< Tilbake til oversikten

Kan jeg bruke kokosmelk?

Avjo sa for siden:

Et enkelt spørsmål:
Kan jeg bruke kokosmelk og fremdeles være i ketose?
Jeg har lyst til å lage meg kokossaftis :p

Ana sa for siden:

Sjekk karboinnholdet, den jeg hadde sist hadde mindre karbo enn kremfløte. Lykke til med isen!

Trulte67 sa for siden:

• det er utrolig forskjellig mengde karboer i hermetisk kokosmelk! Jeg sjekket her om dagen, og trodde nesten jeg leste feil........

Tiki sa for siden:

Santa Maria sin har 1gr kh pr 100gr. 400gr. I en hel boks. Det er bra, men veldig forskjellig ja. Jeg pleier å lage pannekaker med kokosmelk.

Almyrida sa for siden:

Kan man være så frekk å be om oppskrift på de pannekakene? :D

Tiki sa for siden:

Bare hyggelig og veldig enkelt. 4 egg,en boks med kokkosmelk, 1-2 ts fiberhusk og 1-2 ts. Sukrin. Søtning kan sikkert sløyfe, da kokosmelken i seg selv er litt sørlig. Stekes på middels svak varme i mitt små lapper, for at de ikke skal bli for vanskelige å snu, i meierismør. Blir litt kokossmak, men ikkeformye synes jeg.
Ypperlige pannekakerforde som f.eks skal spise mindre meieriprodukter.

Tiki sa for siden:

Bare hyggelig og veldig enkelt. 4 egg,en boks med kokkosmelk, 1-2 ts fiberhusk og 1-2 ts. Sukrin. Søtning kan sikkert sløyfe, da kokosmelken i seg selv er litt sørlig. Stekes på middels svak varme i mitt små lapper, for at de ikke skal bli for vanskelige å snu, i meierismør. Blir litt kokossmak, men ikkeformye synes jeg.
Ypperlige pannekakerforde som f.eks skal spise mindre meieriprodukter.

MAR sa for siden:

Tusen takk for den oppskriften, Tiki! Den skal jeg prøve ut i morgen! :D

Echo sa for siden:

Jeg har også noe jeg lurer på angående kokosmelk. Jeg har en venninne som sier at hun bruker kokosmelkfettet (fisker opp det "fete" fra kokosmelken) i stedet for cocosa. Hun sier at det er blir akkurat det samme som cocosa, bare mye billigere. Er det noen som vet om det stemmer? Høres litt for godt ut til å være sant..... Hun bruker det til godsaker blandet med mørk sjokolade, ikke til steking.

EmilyB sa for siden:

Jeg lager meg ofte smoothie med to bokser kokosmelk fra Toro og faller ikke ut av ketose.

Lillemy71 sa for siden:

Kokossaftis - hørtes spennende ut. Oppskrift???

Takk for oppskrift på pannekaker - de skal testes ut ved første anledning :D

Fofa sa for siden:

Ja, jeg kunne også tenke meg oppskrift på de kokos saftisene :-)

Jeg har faktisk aldri smakt kokosmelk, men i dag har jeg vært og kjøpt meg to bokser. Er det noen som vet hvor lenge den holder seg etter at boksen er åpnet?? Har null peil på denne melka :-)

lifejack sa for siden:

Den holder seg 2-3 dager i kjøleskapet ihvertfall. Det anbefales å putte melken i en annen boks (type Tupperware e.l.) når boksen er åpnet, og da vil nok holdbarheten øke også, men jeg er litt for lat til det. Dessuten spiser jeg opp en åpnet boks i løpet av noen få dager uansett;)

MAR sa for siden:

Hei igjen, Tiki! Har prøvd de pannekakene dine nå, og må bare si at de er helt supre! Redda virkelig meg på en matlei dag, og deilig med noe "nytt" :D Gjorde et par endringer, dog: tilsatte et ekstra egg og litt JBK for at de skulle bli litt lettere å snu, funket knallbra :)

Tiki sa for siden:

Å så hyggelig at du likte de :) og takk for tipset om JBK

Tiki sa for siden:

KOm på at jeg pleier å ha en liten klype salt i. Vet ikke om det har noe å si, men greit å få med.

MAR sa for siden:

Skal teste i dag om det fungerer like bra med litt ekstra fiberhusk som med litt JBK, for jeg kommer meg ikke på butikken for å få kjøpt mer i dag :)

whynn sa for siden:

hvilke andre ting er kokosmelk fint og bruke i a ?! kjøpt kokosmelk men husker ikke hva jeg hadde tenkt og bruke det til ;p

MAR sa for siden:

Om du bruker kokosmelk i saus får den superfin konsistens, og jeg har i alle fall ikke merket noe til at den setter smak.. Selv pleier jeg å bare lage saus litt på gefyhlen med rømme, krydder, hvitløk og kokosmelk. Dødsgodt :)

Vet mange bruker det i smoothie også, men det pleier ikke jeg å spise.

whynn sa for siden:

ja for jeg lager saus med rømme og krydder eller fløte osv gjerne i panna jeg har stekt alt annet i ;) hmm prøve med kokosmelk i å da:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.