
Alle skal spise potet sies det, friske og sjuke, for potet er sunt, også for en diabetiker.
Men nå senest, etter møtet på Stortinget ang de nye kostrådene, så skrives det på Diabetes.no:
Og da lurer jeg på....hvis forskning på potet og helse mangler, hva bunner da de tidligere rådene om å spise potet i?
Og hva annet i de gamle/nye kostrådene kunne trenge mere forskning?
Kan det være sånn at mange av dagens offentlige kostråd mangler skikkelig forskning og dokumentasjon?
Jeg synes også det var veldig interessant å høre hvordan det ser ut fra et legeperspektiv. Jeg har noe høyt kolesterol og har vært veldig usikker på hvordan jeg skal forholde meg til det legen sier. Med ditt innlegg i bakhodet blir det lettere for meg å diskutere med legen og forstå hvorfor legen argumenterer som han gjør. Jeg føler meg egentlig ganske ydmyk i forhold til legens anbefalinger, men ikke mer enn at jeg for tiden leser boken "Det store kolesterolbedraget" av Malkolm Kendrick, for å gjøre meg opp min egen mening. Jeg går for tiden på Eurodiett med meget lite fett. Men problemstillingen blir aktuell for meg igjen når jeg skal velge hvordan jeg skal vedlikeholde. Da er faktisk denne problemstillingen noe jeg vil ta i betraktning.
Spesielt det som er uthevet er viktig. Jeg har, som mange har fått med seg, en mann som er lege. Vi diskuterer høyt og lavt lavkarbo i heimen, i perioder må vi legge ned forbud mot matdiskusjoner forvi begnynner og krangle, hehe! (han er riktignok anestesilege og har ikke mye kunnskaper om kosthold og overvekt, men er som privatperson opptatt av trening, mat og helse)
Som privatperson kan mannen min være enig i at lavkarbo er et nyttig hjelpemiddel, men siden det er så få langtidsundersøkelser på dette (og da med gode, kvalikative undersøkelser med store grupper mennesker), så kan han ikke som lege anbefale det. Alt leger gjør i sin jobb skal være dokumentert, følge statens rettningslinjer, det er ikke plass for private meninger. Og slik skal det være. Min mann kan ikke mene at den og den narkosemedisinen er bedre enn en annen, han skal gi det som staten anbefaler er den beste, på et generellt grunnlag. Følger han ikke rettningslinjene, så får han helsetilsynet på nakken hvis noe uvanlig hender, og har han ikke fulgt prosedyrene så mister han jobben.
Mitt argument på dette stadiet er alltid: Jamme mennesker er ikke statestikk! Vi er individer! Og det er der de som jobber med overvekt, møter pasienter i starten av overvekt, burde får flere ulike rettninger å kunne anbefale. For mange har jo faktisk hjelp av de vanlige rådene som spis mindre godteri, tren mer. Og generelle anbefalinger er nettopp generelle.
Så at KOS påvirker de nye rettningslinjene for de genrelle kostrådene, er ett steg på veien. (BTW: poteten er ikke lengere regnet som en av grønnsakene) Det er DER vi/KOS/andre interessenter bør jobbe, med å endre de rettningslinjene som legene/ernæringsrådgivere forskriver.
Dette går altså på de rådene og behandlingene legene foreskriver. Arrogante leger som får folk til å grine, er nedlatende, etc. det handler om helt andre problemer enn dårlige rettingslinjer.
Først: velkommen hit! :) Godt å ha flere leger på "laget" ;)
SÅ: Jeg føler ikke at det er noen legehets her inne, vi deler våre erfaringer, og mange av oss har faktisk møtt en del håpløse leger. Personlig har jeg full forståelse for at legene må følge de rettningslinjene som de er pålagt, men vi som pasienter er jo ikke pålagt å følge legens råd.
Når min lege sier at han akkurat har vært på kurs og fått masse info om slankekurer, og at konklusjonen er at ingen virker (fordi man går opp igjen etterpå), så har han ikke forstått hva JEG snakker om. Fordi jeg har lagt om kostholdet, og det er mitt valg å ikke spise karbohydrater slik ernæringrådet anbefaler. Som jeg skrev lenger oppe; jeg føler meg super, har masse energi, og trives med kostholdet.
Koleterolnivået mitt bekymrer meg ikke. Selv om min lege sier det er høyt, er det også på grunnlag av statlige anbefalinger/rettningslinjer.
