Jeg lurer på hvilke oster som er best å bruke på denne kuren? Jeg forstår det slik at man kan bruke rugsprø? Hvor mange pr. dag? Og da tenkte jeg at ost er veldig greit å ta på, og en skive paprika f.eks.
Fint å få rtilbakemeldinger fra dere som har lang erfaring :)
1 stk Rugsprø inneholder 5 karber, om jeg husker riktig, så spiser du 3 slike har du allerede brukt opp alle karbene dine for dagen, og du skal jo bruke dem på grønnsaker. Så Rugsprø er ikke anbefalt nei, men i nøden kan du jo spise 1 stk med masse, masse smør og pålegg på. Fiberrik inneholder vel rundt 3 karber så det er litt bedre, men det beste er vel å bake egne knekkebrød eller brød fra en av oppskriftene her inne. :)
Enig med Iset når det gjelder knekkebrød - selv lager jeg noen av linfrø i mikroen, bare for å ha noe å legge pålegget på. De er supre, og inneholder null karber og selvfølgelig massevis av fiber.
Men de fleste hvitoster skal vel gå greit - sjekk matvaretabellen her inne, for eksempel. Jeg liker Norvegia og Gräddost, så jeg holder meg til de to :)
De billigostene (coop f.eks) er gjerne blandingsprodukter og kan inneholde 7-8 gram pr 100 gram, så de bør du styre unna. De fleste oster ellers kan vel brukes. smøreostene har litt karbo, men ikke så mye. Du bør alltid sjekke for å være på den sikre siden.
Ridderost, brie og camembert er nevnt i boken, om jeg ikke husker feil.
Selv er jeg veldig glad i Coeur deLion - som er en brievariant som finnes i ostedisken.
Babybel er også veldig bra, bruker den til raske mellommåltider når jeg ikke orker å være kreativ.
Ellers spiser jeg mye vellagret sveitser eller vellagret jarlsberg.
Ps: Jeg vil anbetale tekakene til Lene Beatrice i stedenfor knekkebrød. De er kjempegode og veldig mettende, metter mye mer enn et knekkebrød. Oppskriften finner du her: lenabeatrice.net/generelt/enkle-grove-tekaker/
Tusen takk til alle, skal se om jeg får ork til å bake noe etterhvert, hadde vært deilig å bare kunne kjøpt noe.... så håper noen sier ifra hvis det kommer noe ferdig på markedet :)
Takk for tips! :D
Skal lete etter den neste gang jeg er i butikken!:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.