ada-emilie sa for siden:
Jeg fant denne påstanden i en artikkel : "Ved lavt blodsukker tar det tid å omdanne fett(fra fettlageret vårt) tilbake til sukker, slik at det meste av fettet blir urørt."
ada-emilie sa for siden:
Jeg fant denne påstanden i en artikkel : "Ved lavt blodsukker tar det tid å omdanne fett(fra fettlageret vårt) tilbake til sukker, slik at det meste av fettet blir urørt."
lifejack sa for siden:
Det er riktig at fett er en "tregere" måte å få energi på enn karbohydrater. Det er derfor glykogenlagrene brukes opp først under trening/fysisk aktivitet. Men det er vel hele poenget med ketolyse/atkins o.l. Her gjør man kroppen i stand til å gå rett til fettcellene for energi istedenfor glykogenlagrene (siden disse ofte er borte/veldig små hos mennesker på disse diettene), og dermed blir fett en raskere/enklere energikilde for disse menneskene, selv om dette ikke er tilfelle for den delen av befolkningen på "vanlig" kosthold. Hm, dette ble litt knotete, men jeg håper det kom noe fornuftig ut av det likevel:)
ada-emilie sa for siden:
Ja, skjønner hva du mener. Det tar tid fordi kroppen først bruker av sukkerlageret. Jeg oppfatter mer i det sitatet. Jeg trekker dette ut av sitatet: at om man spiser mange raske karbohydrater vil man forbrenne mindre fett fordi man vil bruke av det sukkeret man spiser og når sukkernivået faller i blodet vil kroppen ifølge sitatet bremse fettforbrenningen. Den venter på mer sukker, sikkert, av gammel vane. Men en mer vitenskapelig forklaring på at kroppen bremser fettforbrenningen ved lavt blodsukker skulle jeg likt å visst.
Photobscura sa for siden:
Hvor er den påstanden tatt fra? Jeg stusser særlig på det med at 'fett blir omdannet til sukker' ...
ada-emilie sa for siden:
Fett må jo omdannes til sukker for å brukes som energikilde.
Så vidt meg bekjent omdannes ikke fett til sukker. Men noe glukose frigjøres jo når fett brytes ned til frie fettsyrer, ellers ville vel alle som spiser nullkarbo dødd av hypoglykemi. Men først og fremst er det ketoner som blir dannet av fettet (de frie fettsyrene, omdannes i leveren) som blir vår primære energikilde når det er lite nok karbohydrater. Kanskje det er litt tidlig på morgenen for meg, men jeg skjønner ikke helt påstanden din. Og så er ikke kjemi mitt fag, heller. Hehe.
Kanskje om et par kopper kaffe? :p
Kitt sa for siden:
Og hvor kommer ketonene inn i bildet her???:confused::confused::confused:
Omdannes fett til sukker, er vi jo like langt. Da trenger vi insulin for å bruke det og ketolyse/lavkarbo har ikke noe for seg i det hele tatt!!!:confused::confused::confused:
Kan du kanskje forklare deg litt bedre, så vi skjønner hva du mener uten alt for mange:confused:
Sånn som jeg husker det, er det jo bare én liten bestanddel av fett (eller triglyserider) som kan omdannes til glukose, og det er glyserol som frigjøres når fett brytes ned. Hoveddelen, altså de frie fettsyrene transporteres til leveren og blir til ketoner.
Men jeg lurer fortsatt på hvilken artikkel sitatet kommer fra :)
ada-emilie sa for siden:
Trodde kroppen kun kunne bruke glukose jeg; at ketoner ble omdannet til glukose før de ble brukt . (Når jeg skrev sukker mente jeg glukose, Kitt.)
Gerd sa for siden:
Sitat fra ketolyseboka side 26/27:
" Fett i forhold til karbohydrater"
" Fett kan ikke omdannes til karbohydrater i betydelig mengde. Det lar seg gjøre, men det koster et sukkermolekyl å danne et nytt sukkermolekyl fra fett. Dermed blir nettoresultatet lik null. Når et oveskudd av sukker i kosten omdannes til fett, er det tale om 'envegskjøring'. Er sukkeret først blitt til fett, må det forbrennes som fett. " Sitat slutt.
