Jeg har fått mye rabarbra (og seinere i sommer får jeg en del bær) jeg tenkte jeg skulle lage syltetøy og eller saft av. Nå er problemet at jeg ikke har fryser stor nok til å fryse ned syltetøyet, slik at jeg tenkte jeg skulle forsøke å konservere det på noen måte slik at det ikke behøver å stå i kjøleskap eller fryser. Er det noen som vet om dette er mulig? Eller er jeg helt på villspor?
I og med at man ikke skal bruke sukker når man er lavkarboer, tenkte jeg skulle bruke kunstig søtning eller sukrin/stevia og på grunn av dette er Jam og lignende utelukket ettersom det inneholder sukker. Jeg fikk et tips om sitronsyre, men jeg vet ikke om det er brukbart eller ikke? Noen der ute som kan fortelle meg hvordan jeg kan lage saft og eller syltetøy uten å måtte bruke sukker og fryser+kjøleskap? (Bor i kollektiv og har dermed ikke verdens største kjøleskapsplass..)
Uten fryser vil jeg tro du sliter ja. For om man skal sylte på gammeldags måte og lagre i kjølig kjeller så er man jo enten avhengig av like mye sukker som bær omtrent eller sukkerholdig konservering.
Jeg tror i alle fall det. I gamle dager, før man oppfant annen konservering, brukte man jo sykt mye sukker til bærene! Om det funker å konserverer med koking og sterile glass med sukrin e.l. vet jeg ikke - noen som gidder forsøke og komme med rapport til våren? ;)
gjerne hverdagen hadde blitt mye morsommere med spritifiserte bær på knekkebrødet og? fnis
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.