< Tilbake til oversikten

Frukt og Skyr

Nurk sa for siden:

Er i startfasen på lavkarbo-kosthold etter en fødsel....Etter forrige svangerskap gikk jeg på South Beach, gikk ned 17 kg, men så sklei alt ut da jeg raskt ble gravid igjen. Nå har jeg 13 kg jeg må ned....

Har det meste basic-greiene inne, men husker jommen ikke....Kan man spise frukt på lavkarbo-kosthold? Og hva med Skyr? Fant denne i butikken, og den er full av proteiner (er vel egentlig en ost mer enn yoghurt) men har noen gr karber... Hva sier dere ekspert-damer her inne ;) ?

arnakristin sa for siden:

Hei,
Lavkarbo er en paraplybetegnelse på karboreduserte kosthold med et inntak av tilnærmet null til 150 kh pr dag. Så, litt vanskelig å si om det passer inn i din definisjon av lavkarbo når du ikke oppgir hvor mange kh du skal ha pr dag. Jeg spiser ketogent og der er frukt helt utelukket og skyr tar litt mye av kh kvota mi, men spiser det en sjelden gang. Fedon tillater noe frukt men hva med å spise litt bær isteden? Mange på lavkarbo spiser begrensede mengder av blåbær, bringebær og jordbær.

Nurk sa for siden:

Takk for svar! :) Jeg følger vel mest south beach enda, og der skal man ikke ha frukt de to første uker hvertfalls, så hittil har jeg styrt unna.
Men jeg er vel mer sånn "generell lavkarbo", uten å tenke på hvor mange kh jeg skal ha. Er det så nøye, altså? :confused: Ops, visste ikke helt det, jeg er bare nøye på å få i meg minst mulig kh, jeg ;)

Er kanskje ikke så inni dette enda likevel, da - hehehe... :)

Cherry sa for siden:

Frukt gir litt blodsukkerstigning, så om du vil spise frukt så er det lurt å "veie" det opp med å spise 2-3 nøtter i tillegg, så begrenser du blodsukkeret.

Skyr pleier jeg å spise med fløte på. Tar en halv boks f.eks og blander med fløte. Da blir den riktig feit og god. Men skal jeg bare ha proteiner så går det greit å spise den uten fløte også, syns jeg;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.