< Tilbake til oversikten

First Price

herregud sa for siden:

Jeg fant dette innlegget på et forum og syntes det var såpass interessant at jeg måtte poste det her. Er det noen her som vet noe mer om First Price-produkter kontra de vanlige..?

Sitat:
Jeg jobber i en kjent næringsmiddelbedrift som lager "First Price Salami" på oppdrag fra Norgesgruppen. Salamien skal lages billigst mulig, så derfor tilsettes de aller billigste ingrediensene. Vann, fett og "fyllstoff" som vi får i sekker fra Tyskland. "Fyllstoffet" består av grisehud som er hakket/malt opp till et pulver som brukes som bindemiddel. I tillegg tilsettes det et slags soyapulver for å øke vekt. kjøttet som brukes er Rånekjøtt. Dvs hanngrisen som er det dårligste og billigste kjøttet du får på markedet, da det er ingen som vil bruke det.
Vi tilsetter også farge for å få den til å ligne på salami. Og lukta som brer seg i lokalet når First Price Salamien produseres er til å brekke seg av. Ingen av de som jobber her spiser dette svineriet da vi ser hva som er i det. Salamien er ikke "samme kvalitet i en billig versjon"

Yonah sa for siden:

Vel, den salamien har vi ikke villet nærme oss, den ser like heselig ut som dansk salami..Jeg liker ikke fargen på dansk salami eller lokk a like, dette er kun en personlig mening..

Men leverposteien er god, mye bedre enn Mills og Delikat og nesten ikke karber( mindre enn 1 g), bruker mye kyllingfilèet fra FP, paprika, løk, eggene, hvitosten i kilopakning, smøreosten med bacon og nøytral smak..

SiTron sa for siden:

:mad: FYSJ :mad: men skjønner ikke at de får lov til å selge sånt i Norge

Lillemy71 sa for siden:

Tja ikke bare selger de slikt her i landet, men de lager slike ting også.

Jeg har selv jobbet innen næringsmiddelindustrien og jeg tror vi alle skal være sjeleglad at vi ikke vet hva som foregår. Det er blitt en del bedre og har fått strengere krav siden jeg var der, men jeg har nok av skrekkhistorier også fra den siste tiden.

Selv rører jeg ikke kyllingkjøttdeig :eek:, kyllingpølser og vanlige pølser (bortsett fra de som er laget hos den lokale slakteren) etter å ha sett produksjonen - URK:eek: Holder meg utelukkende til rene kjøttprodukter.

Har dere forresten lest innholdsfortegnelsen til f.eks roastbeef og skinkestek fra f.eks Gilde som man skulle tro var rent kjøtt med krydderier?? Å neida, det er tilsatt hydrolysert fett og det vil man ikke ha i seg i tillegg er det også ofte tilsatt maltodekstrin (karbohydrater) som kan være farlig for en cøliakiker.

Som sagt bra vi ikke vet alt, bare ikke tenk på det og spis det dere liker. :D

aslaug sa for siden:

Kan du ikke fortelle litt om kyllingkjøttdeig og kyllingpølser? :eek::eek:

Carisma sa for siden:

Vel, det kan diskuteres.... Jeg syns den svir i munnen og måtte spytte den ut igjen. Klarte rett og slett ikke svelge den, pga smaken og konsistensen. Og jeg er IKKE kresen :o

Lillemy71 sa for siden:

Er du helt sikker på at du vil vite dette da?? Kanskje like greit å lve i uvitenhet?? :D

Yonah sa for siden:

Den ovnsbakte?
Både photo og jeg synes den er knallgod! Og den inneholder det leverpostei skal..

Vintergumman sa for siden:

Jeg vil veldig gjerne vite.
Vi spiser FirstPrice kyllingkjøttdeig flere ganger i uka, hadde vært fint å vite hva slags andre uhumskheter som er der enn de små bruskbeina jeg finner fra tid til annen

andreasoe sa for siden:

Spiser first price bacon hver dag.. har vel kanskje ikke lyst til å vite hva det lages av da? ;/

Yonah sa for siden:

Det er jo ikke er oppmalt produkt, så det er jo laget av sideflesket på grisen uansett..

