Jeg lurte på hvordan dere sjekker med ketostixen om dere var i ketose eller ikke. Jeg har vært i ketose i tre dager nå, det vil si: tidligere pleide jeg å stikke stixen i do rett etter at jeg hadde tisset og sjekke på den måten og jeg fikk lite eller ingen utslag.
For noen dager siden fikk jeg den fikse ideen om at jeg like så godt skulle holde den i strømmen når jeg tisser og det har ført til at jeg har fått store utslag hele tiden, nesten det mørkeste - litt rart siden jeg drikker veldig mye vann og lite annet.
Uansett, i dag testet jeg først på den vanlige måten og fikk mørk lilla utslag som jeg har fått hele tiden, for moro skyld brukte jeg en annen stix og sjekket ved å stikke den ned i do, slik jeg gjorde tidligere og der var det ikke noe utslag overhode. Det kan jo være et tips om noen gjør det slik jeg gjorde før, at det kanskje er derfor det ikke gjør utslag.
( jeg beklager forøvrig om jeg tar opp et tema som har vært oppe før. Jeg har søkt og lett i de gamle trådene, men fant ikke noe om akkurat dette der.)
Tror det er best å holde den rett i strålen evt tisse i et beger og dyppe den oppi,men ikke nede i toalettet da det vil ha blandet seg med masse vann? Da tror jeg nok den blir mye mer unøyaktig siden urinet ikke er så konsentrert?
Det er ikke noe problem å tisse rett på stixen. Det blir omtrent som å bruke prøveglass.
Men å stikke den i toalettet blir helt feil, som det sies over her. Da blir prøven tynnet ut og du vil aldri få riktig svar!:p
Det er også viktig å vite at stixen bare gir helt riktig resultat om kvelden, minst 2 timer etter siste måltid!:)
Mørkeste utslag kan bety at man får i seg for lite væske, men det behøver ikke være derfor.
Husk at alle fargeendringer er utslag, selv den lyseste!:D
For meg er de til stor hjelp. Her forleden,når jeg veide meg, hadde jeg gått opp nesten 500 gram ( veier meg alltid om morgenen), og jeg forsto ikke hvorfor og regnet med at jeg ikke var i ketose lenger. Men det var jeg og dagen etter var grammene borte og vel så det. Merkelig, men er vel kroppen som forsøker å tilpasse seg etter å ha ligget nærmest på stedet hvil lenge.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.