< Tilbake til oversikten

Hvilke oster anbefales på ketolysekuren?

Vigdinil sa for siden:

Hei!

Jeg lurer på hvilke oster som er best å bruke på denne kuren? Jeg forstår det slik at man kan bruke rugsprø? Hvor mange pr. dag? Og da tenkte jeg at ost er veldig greit å ta på, og en skive paprika f.eks.
Fint å få rtilbakemeldinger fra dere som har lang erfaring :)

Iset sa for siden:

1 stk Rugsprø inneholder 5 karber, om jeg husker riktig, så spiser du 3 slike har du allerede brukt opp alle karbene dine for dagen, og du skal jo bruke dem på grønnsaker. Så Rugsprø er ikke anbefalt nei, men i nøden kan du jo spise 1 stk med masse, masse smør og pålegg på. Fiberrik inneholder vel rundt 3 karber så det er litt bedre, men det beste er vel å bake egne knekkebrød eller brød fra en av oppskriftene her inne. :)

MAR sa for siden:

Enig med Iset når det gjelder knekkebrød - selv lager jeg noen av linfrø i mikroen, bare for å ha noe å legge pålegget på. De er supre, og inneholder null karber og selvfølgelig massevis av fiber.

Men de fleste hvitoster skal vel gå greit - sjekk matvaretabellen her inne, for eksempel. Jeg liker Norvegia og Gräddost, så jeg holder meg til de to :)

Namba sa for siden:

De billigostene (coop f.eks) er gjerne blandingsprodukter og kan inneholde 7-8 gram pr 100 gram, så de bør du styre unna. De fleste oster ellers kan vel brukes. smøreostene har litt karbo, men ikke så mye. Du bør alltid sjekke for å være på den sikre siden.

BlirFjong sa for siden:

Jeg spiser my norvegia, gräddost og brie, alle har null karber :)

mona71 sa for siden:

Ridderost er knallgodt. Jarlsbergost er godt å lage ostechips av i stekovnen

EmilyB sa for siden:

Ridderost, brie og camembert er nevnt i boken, om jeg ikke husker feil.

Selv er jeg veldig glad i Coeur deLion - som er en brievariant som finnes i ostedisken.
Babybel er også veldig bra, bruker den til raske mellommåltider når jeg ikke orker å være kreativ.

Ellers spiser jeg mye vellagret sveitser eller vellagret jarlsberg.

Ps: Jeg vil anbetale tekakene til Lene Beatrice i stedenfor knekkebrød. De er kjempegode og veldig mettende, metter mye mer enn et knekkebrød. Oppskriften finner du her:
lenabeatrice.net/generelt/enkle-grove-tekaker/

nellie sa for siden:

Coop sin hvitost inneholder 0 karber.. First price sin inneholder 0.1.
Euroshopper sin 0.5 og Landlord sin 0.1.

De revete ostene deres derimot.. Står det ikke ost er det ikke ost, men et blandingsprodukt med potetstivelse osv:)

Vigdinil sa for siden:

Tusen takk til alle, skal se om jeg får ork til å bake noe etterhvert, hadde vært deilig å bare kunne kjøpt noe.... så håper noen sier ifra hvis det kommer noe ferdig på markedet :)

Vigdinil sa for siden:

Heia! Kan du gi meg oppskriften på den? Høres veldig lettvint ut :)

Kitt sa for siden:

Takk for tips! :D
Skal lete etter den neste gang jeg er i butikken!:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.