Hva er det som er så fælt med kyllingkjøttdeigen lurer jeg på, den er vel ikke så mye verre enn alt mulig annet av kjøttdeig og pølse/farseprodukter, det er oppmalt som som ikke kan gå som filèeter, biff, koteleter, kyllingvinger osv. Så klart det ikke er delikat, men man utnytter da i allefall mere av dyret enn å kaste masse. Før i tiden åt man både oksetung, svinehode og smalahaue for å utnytte aller deler av dyret. Begynne å tenk etter hva julesyltebestår av dere..

Licota sa for siden:

Jeg signerer den, Imse. Nå er det ikke det at matvarene er laget av "rester" av dyret som er skremmende, men heller det at det tilsettes så fryktelig mye tull for at det skal bli et fullverdig produkt!

Bolletryne sa for siden:

Før i tiden? Oksetunge spiser man da fremdeles, det er faktisk nesten det beste som finnes! Yummi :)

LenaBeatrice sa for siden:

Altså, jeg VET hva som puttes i blandingsprodukter av kylling/kalkun.
Blant annet går kyllinger fylle av verkebyller i blandingen det skal lages pølser og annet av :eek:

Carisma sa for siden:

Det er vel noe i gamle ordtaket om at «den som vet hvordan pølser og politikk blir til, sover ikke godt om natten» :D

Hette sa for siden:

Ehm....
Eg jobbar i kjøttkontrollen i Mattilsynet på eit slaktehus.. Då eg begynte der, blei eg gledelig overraska over kor bra alt var... Hadde ikkje trudd at ting i eit slaktehus kunne gå so roleg og fint for seg... Det er veldig mykje som blir kasta fordi det ikkje er godt nok, eller so vert det brukt i hundemat... Kvart einaste dyr blir sjekka for sjukdom, skader og forrureining, og ingenting som kan vere skadelig for menneskehelsa vert sleppt igjennom.....

Det skal dåke vete, at det som ein kjøper her i landet i butikkane, muligens er noko av verdens sikraste mat... Ein kan ikkje selje kva som helst i butikkane i Norge... :)

Eg trur dåke skal slappe av, skadelig å ete er det ikkje! :)

Eg har faktisk ikkje fått problem å ete noke som helst etter at eg begynte der...

Synst det er verre å tenke på kosmetiske produkt der dert er masse bruk av dyr... Det er verre...

P.S: Smalahove e jo snadder!!! Mmmmm! :p:p:D

Yonah sa for siden:

Ja, da, det gjør man, men det er liksom ikke så dagligdags mere.. Jeg har ikke for vane å spise blodpudding, lungemos, sylte,osv... Såklart man spiser slik, men ikke ås ofte som før.

aslaug sa for siden:

Er det sant??:eek: Nå ble jeg sjokka!! Vet du mer?
Det sto en artikkel i VG for noen måneder siden ang div. kyllingprodukter, men jeg har ikke klart å finne den igjen på nettet.
Har kun spist ren kylling etter jeg leste denne artikkelen,og det blir vel til at jeg fortsetter med det.:)
[font=Comic Sans MS][/font]

Kanutten sa for siden:

Hmmmm Hmmm. bror er grisebonde og sier at Gilde er pålagt å ta imot alt kjøtt som leveres.. mens First price derimot kan velge hvs slags kjøtt de vil ta inn... Så bror velger IKKE gilde når han kjøper kjøtt... men velger helst fra en disk...

kamp sa for siden:

FP sin kyllingkjøttdeig syns jeg smaker helt greit. Coop sin derimot :veitikke: den er pyton.

Yonah sa for siden:

Men har man lov å tilsette så mye tull i kjøttdeig? Trodde det bare var vann og salt jeg.. Eller tenkte du på kjøttet de maler opp? Det kan da ikke være andre regler for kyllingkjøttdeig?

Fisken sa for siden:

Uff. Kjente jeg ble litt uvel av å lese denne tråden. :blinke:

Det jeg har lært er at beskyttede "titler" som grillpøse og wienerpølse betyr at det skal være en viss andel rent kjøtt og at det ikke er lov å tilsette annet grums fra dyret uten videre. Har derfor alltid holdt meg unna type påskegrill, sportswiener og familiedeig...

