< Tilbake til oversikten

Proteiner igjen

Borghild sa for siden:

Registrerte akkurat lusjen min på "Mat på data". Har ikke tenkt så mye på proteininntaket mitt.

Spiste hjemmelagde karbonader med div grønt og litt majones til i dag.

Protein 43,4g og fett 36.3g.
Dette er jo helt skjev fordeling, med alt for høyt proteininnhold.
Hvordan klarer dere å komme ut tilnærmet 75% fett, 25% protein og 5% karbo?:confused:
Ser jo at det jeg stort sett spiser inneholder store mengder protein og det er vel ikke helt lurt.

blåbær sa for siden:

Du kan ha mer fett i karbonadene? Du kan jo blande inn bacon i dem, for eksempel, det syns jeg er veldig godt. Eller du kan ha olje på grønnsakene?

Kitt sa for siden:

Jeg ser aldri på et måltid isolert sett, alltid på dagen under ett! Riktig nok skal man helst ha tilnærmet samme fordeling i alle måltider, men det funker ikke for meg! :p
I løpet av et døgn, derimot, blir det som regel sånn nesten ca riktig!:p:rolleyes:;)

Greddy sa for siden:

Forutsetter 4 cal pr gram protein
9 cal pr gram fett.

43.4g protein gir 173.6 cal
36.3g fett git 326.7 cal

fett gir vesentlig mer cal pr gram.

Jeg tror det er mange som forveksler fordelingen på massen og energi av de ulike energidrivstoffene. Eller tar jeg helt feil nå?

kamp sa for siden:

Du spiste:

29,85% protein
56,18% fett
13,96% karbohydrater

Som greddy skrev så er det mange som blander..

Photobscura sa for siden:

Ja, se på energifordelinga i prosent, og ikke grammene, og gjerne hele dagen under ett som Kitt sier.
Ellers er det godt med bacon i kjøttkaker, som noen ser. En god saus kan gjøre seg, etc.

Borghild sa for siden:

Takk for svar. Får nok se litt på fettkildene mine og evt øke fettinntaket. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.