Kitt sa for siden:
Jeg skjønte det, men det spiller ingen rolle om du kaller det sukker eller glukose!
Kroppen bruker glukose og sender ut insulin som svar på mengde glukose. Om ketoner ble omdannet til glukose, ville jo ikke ketolyse hatt noen effekt fordi alle ketonene ville blitt til glukose som ville trigget utskillelse av insulin! Og dermed gitt signal om fettlagring, ikke fettforbrenning!
Skjønner du hva jeg ikke skjønner at du ikke skjønner? Eller.....?
ada-emilie sa for siden:
Sitatet er tatt fra en artikkel av en for meg ukjent forfatter om kosthold jeg fant både litt gammeldags men også ikke så dum. Har ikke artikkelen nå.
ada-emilie sa for siden:
Ok, da har jeg misforstått noe helt vesentlig med dette kostholdet jeg da. Det var jo greit å få oppklart:) Forbrenner virkelig kroppens celler ketoner?Bekreft det en gang til, please. Ser da at jeg har en del lesning å gjøre fremover. Har visst fortsatt gammel kunnskap å bli kvitt som surrer det til for å forstå klart.
Ketoner er et brennstoff i seg selv. Det blir ikke omdannet til glukose. Kitt forklarer det i grunn ganske greit :).
ada-emilie sa for siden:
Tusen takk for at jeg har lært noe nytt idag. Det betyr at det sitatet i artikkelen er tullball. Ikke rart jeg hang meg opp i det da!
Bare hyggelig :D. Det kan være forvirrende før man får tak i det! Og det svirrer fortsatt en del forvirringer rundt der påvirket av gammel kunnskap, hvor det blandes fritt i begrepene; sultketose, kosindusert ketose og ketoacidose, hvorav alle tre er vidt forskjellige ting ;).
Kitt sa for siden:
Ikke rart om du har vært litt forvirret, nei! Mange begreper å holde styr på i tillegg til at en del gammel kunnskap viser seg å ikke være kunnskap, men feilinformasjon!:wacko:
Håper du har fått ting litt på stell i dag og kan sluke en masse ny kunnskap med nye øyne!:D
Vettel sa for siden:
Må si jeg trodde det samme jeg.
At fett ble omdannet til glucose/sukker/whatever for så sendes ut til hva nå enn som trenger det. Men kun når man lever strikt LCHF.
Hihi! God å forklare, eller?? ;)
Men nå er jeg en av de som ikke er så nøye på HVORFOR, men at det virker, hehe! (eneste er når jeg begir meg inn i diskusjoner på andre nettfora, og jeg ikke klarer og forklare meg! grrr!)
lifejack sa for siden:
Hihi, den likte jeg:D
Knis. Jeg sa det var tidlig på morran for meg ;).
lifejack sa for siden:
Tror forresten jeg fant den artikkelen, men har dessverre ikke sånne fancy dataskills, så her kommer hele url'en:
nhi.no/livsstil-og-helse/kosthold/overvekt/sunt-kosthold-1148.html :)
lifejack sa for siden:
*Sitatet er hentet fra avsnittet om karbohydrater
Kitt sa for siden:
Jeg sendte dem en "Ris og ros" - mail, jeg og sånn gikk det:
Tipset er sent av Kitt
Tilbakemelding gjelder følgende side: nhi.no/livsstil-og-helse/kosthold/overvekt/sunt-kosthold-1148.html
--
"Overskudd av sukker omdannes til fettvev, som også er en kalorireserve, men ved lavt blodsukker tar det tid å omdanne fett tilbake til sukker, slik at det meste av fettet blir urørt."
Dette er direkte feilinformasjon, da fett ikke kan omdannes til sukker, kun til ketoner som overhodet ikke har noen innvirkning på insulinutskillelse og fettlagring!!!
