Hei.
Hjelp nå er jeg redd for at jeg begir meg ut på noe skummelt, har nemlig aldri vært inne med noe her selv, bare vært inne og lest hva alle andre skriver og selvsagt hentet masse ideer,oppskrifter og hjelp. Grunnen til at jeg nå endelig tar mot til meg er at jeg trenger veiledning og hjelp. Jeg startet helt blank og tykk på lc-hf i slutten av okt 2009. Frem til nyttår gikk jeg ned 10 kg, fra nyttår og frem til i dag har jeg tatt av ca 8 -9 kg. Er veldig stolt,men skal ennå ned 20-25 kg. Det jeg lurer på er: Jeg har så og si ikke beveget meg over 15-20 gr karbo om dagen, men så hører jeg og leser mange steder at det ikke er så bra å bruke denne kosten mere enn 6 mnd. Hvor lenge og hva slags kost er det da lurt for meg å bruke nå? Jeg elsker lc-hf maten så for første gang i mitt liv har jeg gått ned med å virkelig kose meg.
Hei,
I og med at det ikke foreligger særlig med forskning av langtidsvirkningene av å leve ketogent over lang tid så er den offisielle anbefalingen å ta pause etter 6 måneder. Når det er sagt så er det ikke noe hinder å fortsette å leve ketogent under forutsetning av at man er frisk og rask, det er flere her inne, meg inkludert som lever ketogent.
Dersom du ønsker å øke på kh kvoten så kan du ta en titt på denne tråden: Vedvarendestigen
Tommelfinger regelen er jo mer kh dess mindre fett men den generelle oppfatningen er at man ikke behøver å redusere på fettet før man passerer 72 kh, ref. Lutz (boka: Bedre uten brød).
Tusen takk for svar. Har egentlig bare lyst å fortsette med lc,men føler kanskje at det går litt sent nedover i forhold til hva det gjorde før nyttår, kan det skyldes at jeg har spist litt paranøtter (3gr.karb pr100),og må innrømme at jeg har unnet meg noe jorbær og fløte med splenda?
Jeg har levd ketogent i over tre år, ikke noe problem ;). Det er jo denne kosten vi er genetisk tilpasset til å spise! Ikke masse brød og halvfabrikata ;).
Det at det går litt senere behøver ikke å bety så mye, det kan være at kroppen trenger å venne seg til ny vekt, ''hente seg inn'', og ''tenke seg om'', om man kan si det på den måten.
Ellers er kroppen en ganske finstemt mekanikk, og trenger ofte å bli lurt flere ganger ;). Ved å variere det man spise, kutte ut/ned eventuelle partystoppere (som nøtter, erstatningsprodukter, meieriprodukter, etc) for å se videre framgang.
Lykke til! :)
Jeg gikk motsatt vei da jeg stod stille, og la til mer fett. Er fort gjort å spise for lite når man ikke blir ordentlig sulten... :o Det hjalp hvertfall! :ja:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.