Jeg undres: det finnes også mye forskningsmateriale på lavkarbo og lavkarbovennlig kosthold. Er dette tatt inn i grunnlaget for rettningslinjene?
....og fett ;)
Får jeg spørre: tester du lavkarbo ut fra nyskjerrighet, eller fordi du trenger å gå ned i vekt?
Hahaha! Jeg skal vel ikke påberope meg å være noen moteløve selv, sist jeg hørte noe om trendnessen min var da læreren min sa jeg så ut som et avdanka Cure-fan fra de mørkeste hjørnene av åttitallet. Tanken var vel heller det at noen skulle henge igjen i fortiden. Men retro rocker, så på med bolebukse og ut i verden og la hockeyen blafre i vinden! :D
Jeg skulle ønske alle leger hadde lest Gary Taube" Good calories, Bad calories" den 500 sider boken er kjokefull av de riktige vitenskaplige referansene og følger ikke bare metaanalyse formen når den undersøker dagens helse/matråd men mye annet vitenskapelig materiale rundt fedme, biologi og vestlig-stil sykdommer de siste 100 år.
Den og andre nye vitenskapsbøker har etter det jeg har skjønt hatt en påvirkningskraft på USA sitt statlige helseråd og har sammen med ny forskning medført en ganske interessant forandringsprosess fra den tidligere harske personangrep- og karaktermordholdningen mot slik som Dr. Atkins f.eks. Jeg tror det er bla. slike endringstrender i USA som gjør at de har turt å "utvise" poteten fra det gode selskap her i lille dilte-etter Norge.
Og hvor ligger påvirkningsprosenten egentlig i forhold til matindustrien? Er den neglisjerbar eller finnes det enkelte leger i ledende posisjoner som ikke har det minste imot å ignorere endel forskning som peker i andre retninger?
Poenget er vel at; 100 forskningsresultater viser en ting.. så kommer det ny forskning som sier noe totalt annet. Dermed tar det tid før alt blir annerkjent og akseptert. Som legen sier, selv om han har forsket og er oppdatert på ernæring, så betyr det ikke at han kan si det han mener er riktig. Han er nødt til å følge de retningslinjer og regler for hans jobb.
Når det gjelder good calories, bad calories.. Er det mulig å leste om denne boken på nettet, eventuelt er bra oppsummering?
Var hos legen forrige uke selv for å teste om jeg hadde nok av vitaminer,jern osv i kroppen, og alt var bra men litt høyt kolesterol. Men legen min var ikke imot denne kuren i det hele tatt, han ga meg heller råd om at man må passe på å få i seg det "sunne fettet" gjennom fet fisk, nøtter, kylling osv:) Så alle leger har vel hver sin mening om dette, men jeg synes at man skal høre på sin egen kropp, er vi som kjenner den best:)
Hvis kroppen maser etter sukker?? Gir du den det da?? Når vet du at det er noe kroppen VIRKELIG trenger kontra har lyst på???
Hva med salt... Min kropp er saltsnål, alltid. Jeg sliter med vann i kroppen og går på vanndrivende, men kroppen var megasnopen på salt lenge FØR jeg begynt med vanndrivende..
Poenget er at kroppen skal ha riktig balanse med vann. Husker en venninne som var gravid, var fra å veie 40 kg, sped som en guttunge, til å se ut som michelinmannen som høygravid. ALT var stort, og knallrød i ansiktet og hjerte som dunket og hadde problemer med sirkulasjonen. Og det var kun vann, en mnd etter fødsel så var hun like liten. Fingre, føtter, ansikt - ALT var fylt av vann!
Og nei, hjertet liker ikke høy vekt, og det spiller ingen rolle om det er fett eller muskler. Tyngde er tyngde. (derfor slutten mannen med vektrening i stor grad, hjertet, knær, likte det ikke. )
Er ingen som driver med legehets her inne, men vi deler våre dårlige erfaringer vi har med mange leger. Mine aller dårligste erfaringer med leger og gudekompleks har ikke vært i forbindelse med lavkarbospørsmål faktisk.
Det er fint at du forklarer hvilke retningslinjer en lege har å forholde seg til, det er nok ikke alle som er klar over hvordan det virker. Mitt poeng er allikevel at leger er kundebehandlere og dermed bør oppføre seg deretter.