Vet artikkelen er gammel, men den ligger nå ute på nett og da bør den være korrekt så langt det lar seg gjøre!
Hei!
Du har helt rett, fett kan ikke omdannes til sukker. Dette var feilinformasjon, og setningen er nå fjernet.
Mange takk for tilbakemeldingen!
Med vennlig hilsen
Ingard Løge
Spesialist allmennmedisin
Redaktør NEL
Borghild sa for siden:
:D Hvordan gir jeg deg grønn prikk.
Kitt sa for siden:
Du trykker på vektskålen under avataren min!:flau:
Syns det var kjempebra, og kjapt svar i tillegg! Nytter å si i fra, gitt!:D
ada-emilie sa for siden:
Så kuult, Kitt! He he:):)
Kitt sa for siden:
Er litt stolt av den der, altså!:D
Jeg fikset det, liksom!høy og mørk og sånn
ada-emilie sa for siden:
Ja men det er bra!:)
plastbox sa for siden:
Slenger på litt ekstra info, selv om folk kanskje ikke har noen interesse av å lese det. :P
Ved lavt blodsukker (under 4mmol/L) utskilles hormonet glukagon fra alpha-cellene i bukspyttkjertelen. Disse sier til leveren at den skal frigi lagret glukose for å få opp blodsukkeret, og til fettcellene at de skal frigi ketoner og frie fettsyrer som begge kan brukes direkte som drivstoff (alternativt til glukose).
På et ketogent kosthold tilfører man så lite karbohydrater (->glukose/"blodsukker") at leverens sukkerlager går tomt. Alikevel frigjøres noe insulin (basal-insulin) døgnet rundt for å frakte proteiner og andre næringsstoffer inn i f.eks. muskelceller. Insulin senker som kjent blodsukkeret, som må holdes stabilt på en eller annen måte om man ikke skal dø. Dette oppnåes ved at leveren omgjør nok proteiner til glukose til å veie opp for basal-insulinet. Derfor er det viktig med nok proteiner, og proteiner til hvert måltid. Får man ikke nok kvalitetsproteiner i kosten vil kroppen ty til proteiner lagret i musklene og "tære på seg selv".
Kroppen tror alikevel at den "sulter", og fortsetter å produsere glukagon. I tillegg produserer man ikke bolus-insulin (insulin for å veie opp for karbo-inntak), som er positivt fordi insulin blokkerer effekten av glukagon.
Så, på en ketogen diett har man hele tiden en positiv balanse av glukagon i blodet. Glukagon gjør at fettcellene frigjør fettsyrer og ketoner som et alternativ til glukosen man med et vanlig kosthold ville fått i seg. Ketoner fører ikke til blodsukkerøkning, altså fortsetter utskillingen av glukagon og frigjøring av ketoner langt utover det nivået vi trenger til vårt daglige energiforbruk, ergo de raske fett-vekt tapene og aceton-ånden og den tidvis skarpe kroppslukten.
Borghild sa for siden:
Kjempebra innlegg plastbox! :D
Biggie Small sa for siden:
Det er mer i den artikkelen som ikke holder vann f.eks. at mettet fett gir avleiringer i blodårene og fører til hjerteinfarkt.
Også denne paragrafen virker som om den ikke har basis i forskning:
BiSm
plastbox sa for siden:
"Gamleteorien" for vekttap er vel å spise ofte og lite så kroppen alltid har tid til å bruke opp energien du tilfører den før den kan lagres. Dette fungerer i teorien forutsatt at du er aktiv hele dagen og spiser akkurat rett mengde energi. Ulempen er at om man følger etablerte kostråd og spiser lavfett så spiser man automatisk høykarb, og med bortimot 5-6 måltider om dagen (som tradisjonelle slankekurer anbefaler) vil man alltid ha forhøyede verdier av fettlagrende, glukagon-blokkerende insulin i blodet.
Lavfett/høykarb er uansett ikke, og har aldri vært rett kost for oss.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.