asså, har holdt meg unna karboer, spist det jeg skal spise, er drittlei egg og bacon, og har gått OPP 100 gram på en uke....:/
hva gjør jeg feil???
dagsmeny er slik: omelett/eggerøre med en dæsj fløte, litt bacon til frokost
omelett, eller kylling, blomkål grateng til middag
Har laget lapper av cc og egg, spiser det med salami og ost
Mitt beste råd er å finne deg en retning du vil følge, og holde deg til den.
Ta deg tid til å lese ev. bok som hører til ”kuren”. Kunnskap er makt J[font=Verdana][/font]
De aller fleste bøker om lavkarbo kan lånes på bibilioteket.
Ved å lese og sette seg inn i det man skal gjøre, så er sjansen for å lykkes, mye større.
Planlegging er viktig.
Sett deg gjerne opp ukeplaner og følg de slavisk i starten.
Det er viktig å lese karboinnhold på alle varer du kjøper.
En pekepinn er å ikke kjøpe noe som ikke er merket. Da vet du ikke hva du får i deg.
Grønnsaker er unntaket da. Det(og de aller fleste andre varer) kan du finne oversikt over her: www.matvareguiden.no
tuuusen takk for svar ;)
Har i dag kjøpt Dr.Dahlquists kokebok med info om lavkarbo og mange oppskrifter, og ska sette meg ned og lese i denne. Skal bruke oppskriftstråden, og dagsmenyer her inne, og gjøre som du sier, følge de slavisk :o:o:o
Det spørs litt hvor mye du skal ned også?
Jeg spiser nesten aldri egg og bacon lengre - lavkarbo er mye mer enn egg og bacon - men som Gerd sier - det hjelper å følge en retning de første mnd så kan du heller improvisere litt når du har kunnskapen inne :)
Angående det at du har gått opp 100 gram - for det første, så er 100 gram så lite at jeg ikke ville reagert i det hele tatt, da jeg (og mange andre) godt kan svinge mange hundre gram fra dag til dag uten at det betyr at noe er "galt". Ellers er det mange grunner til at vekta stagnerer eller går litt opp i perioder; stress og sykdom kan fort føre til at kroppen samler vann, og det samme med menstruasjonssyklus. Det kan hende du reagerer på en spesifikk ting, som feks kunstig søtning. Det kan til og med hende at du rett og slett har bygd litt muskler. Og dersom du er under det kroppen din i utgangspunktet mener er "riktig" vekt, så er det greit å være klar over at lavkarbo er vektregulerende heller enn slankende - så om kroppen mener at du trenger et par ekstra kilo, så vil den gi deg det om den får muligheten. :cool:
Forresten så endrer smaksløker og preferanser seg etter en stund - jeg tålte heller ikke tanken på egg hver dag i starten, men nå elsker jeg det. Mmm, egg!
Hold deg unna kunstig søtet produkter (eller tell karbene av sukkeralkoholene og)
Mer grønnsaker. Fyll gjerne karbokvota di med det med god samvittighet. Fordel så jevnt du kan over måltidene.
Mer fett. Velg fetere kjøttprodukter eller ha oljer/cocosa i salat/suppe/grønnsaksmos. Jeg hadde ikke overlevd uten mine 7ss med olje hver dag :)
:mad:
tusen takk :)
vet jeg har jort feil med pepsi max, så den blir kutta ut i dag :mad::mad::mad:
har gått opp i vekt denne uka, 1 kg !!! Men , gir ikke opp nei, her skal jeg følge ukeplanene og oppskriftene slavisk, og kutte ut pepsi max !!!!
Hmmm... jeg drikker da endel pepsimax og går ikke opp i vekt. Kanskje du rett og slett er uheldig her.
Men jeg anbefaler heller 1.5L vann istedenfor 1.5L P-Max.
Vann bringer også en ny verden av smaker med seg når det drikkes sammen med mat :) Absolutt en god løsning :) Lykke til!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.