< Tilbake til oversikten

Hva gjør man etter slankekuren ..?

emma1 sa for siden:

Hei!

Jeg er godt i gang med Ketolysekuren.
En ting jeg har lurt mye på - hva gjør dere etter kuren. Hvordan legger dere opp til et mer normalt lavkarbo-kosthold?

Jeg gikk på Ketolysekuren for et par år siden, og da jeg hadde gått ned ønsket antall kg, falt jeg i fella og begynte å spise karbohydrater igjen. Med det resultatet at jeg gikk sakte men sikkert opp i vekt igjen:(. Derfor hadde jeg tenkt å legge opp en plan for å ikke havne i samme fella igjen, og trenger sårt råd fra dere som går på generellt lavkarbokosthold.

Ettersom jeg har forstått, så skal man spise mer karber i form av mer frukt og grønnsaker, samt skrenke inn på fettinntaket (eller er jeg helt på jordet)?

Håper noen kan hjelpe meg...

mamma87 sa for siden:

Dette burde ikke være en slankekur men en livsstils endring

emma1 sa for siden:

Ja, er klar over det, men det er vel ikke meningen at man skal være i Ketose resten av livet...?

Photobscura sa for siden:

Det er jo litt ut fra hva du foretrekker, og ser for deg at du kan leve med resten av livet. Noen synes ketogent kosthold passer dem såpass bra, at de fortsetter med det, kanskje med noen individuelle tilpasninger ettersom man blir bedre kjent med kroppen sin, andre igjen legger seg mer opp mot et Fedon-nivå. Det skal finnes ei bok av Torkil andersen, forfatter av ''Ketolysekuren'' som heter ''Etter slankekuren'', men den vet jeg ikke så mye om.
Men det er veldig lurt det du gjør nå, å begynne å planlegge hvordan kostholdet ditt vil være i framtiden. Og du kan med fordel, dersom du ser for deg et liv med mere karbohydrater og valgmuligheter, trappe langsomt opp. Noen benytter seg av atkins' vedvarendestige, som du finner her inne under kostholdsfilosofier >atkins >vedvarede vekttap. Den er bygd opp sånn at du over tid tilfører mer kh i kostholdet etter hvor stor blodsukkerpåvirkning de enkelte matvarene har.
Men det eneste som er sikkert, og som du selv har erfart, er at det å gå tilbake til et høykarbokosthol i de aller aller fleste tilfellene er selveste dødskysset for den jobben du har gjort :o.

Lykke til med å finne din vei :blomster:.

mamma87 sa for siden:

mange som velger å spise ketogent som en livsstil. Man kan også øke gradvis med karbohydrater til man finner grensen hvor man ikke går opp

emma1 sa for siden:

Jeg liker den ketogene livstilen godt, men ser for meg å kunne spise mer karber etterhvert, selvom brød, ris, pasta osv ikke lenger kommer til å bli en del av mitt daglige kosthold.

Jeg er bare usikker på hvilke matvarer jeg burde velge når jeg skal øke karbohydratinnholdet og hvor mye...?

Photobscura sa for siden:

Som sagt, sjekk ut vedvarendestigen, så får du en slags formening :).

BitTorres sa for siden:

Du behøver jo ikke gå oppover karbostigen igjen, om du ikke vil. Det er helt greit å være i ketose resten av livet. Det er faktiskt ganske trolig at det å IKKE være i ketose er unaturlig, om du tenker det hvordan livet artet seg for 50 000 år siden. Da var punkt 1 på dagsordenen å spise, og å spise seg mett. Fett var helt klart det som ga pluss på kcal forbruk/kcal inntak. Grønnsaker var det helt siste valget til datidens jegere. Mammuter, hjorter, rein, sel, fisk var det som ble felt og spist. Grønnsaker ble nok lite fortært, men jeg vil tror at bær ble spist i større monn, med de sterke fargene. Men fete ble de nok ikke. Å være fet og å jakte går dårlig sammen. Dessuten er det på sensommeren og høsten at dyrene er fetest, og da ble de felt på løpende bånd, så bær ble nok aldri fortært alene, men sammen med dyret (min teori, uten støtte i vitenskaplig forskning ;).

Uansett kommer jeg til å være i ketose resten av livet, fordi det er et så godt sted å være. Om jeg skulle bli sulten nå, så blir jeg litt sulten, og der stopper det liksom. Før ble jeg litt sulten, så mer, så ble jeg helt innhul så jeg holdt på å spy, sammen med hodepine. Nå kan jeg godt gå en dag uten å spise, og uten å få dårlig energi. Helt toppers. Hvorfor skal en gå tilbake og spise karbo når kroppen aldri trenger det?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.