mofe sa for siden:
Her tenkte jeg vi kunne samle alle kjerringrådene våre!
Jeg har ingen sånn "on the top of my head" akkurat nå.. men.. om noen andre har - så shoot! :)
mofe sa for siden:
Her tenkte jeg vi kunne samle alle kjerringrådene våre!
Jeg har ingen sånn "on the top of my head" akkurat nå.. men.. om noen andre har - så shoot! :)
mofe sa for siden:
Nå kom jeg på en.
Mamma gjorde dette på søsteren min, som var plaget av vorter på hendene, og det funket som bare det;
Gni grisesfett over vorta, for deretter å grave ned svoren.
Heter vel kanskje ikke grisesvor.. jeg mener.. innsiden av huden på grisen?
Musti sa for siden:
Denne tråden likte jeg Mofe :)
[color=darkgreen][/color]
Flott!
snoopygirl sa for siden:
kvalme
Hvis du er småkvalm og uvel så hjelper det godt å drikke et glass vann med sitrondråper i.du kan bruke friskpresset sitron eller sitron på flaske. som regel gir kvalmen seg i løpet av 5-10 min.
[color=#ff00ff][/color]
[color=#ff00ff][/color]
Brannsår
hvis du ahr brent deg,slik at huden svir så hjelper det å smøre på litt tannkrem.
kun hvis det er litt sår,er det alvorlige brannsår må lege kontaktes.
Anne sa for siden:
Og jeg lærte at jeg skulle knytte en ulltråd rundt vorta, for deretter å grave ned ulltråden:Dmofe sa for siden:
Så flott at dere bidrar! :) Da blir jeg glad, vett :) Tenkte det var lurt at vi bruker "smarte" ord, sånn som "kvalme" "ingefær" osv.., sånn at hvis tråden blir suuuuuperlang (som jeg håper) - så er det greit for folk å søke innen tråden :)
Karin sa for siden:
Min mor gjorde begge deler ang. vorter - først gned hun med svor, så knyttet hun ulltråd rundt. Så gikk min far og gravde det ned et sted vi ikke skulle vite om. Virket gjorde det i alle fall.
Mitt vidundermiddel mot mange plager er lavendelolje. Den skal ikke brukes "ren", men blandes ut i en annen olje - f eks mandelolje, jordnøttolje eller olivenolje. Jeg pleier ha en ferdigblandet flaske stående. Tar en 250ml flaske olje og heller i en 5 ml flaske lavendelolje. Den er suveren mot brannsår. Først kjøler man huden med rennende vann, så smører man rikelig utblandet lavendelolje på. Etter 10-15 minutter tar den smerten, så tar den rødheten, og det blir ikke blemmer. Funker også mot soleksem, bleieutslett og andre hudplager. Den virker også bakteriedrepende.
Dessuten er den fin å bruke som badeolje i et avslappende bad - særlig for små barn. Ca 1-2 teskjeer utblandet olje i karet. (Ikke for mye til de aller minste)
Gamla sa for siden:
KVALME OG REISESYKE
"Kjøp et gram safran og sy det inn i et lite bomullstykke(f.eks.et rent lommetørkle) Heft denne posen på skjorta (innvendig), slik at posen berører nederste ribben. Etter sigende et probat middel . Fra en gammel "Husholdningsbok" utgitt i Bergen 1893."
PS.: Jeg har hentet dette fra "Kjerringråd og homeopatiske husråd for folk og dyr."
Anne sa for siden:
Drypp stearin på myggstikk......
Hva som skjer er jeg ikke sikker på:D for det sto det ikke noe om, men antar at det ikke klør da:D . Jeg har en gammel notatbok etter en gammel dame, som gikk på husmorskole en gang i fordums tid. I den har hun notert mange gode og mindre gode tips....:p
mofe sa for siden:
Rør 1-2 teskjeer ut i litt vann og drikk. Plagene forsvinner ofte i løpet av en times tid. Barn kan også gis potetmel mot diareplager. Bland det gjerne ut i litt saft, for smakens skyld.
Anne sa for siden:
Hva skal røres ut i vann? Potetmel?Kristian sa for siden:
Nei, skjeer:DAnne sa for siden:
Det var det jeg lurte på:Dsmosje sa for siden:
Det kaller jeg et ordentlig kjerringråd, Mofe!