Min lege lirte også av seg en del standardfraser da jeg sa at jeg lever på lavkarbo, men jeg ga klar beskjed om at han skal behandle meg ordentlig for det og ikke som en "annerangs" pasient for det. Jeg betaler i dyre dommer for dette og da er han forpliktet til å gjøre jobben sin på en skikkelig måte som en kundebehandler, ikke bare trekke på skulderene og blåse når jeg kommer med mine problemer. At han er uenig i lavkarboprinsippene og ikke har lov til å anbefale det er helt greit, men når jeg kommer og ber om å få sjekket blodtrykk og kolestreol mm for jeg skal slanke meg, synes jeg at han skal gjøre det uten å gi ufyselige formaninger på veien. At han kommer med råd på en opplysende måte er OK, men han og maaaange andre leger må kutte den der fryktelig nedlatende holdningen de har.
Amen!
Siste timen for 2 uker siden sa eks- legen min noe sånt som: " Jeg hadde aldri tillatt meg selv å se ut som deg!"
Han brukte hele timen på å skjelle meg ut for at jeg hadde latt meg selv bli/være så feit, og hadde slett ikke tid til å skrive ut henvisning til gynekolog, for da var timen slutt, gitt!
Han ba meg skrive opp alt jeg spise en periode og ble fra seg over hvor mye jeg spiste. Han kunne riktig nok ikke forklare hvordan jeg i samme periode på 18 dager hadde gått ned over 3 kg!:p
Om ketolyse sa han: Det er mye som dreier seg om tro!
Han skal rapporteres til kommuneoverlegen og fylkeslegen og .....
Er ikke bare meg han har vært jævlig mot heller! Godt voksne damer som griner på kontoret må være noe han tenner på, eller noe!
Da jeg ringte i dag for å avlyse neste time og si i fra at jeg hadde byttet time fordi jeg nektet å bli behandlet sånn, sa kontordamen bare: Å, uffda!
Tror jammen meg hun har hørt det før!:p
Satser på at en ung, kvinnelig lege vil være mer empatisk og hyggelig å ha med å gjøre!;)
Nå nei... Min faste lege begynte på videreutdanning og jeg fikk en kvinnelig ung vikarlege.. Ho ville overhodet ikke høre om lavkarbo....:mad:
Siden jeg selv jobber på et legekontor omtrent dikterte jeg henne og det hun skulle skrive i journalen.. Og diktaten den hentet jeg her fra lavkarbo :p . Så på den måten er ho grei, jeg fikk tatt alle prøvene jeg ville; etterhvert, og ho ble svar skyldig over hele linja. Men ta det til etterretning??? Gleder meg til fastlegen min kommer tilbake!
Heldigvis kommer hun høyt anbefalt av en kvinne på min alder med en datter på min datters alder!
Akkurat hva hun syns om lavkarbo, er ikke så viktig, bare hun er normalt høflig og grei og forklarer ordentlig hvorfor om hun ikke vil gjøre som jeg ber om!:p
Jeg jobber ikke på legekontor, men er sykepleier og vet som regel hva jeg ønsker hjelp til/med! Da vil jeg gjerne ha en forklaring, ikke 15 min kjeft når jeg ber om noe hun er uenig i!:mad:
Jeg kjenner en lege som heter Stig Bruset. Han er spesialist i allmennmedisin og utdannet homøopat. Han holder til like over grensen til Buskerud - ikke langt fra Asker. Han har en svært vid horisont, og er en fantastisk fyr! Vet ikke om han har plass til flere pasienter, men hvis han har, er han et funn...
Tror ikke det er noen vits i å stille seg i kø der. Jeg har sjekka, for jeg tilhører hans distrikt. Har skifta fastlege nå i vår, men har ennå ikke møtt henne. Vet ikke om lavkarbo blir det første jeg tar opp. ;)
Hei.
Når jeg leser det fjellgeit skriver om at legene følger retningslinjene og gir råd ut fra dette, bekrefter det bare det jeg har følt i mange år. Man trenger sjelden å gå til lege for annet enn blodprøver eller sykemelding. Hvis de bare skal lire av seg noe de har fått beskjed om kan vi jo bare lese retningslinjene selv?
For å ikke virke for negativ mot leger;) vil jeg legge til at dette er mer kritikk mot legenes muligheter, ikke mot personene, men systemet. Leger burde som i andre yrker få bruke ferske forskningtall og prøve ut ting med pasienter innenfor visse rammer og hvis pasienten selv uttrykker et sterkt ønske om å finne en bedre vei.
