Hei! Er ny her inne, og kommer sikkert til å stille noen dumme spørsmål fremover :o Har ikke så veldig god kjennskap til lavkarbo, men nå må jeg få satt i gang noen tiltak, hehe.
Jeg er ikke veldig glad i vann, drikker farris og sukkerfri iste den dag i dag, og lurer på om dette er noe jeg kan fortsette med? Isteen er det ikke så viktig med, men jeg har blitt litt avhengig av farris. Hva annet kan man drikke som inneholder lite karbs?
Og man kan spise spekemat? Brunost? Leverpostei? Syltetøy?
Jeg har virkelig ikke peiling på hva som inneholder mye karbohydrater og ikke, så jeg håper noen kan hjelpe meg med å svare på dette :) På forhånd takk!
Hallo! På matvareguiden.no kan du sjekke karbohydratinnhold på de fleste matvarer, men kan fortelle deg nå at brunost og syltetøy er fy! ;)
Farris kan du vel drikke så mye du vil av, anbefalt å drikke farris i starten av en ketolysekur hvertfall, siden man mister mye vann og salter i kroppen...
Tilnærmet alle matvarer i Norge har en innholdsfortegnelse hvor energi, fett, karbohydrat og proteininnholdet er listet opp. Denne bør du faktisk lese ;).
Hvis en matvare/drikke inneholder mer enn 5 gram karbohydrater pr 100 gram vare, så bør du styre unna.
Dette er en tommelfingerregel, så om noe inneholder litt mer så må du vurdere om det passer inn i dagens karboinntak.
Venn deg samtidig til å lese hva en matvare inneholder av sukker og stivelse.
Enkelte er uenig med meg her, men når jeg selv blir møkkalei av alt annet pålegg spiser jeg syltetøy - butikkjøpt sådant. Lerum 80% frukt&bær med bringebær&eple har 5gram karber per 100 gram, mens samme type med jordbær har 5,3 per 100.
Etter et par uker uten syltetøy og søtsaker skal det ikke mye syltetøy til før det blir mye smak og man er fornøyd sånnsett, så jeg bruker det uansett. Men det er selvfølgelig en vurderingssak :)
Pleier å spise dette på Tiki sine pannekaker med kokosmelk, og noen ganger på knekkebrød av linfrø.
Hei!
Hva med lav karbo øl? Hansa har en øl som det står 70% mindre karbo.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.