Skulle tro at det fantes retningslinjer for å kalle et produkt "Salami"...? :confused:

TrillTrall sa for siden:

De tilsetter ikke noe, men kyllingkjøttdeigen / kyllingpølser (også kalkun) lages av MUK, mekanisk utbeinet kjøtt som riktignok består av de kjøttrestene som måtte være igjen på skroget etter at filetene er skåret bort, men det følger også med beinrester, beinmarg og bindevevsrester. Lekkert. Jeg spiser kun rent kyllingkjøtt, holder meg langt unna alle andre kyllingprodukter. Kyllingpølser smaker dessuten grusomt. :wacko:

forbrukerportalen.no/Artikler/2005/1119867571.32

Carisma sa for siden:

:confused: Jeg ser ikke problemet :nei: Det gjør jo blandt annet at mye større andel av dyret blir utnyttet til mat fremfor å kaste fullt spiselige ting.

Vanlige pølser inneholder griseører og snuter... :D

Yonah sa for siden:

Jeg ser ikke helt problemet jeg heller, det er jo mat slike ting også.. Det er i det minste ren mat og ikke masse rare tilsetningsstoffer som stivelse, sukker og glutamat..

Men jeg har den fulle forståelse om noen synes slik er ekkelt altså.

Carisma sa for siden:

Etter min mening burde det være obligatorisk å delta i slakting i oppveksten (eller hvertfall en gang i livet), så lærer man litt mer om hvor maten komme fra, og får et litt mer naturlig forhodl til ting, så er det ikke så skummelt lenger. :ja:

Yonah sa for siden:

Det hadde vært fint om man kunne det, men det er nok ikke alle som har den mulighten..

Jeg har gått landbruksskole, vært på rundtur gjennom et slakteri og sett alle ledd, jeg bor på småbruk og slakter gjerne mine egne høner og spiser gjerne egenoppfòra griser.
Og ungene mine vet hvor egget og kjøttkaka kommer i fra.

Men siden smaken er som baken, synes jeg folk skal få mene hva de vil om mat, jeg har ikke lyst til å smake på smalahove, selv om det helt sikkert er godt. Jeg vil bare ikke smake, men jeg kan da heller ikke uttale meg om at det ikke er godt, fordi jeg ikke har smakt;)

Cherry sa for siden:

Har IKKE lest denne tråden Har IKKE lest denne tråden Har IKKE lest denne tråden:eek:

bruke hukommelsesstøv på seg selv

Photobscura sa for siden:

Åh, ja! Jeg synes den er kjempegod! Bedre enn de fleste andre leverposteier som er spedd ut med alskens. Og den inneholder faktisk mer rent kjøtt enn både Gilde og Mills sin, er fetere og lettere å smøre!

LenaBeatrice sa for siden:

Ja, det er sant.
Joda, reglene er veldig strenge, det er så, kommer det en spurv inn i lokalene er det full stans på produksjonen, men det skjer mye i "kulissene".
Jeg har ikke spist kyllingpølse etter at en jeg kjenner veldig godt jobbet i produksjonen for en av landets største produsenter.

kamp sa for siden:

Men da skal det merkes. På FP sin kyllingkjøttdeig står det ikke og da skald et ikke være.

Licota sa for siden:

Og som det står i den artikkelen, kamp, så er det nettopp mange produsenter som lar vær å merke produktene sine med MUK. ;)

Lillemy71 sa for siden:

Paradoksalt da at man har hatt den ene skandalen etter den andre her i landet med forurensa mat, både salmonella og e-coli. Har selv jobbet hos en av landets største foredlere av fjærkre - fysj og føy så mye juks. Og de holder på så lenge ingen blir syke eller næringsmiddelkontrollen kommer på besøk (men det blir jo som oftest varslet på forhånd og da er det storrengjøring på gang).

Kjenner flere pølsemakere som har sluttet i bransjen for de orker ikke å jobbe med "grisemat" en er sågar blitt vegetarianer.

