Er det noen som vet om det er noen av søtningsstoffene som egner seg til å lage eggedosis? Jeg tenkte å lage meg is av eggedosis, krem og litt bringebær.
Jeg har bare en boks med Natreen som jeg ikke kan bruke, for den ettersmaken som blir når den brukes, klarer jeg bare ikke. Den boksen må nok kastes.
Er det noen av søtningsstoffene som etter deres mening ikke har en ettersmak?
Spesielt interessert i å vite om noen av dere som kjenner samme ettersmak ved Natreen som meg, kjenner til noen.
Har bare prøvd den 3 ganger, og det involverte steking så det er jo selvfølgelig mulig at det er annerledes uten steking:). Det er så ergerlig å måtte kaste det man har lagd.
Jeg bruker veldig lite søtning, fordi jeg synes det meste gir en viss ettersmak ved bruk av store mengder.
Jeg har en flaske natreen som jeg drypper av oppi bringebærisen min. Da bruker jeg 4 dråper natreen til 50g bringebær, 1/2dl fløte og et egg.
Sukrin og splenda gir ettersmak føler jeg, ved bruk av store mengder. Så margengs med sukrin/splenda klarer jeg ikke. Men Å søte 2dl fløte med 1ts sukrin eller spelnda synes jeg ikke gir ettersmak som er ubehagelig, bare søt smak.
Jeg har vendt av meg med søtsmaken og bruker MYE mindre søtning nå enn før. Til eggedosis av 1 egg tror jeg at jeg brukte 1/2ts splenda sist jeg laget, men det er en stund siden jeg åt eggedosis så jeg skal ikke uttlae meg skråsikkert på akkurat den.
Jeg mener å ha lest at flere her synes natreen blir bitter ved steking, jeg har ikke prøvd selv.
Jeg trenger heller ikke den søte smaken av søtningsstoffet.
Jeg får imidlertid ikke til å lage eggedosis med bare egg!?:confused:
Jeg tenkte at det kanskje ble bedre med søtningsstoff oppi, at det fungerte på samme måte som sukker slik at eggedosisen ble mer lysegul, tykk og luftig.
Hvordan gjør du det når du lager isen da? Jeg prøvde altså å lage eggedosis av bare egg, piske kremfløten for seg for så å blande det forsiktig sammen mens jeg hadde oppi litt bringebær.
Eggedoisi gjør du enkelt ved å stivpiske hviten først, ha i søtstoff og plomma til slutt. Det funker utmerket og går mye kjappere enn å piske hele egget på en gang.
Isen, bruk en hakkebolle eller miksebolle til stavmikseren. Vei opp 50g frosne( de MÅ være frosne ja) bringebær, knekk i et egg eller 1-2 eggeplommer og ha i fløte til det såvidt dekker og evt. søtning. Kjør til alle bærene er knust. Juster evt med fløte/bær. Is på 1 minutt:D Og den er veldig god og frisk på smak. Og gir ca 3g karbo.
Jeg lager eggedosis med sukrin
2 ts sukrin til 1 egg og lar det piske det i 5 minutter. Det blir kjempeluftig og godt!:D
Til is blander jeg inn litt krem og vaniljeessens - det blir en kjempegod vaniljesaus:)
Jeg prøvde meg på det nå, bare at det var sukrinmelis som jeg fikk tak i. Det gikk fint. Jeg skulle lage sjokolade fromasj som jeg fant oppskrift på her inne. Jeg brukte 32 gram sukrin. Prøvesmakingen min har avdekket at fromasjen blir god, men samme problem med ettersmaken. Ikke like ille som Natreen, fromasjen må nok ikke kastes men det frister ikke til gjentakelse. :cool:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.