Aline sa for siden:
da må det bli sånne farlig plastskjeer som det har stått om her et sted, sånne som løser seg opp i vann :D
mofe sa for siden:
Potetmel, ja.
Gamla sa for siden:
SÅR
"Etter uhell med kniv, øks, sag o.l. kan man tette såret med gammelost. Dette synes å ha en penicillinlignende effekt , for det motvirker videre infeksjon og øker groholdet.
PS.; Rådet kan i det minste prøves til man kommer til legen. "
Et annet råd er:
"Etter rengjøring av såret, kan man ha på et lag med røyksopp (svartsopp). Tidligere brukte man også å helle karbolvann (fenol) over røyksopplaget. Idag er imidlertid karbolvann reseptbelagt p.g.a. uheldige bivirkninger."
Gamla sa for siden:
Mer sårbehandling:
"Et råd som gis under tvil, men i gamle dager ble det brukt spindelvev. Det ble hentet fra fjøs eller stall. Spindelvevet ble lagt direkte på såret."
smosje sa for siden:
Så vidt jeg vet brukes dette fortsatt på hester? I allefall om man er på ridetur og om noe skjer på turen..Ikke det at jeg eier kunnskap om hester, men :o leste det i allefall i en eller annen hestebok jeg ble prakket på i 12-års alderen :D
Gamla sa for siden:
Har faktisk hørt det jeg også,- men fysj så utrivelig!luringen sa for siden:
ja mulig det, men på langtur med hest har jeg med meg en pose pepper! Det stanser blødninger fra sår/rifter. Supereffektivt! og nei; det svir ikke. Har prøvd det sjøl. Funker jo på folk og..
Anne sa for siden:
Får du svimerker på bomullstøy etter stryking, så gni flekken med løk og vask å kaldt vann etterpå.
mofe sa for siden:
Flere som har noen kjerringråd på lager? :snill:
mofe sa for siden:
Noen som har kjerringråd mot søvn? Annet enn kamillete...? :snill:
Skorpia sa for siden:
Hva slags plager??
Solbrenthet: Ha på sitronsaft(c-vitaminer er bevist vitenskapelig at hjelper mot solbrenthet) Sitronsaft på en bomullsdott smøres på de utsatte steder en gang i timen e tre fire ganger og jeg skal si at det hjelper for jeg har prøvd det selv:-)
Aloe Vera er en vidunderplante alle bør ha i sitt hus. Den kan brukes til alt fra eksem,brannskader,insektsstikk lettere frostskader og jeg vet ikke hva.
Og de som har barn bør absolutt ha en plante i huset,for små barn er dette et vidunder:)
Men planten bør være minst to år gammel for å ha best virkning.
Bilplager:
Ellers kan jeg fortelle dere som har bil og dere er på ferie,bør ha med dere : 1 nylonstrømpe,dersom viftereima skulle ryke.
Et gammeldags såpestykke,dersom dere skulle få et lite hull i bensintanken.
Og selvfølgelig Kanel desom det skulle bli lekkasje i radiantoren.:D
Albertine sa for siden:
Har man senestrekk kan man knytte en rød ulltråd rundt området. Det hjelper visst veldig. Og hvis man er plaget av sjøsyke eller morgenkvalme kan man træ en treperle på en ulltråd og binde rundt håndleddet. Perlen bør ligge på innsiden av håndleddet, da stimulerer den punkter som hjelper mot kvalmen.
Skorpia sa for siden:
Ja også var det selvfølgelig potetmel,desom du skulle være heldig å søle kaffe,saft eller liknende på tepper. Potetmel har en utrolig oopsugingsevne da.La det tørke og støvsug det opp etterpå. Har ikke prøvd,men det er nå et kjerringråd da.
Skorpia sa for siden:
Fortsetter jeg sånn blir jeg aldri ferdig,men dette er også ganske kjent.
Grønnsåpevann mot verkefingre eller tær.
Sitte med det verkende objekt i minst 20 minutter mener jeg å huske.
Grønnsåpa er også fin å dusje planter med for å kvitte seg med lus på planter,men dette vet vel sikkert dere også.
mofe sa for siden:
dytte
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.