< Tilbake til oversikten

For mye karbohydrater for mettet fett?

Gaupe sa for siden:

Hei!

VÆR SÅ SNILL OG TA DEG TID TIL Å LESE DETTE OG SVARE MEG. :)

Undervektig her, men ny på lavkarbo etter flere anbefalinger om at dette er riktig kosthold. Har hatt ubehag i magen og lite vektoppgang etter flere år med "tørr mat" og myndighetenes ernæringsråd. (Jeg må selvfølgelig spise litt karb. nå også for å holde meg unna ketolyse.)

Jeg vil gå opp i vekt på en SUNN måte (har ikke så mye igjen men noen kg), uten åreforklalkning osv. Kan mye om kakro- og mikronæringsstoffer men:

HVOR MANGE KARBOHYDRATER ER EGENTLIG FOR MYE NÅR JEG STEKER I MEIERISMØR OG SPISER FETE OSTER, METTET FETT OSV?

Spiser selvfølgelig mye flerumettet og enumettet fett også, men er det egentlig best at jeg holder meg unna mettet fett når jeg kan innta opptil 50 - 100 karb. om dagen?

Gerd sa for siden:

Jeg aner ikke, men du kan søke litt på forumet om det. ;)

Kanutten sa for siden:

Eller sende en mail til Torkil. :ja: Flere av mine tynne venner tyr til lavkarbo for å bygge opp litt kropp...

Photobscura sa for siden:

Jeg vil anbefale deg å lese boka ''Bedre uten brød'', der beskrives også nettopp det å ''fete seg opp''. I følge hans anbefalninger skal du ikke behøve å kutte ned på fett før du har overskredet drøyt søtti gram karbohydrater om dagen. Mettet fett er jo ikke direkte usunt uansett, med tanke på hvilke kilder som gir det, f.eks stort sett all animalsk føde. Men når det gjelder karbohydrater er det også viktig hvor de kommer fra, og det beste er å styre unna de som får blodsukkeret ditt til å øke raskt, som brød, sukker, søte frukter polert ris, fin pasta etc.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.