Lillemy71 sa for siden:

Nettopp og jeg opplevde at i kyllingkjøttdeig og pølser var det ikke MUK, men hele skroget som blei kasta opp i kverna. Til informasjon er skroget den beingrinda (med skinn, fett og slintrer) man sitter igjen med når brystfileten og lårene er fjernet. Dette er helt vanlig for å "fylle ut" og for å holde prisen nede.

I kjøttpølser lurer de også oppi mange rare ting som f.eks produkter utgått på dato. Alt blir kamuflert med masse krydder, produsentene makser også ut på alle tilsetningsstoffer som vann, salt, stivelse, det dårligste kjøttet osv. Har du noen gang smakt hjemmelagde kjøttpølser (som faktisk smaker kjøtt) forstår du hvor utblandet "kjøpepølser" er.

Jeg bryr meg ikke så mye om de bruker f.eks innmat (biff av kalvehjerte er snadder) så lenge det blir merket. Jeg kjenner folk som av prinsipp ikke spiser innmat og det er synd at de skal bli lurt av for dårlig merking.

kamp sa for siden:

Jeg vet mye om dårlig merkeing.. Pga masse mat intoleranser så kontakter jeg alltid produsent før jeg prøver "ferdig" produkter.

Jeg kjøper kylling skrog og koker buljong på . Kjøper 10 kg om gangen, kutter opp litt løk, gulrot og sellerirot. Dekker med vann og lar alt småkoke i maaange timer. Kjempe godt :)

herregud sa for siden:

Ja, Prior produserer de MUK i store mengder uten å merke produktene med MUK. Alt kjøttet i kyllingpølser, kjøttboller og annen ferdigmat av fjærkre er MUK. Kjøttets cellestruktur ødelegges i prosessen.

Ikke noe mere ferdigmat av fjørkre på meg hvertfall...

Kanutten sa for siden:

Har bare slakta rein jeg. Vomma og flekka. Kan IKKE anbefales, det blir myyye laushår...

Kanutten sa for siden:

Enig! Bror min er bonde og har massevis av ymse dyr i sjarken. Jeg har sett på slaktinga av mange av dem, men som nevnt tidligere, det eneste jeg har slaktet selv er en rein... og tusenvis av fisk...:p

Jeg har sett slaktning av gris med maske. Det var ... interessant. For ikke å snakke om høner. Det er virkelig ikkke tull det at de kan løpe rundt en stund uten hode etterpå ... :_oy:.
Jo, også har jeg jo sett uttallige ganger oppstykking av rein på stuebordet hjemme, og elg, hare og rype etter jakt. Og seff, jeg kommer jo fra innlandshavet, så jeg har selv tatt livet av min fair share med fisk.
Helt greie erfaringer, så jeg vet jo hvor ting kommer fra :).

Carisma sa for siden:

Løpe? De flyr uten hode. Ganske langt også! Vi hadde jobben med å løpe nedover jordet og samle hodeløse broilere når vi slakta da jeg var yngre...:rolleyes:

Vel, disse to halshugde hønene jeg så løp rundt i ring. Uttrykket ''hodeløs høne'' ga i hvert fall med ett en slags mening til et forskremt barnesinn :p.

Kanutten sa for siden:

Av lignende grunner oppgitt her spiser jeg ikke sommerkoteletter; er overbevist om at det er gamle familieribber som er delt opp og salta!

Og har dere lagt merke til at alle disse store kjedene som nå kjører sommerkampanje på sommergrill innholder stort sett grillamt som er marinert?? Ikke ferskvare?? Marinert med myyyye salt for å skjule dausmak og forlenge holdbarheten.... fant jeg ut da jeg test alle disse ulike variantene forrige helg...

Hjemmemarinert ferskvare er best!!

kennygirl sa for siden:

Usj :/ Angrer litt på at jeg leste denne tråden... Skal bare spise rent kjøtt heretter....

Lillemy71 sa for siden:

Hahaha LOL :D

Vi har jo egentlig gjort deg en tjeneste med å opplyse deg :p Om litt er alt glemt også spiser du det du har lyst på allikevel. Bare husk at du får det du betaler for når det gjelder kjøttvarer, dess billigere dess mer fyllmaterialer er der.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.