Hvis man skal ha revolusjonerende operasjoner eller nye behandlingstilbud må vi jo reise utenlands!!!
Jeg skal også ta prøver etter noen mnd til på lavkarbo, og jeg tok før jeg begynte helt tilfeldig og hadde høyt kolesterol. Det blir spennende. Legen vet ikke at jeg går på diett en gang!
Jeg skulle ut på planteshopping i dag, men ble så fryktelig uvel underveis. Hele venstre hånd var totalt lammet, munnen og deler av ansiktet var lammet. Jeg kjente at beina begynte å lammes samt høyre arm. :eek: Jeg ble dritredd og trodde jeg hadde fått slag! :eek:
Sambo kjørte meg rett inn på akutten på sykehuset, der ble jeg i flere timer. Undersøkt i alle bauer og kanter. Hjertet var heldigvis krute godt. De gjennomførte både ekg og et par andre tester jeg ikke vet navnet på.
Massevis av blodprøver ble tatt og etter et par timer fikk jeg vite resultatet. Førligheta kom ganske fort tilbake, men skrekken satt i ganske lenge.
Svaret på blodprøvene viste at jeg har altfor lite kalium i blodet og det kan være farlig hvis det forblir ubehandlet. Så nå sitter jeg her og knasker kalium...
Og grunnen til at jeg har for lite kalium i kroppen skyldes det at jeg har slurvet for mye med ketolysetabelettene; saltene blir skyllet ut med alt vannet. SÅ HUSK KETOLYSETABELETTENE!!! Jeg insisterte på å fortsette med lavkarbo..:p
Bruker ikke du vanndrivende, da?
Har ikke legen din fortalt deg om farene ved å ta vanndrivende? Følges du ikke opp av legen din med tanke på akkurat det som skjedde med deg i dag?:eek:
Kalium- mangel er den viktigste grunnen til at man ikke skal leke med vanndrivende på egenhånd!
Og spiser du for mye kalium, kan du gå i hjertestans!:eek:
Ellers: God bedring! Godt det ikke var noe verre!:klem:
Jeg fikk beskjed om at jeg kunne ta en centyl hver dag. Ved behov kunne jeg hver dag ta opptil tre diural i tillegg. Det eneste legen sa til meg var at jeg IKKE måtte ta kalium som kosttilskudd... Derfor kutta jeg ut ketolysetabelettene..:o
Jeg kjenner nå på kroppen når jeg må ta vanndrivende, men jeg skal til fastlegen over helga for ny test av kalium samt prøve en annen medisin enn centyl for vanndrivende DET må jeg ha.. Mente også legene på sykehuset..
Håper jeg også, for det er helt jævlig å gå rundt med denne prikkinga i alle fingrene og tærne som jeg opplevde som et forstadie til lammelsen, samtidig som jeg har mye vann i kroppen og egnetlig burde tatt en vanndrivende..
Vet ikke helt om jeg burde ta mer kalium enn det legen har foreskrevet, men jeg tok en halv tabelett ekstra da det begynte krible som bare det nå i formiddag. Kriblinga gikk over og jeg føler meg bra igjen. MEN så vet jeg jo at jeg må ta vanndrivende igjen til kvelden og da er det vel påan igjen med kribling...:( HÅPER de klarer "balansere" meg for det å bli gradvis lam i hele venstre siden i løpet av ca 10 min er det jævligste jeg har vært med på...
Du som kan dette, hvorfor ble forresten bare venstre side lammet??
Beklager å måtte skuffe deg, men jeg aner ikke! :o
Høres ille ut at du skal ha det sånn! Er det ikke noen som kan veilede deg litt i forhold til hvor mye du bør ta av hver? Syns at det å skulle finne ut av dette selv, er litt skummelt, jeg! Er jo ikke sukkertøy akkurat, disse medisinene!;)
Skulle nesten tro at dette var sånn man var innlagt for å eksprimentere med!:p
Fortsatt masse god bedring! :klem::klem::klem:
SKal til lege igjen på onsdag og frem til da skal jeg spise tabelettene slik de er foreskrevet og heller spise mye brokkoli og banan da disse inneholder mye kalium. Det går bra vettu!!
Heldigvis går det som regel bra! Blir bare litt irritert over at man må styre med slikt ubehag på egen hånd når medisineringen i utgangspunktet er legens ansvar!:(
:suss: bort ubehag!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.