miss mia sa for siden:
isen blir krøttete/grøtete..=(
selv i ismaskinen.
er det noen som vet hva jeg gjør feil?
har forsøkt flere ganger nå, men det blir sån hver gang =(
har sååååå lyst på ordentelig is..
miss mia sa for siden:
isen blir krøttete/grøtete..=(
selv i ismaskinen.
er det noen som vet hva jeg gjør feil?
har forsøkt flere ganger nå, men det blir sån hver gang =(
har sååååå lyst på ordentelig is..
Yonah sa for siden:
Kanskje du kan fortelle hva slags is du prøver å lage? Og fremgansmåten du har brukt?
KRØLLTOPP sa for siden:
Jeg kom over en helt ny ismaskin på loppemarked for noen uker siden. Har nå eksprementert på forskjellige istyper med forskjellig hell. Jeg har også fått litt knudrete is noen ganger, skjønner heller ikke hvorfor dette skjer. Men jeg har blandet litt melk i blandingen så kanskje det er derfor det skjer ?
Ikke lett å finne den ulitmate måten å lage is på, har prøvd både å lage eggedosis og blande med pisket kremfløte så smeltet sukkerfri sjokolade ( den ble knall i konsistensen )
Men min beste is ble til slik:
Koker opp fløte sammen med vaniljestang og vaniljedråper, pisket egg og sukrin sammen. Tilsatte fløten i tynn stråle i eggeblandingen, helte denne tilbake i kjelen og varmet den opp til den begynte å tykne. Deretter avkjølte jeg blandingen helt før jeg kjørte den i ismaskinen. Denne ble kjempegod i konsistensen men MÅ spises mer eller mindre med det sammen da den blir alt for hard når den settes i fryseren.
Biggie Small sa for siden:
Hvis man ønsker en mer myk iskrem lik den i butikk, kan man bruke Glyserin i isen når den lages. Det tar til seg væske og gir en mer smooth konsistens. :)
Glyserin (fra dyr eller planter) får du på apotek bl.a.
Jeg har lagd en deilig fløteis type her:
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=33814
BiSm
lifejack sa for siden:
Hm, det må prøves!
Tusen takk for tips:smile:
Vettel sa for siden:
Hos meg ble det bedre av å droppe ekstra isbiter i. Dessuten litt kaldt vann hvis det ble for grovt.
Altså:
Fryste bær
Fløte
litt kaldt vann
søtning
Noen bruker egg, jeg gidder ikke...
Et annet alternativ er å ha i en skje Brandy eller annen sterk alkohol, som da senker frysetemperaturen og gjør den mer myk.
Så tipset på denne fantastiske lavkarb bloggen:
healthyindulgences.blogspot.com
BiSm
miss mia sa for siden:
mange gode tips her. tusen takk =)
har vert bortreist noen dager, men er nå hjemme hos ismaskinen igjenn, og klar for å prøve mer. he-he..
Leste nylig at noe av grunnen til at kjøpe-is oppleves mer myk, er at nesten halvparten av isen er luft! Mens hjemmelaget iskrem har tettere konsistens.
BiSm
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.