< Tilbake til oversikten

Tyrkisk yoghurt på tur ut av kjøleskapet..

pheona sa for siden:

Noen som har forslag til hvordan jeg kan gjøre noe med tyrkisk yoghurt?
Greia er det at jeg har fullstendig glemt at jeg har den i kjøleskapet... og nå er det siste forbruksdag på den i DAG!!!

vil lissom ikke kaste den heller..

Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre for å forlenge holdbarheten?

Forslag mottas med takk!

Tulip73 sa for siden:

Yoghurt er som regel like god i mange dager selv om best før datoen er passert.

Gorbi sa for siden:

lag dessert: smelt to biter 70% sjokolade. rør inn to spiseskjeer tyrkisk. krydre med salt og kardemomme. pisk to spiseskjeer fløte. bland. hell i beger og avkjøl.

Maja sa for siden:

Jeg har brukt tyrkisk yoghurt i dag. Jeg laget Raita som tilbehør til hjemmelaget tikka masala (oppskriften på tikka'en fant jeg her inne). Det smakte helt nydelig. Anbefales!

Raita består hovedsaklig av yoghurt og revet agurk, jeg tilsatte også litt finhakket rødløk, et fedd hvitløk, chilipulver, litt sitronsaft.

barfor sa for siden:

Så raita er stort sett det samme som tzatziki? Anbefaler dette absolutt, veldig godt ved siden av kjøtt.

pheona sa for siden:

Ja... men på denne boksen står det siste forbruksdato.... da blir jeg litt mer skeptisk lissom...

Svadadama sa for siden:

Men det er alltid litt slingringsmonn vet du, de vil jo være på den sikre siden, så det meste kan brukes en eller to dager over.

Maja sa for siden:

Ja, det er vel egentlig det. Jeg tok utgangspunkt i pakken fra santa maria, men siden det er sukker i den, valgte jeg å lage min egen fra bunnen.

Lava sa for siden:

Signerer denne, hadde en boks lenge etter dato, like fin som ny :D

Jeg blandet min med litt aprikos-syltetøy, slik de hadde i Tyrkia :sikle:

vimsen85 sa for siden:

Raita fra Santa Maria er jukseraita. I sør-India (Tamil Nadu) er raita ofte med biter (ikkje raspa som i tzatsiki) av agurk, rødløk/vårløk, tomat og kvitløk. Nåken gonga e den naturell, andre gonga med krydder. Kjempegodt til sterk mat! :sikle: Raita lages med masse forskjellige ingrediensa, både frukt, grønnsaker og krydder av forskjellige slag (har sjelden sett at d ska være sukker i. Hverfall ikkje i orntli Indiske oppskrifte. Santa Maria kan legge seg!). Nåken gonga har dei og Ghee i, som e bra for oss som vil ha meir fett ;) Sjekk ut:
www.indianfoodsco.com/Recipes/Raita/Raita.htm :snill:

Maja sa for siden:

Takk for link vimsen. Jeg har alltid pleid å kutte agurken i små biter, men fant en oppskrift på raita i en grillbok og der stod det at man skulle rive den på rivjern. Neste gang bruker jeg oppskriften i linken.

Kitt sa for siden:

Jeg lager smoothie med tyrkisk yoghurt, litt fløte og frosne bringebær!:sikle:
En klonk flytende Natreen gir en fyldig søtsmak, men er ikke noe must!:)

Kisha sa for siden:

Noen som har prøvd med gresk yoghurt i hjemmelaget is da?

Lollo sa for siden:

Jeg lager vaniljeyoghurt med tyrkisk yoghurt. bruker litt stevia pluss vaniljepulver, spiser den med litt hakka valnøtter og noen bringebær over:)

nellie sa for siden:

:ja: :sikle:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.