< Tilbake til oversikten

Lavkarborestaurant i Oslo av interesse?

~Rosa Skydått~ sa for siden:

Det er mulig at dette spørsmålet er blitt stilt før, men jeg våger meg utpå og prøver selv.

Etter hva jeg vet så finnes det ingen restauranter i Norge som spesialiserer seg på en lavkarbo - meny. Klart, man kan dra på peppes og bestille seg en salat, eller på fridays som reklamerer for en lavkarbo salat uten å oppgi antall karbs. Men det er ingen steder man kan spise uten å bekymre seg over "hvor mange karbs er det i sausen eller marinaden?".

Jeg lurer på hvor stor interessen er for at det skulle eksistert en slik restaurant i de større byene i Norge? Tenk deg at du setter deg ned og har 5 - 10 forretter å velge mellom (deriblant supper, coctails o.l). Til hovedrett kan man bestille det meste av kjøtt og fisk med lavkarbo marinade og velge hva slags tilbehør man vil ha til maten (potetmos erstatning, ekstra salat, innbakt løk/paprika o.l) Og til dessær er det selvfølgelig det meste å velge mellom av både kaker, gelè og is.

Til hver rett kan man også finne opplysninger av karboinnhold, og har man med seg et følge som spiser vanlig mat, så er muligheten der at man kan velge poteter på siden.

Spørsmålet er om dere tror en slik restaurant hadde vært av interesse, og hva dere eventuelt hadde betalt for en tre retters middag der, i tillegg til hvor ofte dere hadde spist der? Restauranten ville også hatt en lunsj meny, slik at man kan spise der på dagtid.

StegforSteg sa for siden:

Gosj - jeg skulle ønske noe slikt fantes her jeg :ja:

BlirFjong sa for siden:

Jeg ville hatt interesse av der og ville kanskje spist der iblant. Er villig til å betale like mye som på andre restauranter.

MEN hvorvidt restauranten ville klare seg i et vanskelig marked er en annen ting.. Vil restauranten klare å tiltrekke seg kunder fra "vanlige høykarbere" for å si det sånn..? Vil denne restauranten også tilby vanlig høykarbo-mat eller vil den kun fokusere på lavkarbo?

~Rosa Skydått~ sa for siden:

Jeg forestiller meg at alt kjøttet er laget mtp at folk som er på lavkarbo skal spise det. Samtidig vil det være mulighet å velge høykarbo tilbehør som feks bakt potet, pommes frites, ris o.l.

Maten skal i utgangspunktet være såppass godt at folk på vanlig kost ikke legger merke til at de er på en lavkarbo restaurant.

Jabba sa for siden:

Høres eventyrlig ut !!!

BlirFjong sa for siden:

I så tilfelle er det en vinner i min verden! Fordi jeg har mange "sære" venner som vi gjerne går på restaurant med, de har ennå ikke gitt opp at jeg en dag er tilbake på pommes frites og ris ;) På en slik restaurant blir det ikke så mye mas om det.. Er lei av å spørre om jeg kan få ekstra grønnsaker/salat i stedet for potet/ris/pasta.

Orkide sa for siden:

Det hadde vært topp med et slikt spisested.

Tar du lunsj som et eks. er det stort sett bare salat og omelett vi kan spise uten å pirke i maten.

Så deilig å kunne få godt tilbehør i tillegg til vanlige grønnsaker.

Pris messig kan det være helt vanlige priser som det er på et bra spisested.

ketto sa for siden:

Høres flott ut :nikker: Så lenge en dekker begge målgrupper tror jeg det kan bli en suksess!!

Mener jeg leste i ketolyseboka at det fantes et slikt sted i Arendal?? :confused:

Trulte67 sa for siden:

Høres kjempebra ut, og enda bedre om det også er lunsj, ikke bare middag. Priser som på andre restauranter.
MEN - jeg tror ikke dette vil fungere hvis man fokuserer for hardt på lavkarbo. Jeg tror det bør fremkomme av menyen utenfor og evt reklame at her serveres retter med kun xx antall karbohydrater også. Ikke at her serveres lavkarbo, men du kan også få potet.
Fordi hvis restauranten blir for "sær", så overlever den neppe, og de som er ute etter lavkarbo-restaurant finner den garantert nesten uansett.

Kula sa for siden:

Jeg ville helt klart benyttet meg av et slikt tilbud hvis kvaliteten på mat og service var høy.

Jeg ville imidlertid ikke investert penger i et slikt prosjekt, da jeg tror det dessverre blir for "smalt". Men, hvis du har troen på det skal jeg love å komme på åpningsdagen!

Sweet Pink Kitty sa for siden:

Det hadde vært fantastisk, spesielt fordi jeg ikke kan fordra salater og det dermed blir til at jeg må f.eks spise hamburger uten hamburgerbrød osv på restaurant, noe som igjen er ganske kjedelig egentlig.

toja sa for siden:

Ja takk!!

LineJM sa for siden:

Høres supert ut jeg ville benytte en sånn restaurant! :)
Er enig med Trulte67 at man kanskje må være forsiktig med fokus så man ikke skremmer vekk høykarberne med noe som virker for fremmed.
Lavkarberne finner nok et slikt tilbud uansett vil jeg tro.

ada-emilie sa for siden:

Jeg har tenkt på at det er mer og mer marked for å lage lavkarbomat. Tenk om noen solgte lavkarbopannekaker, pletter, vafler, brød etc og hadde take away-mat med grønnsaker, egg, ost, kjøtt og fisk. Det er fremtida. Buffe'er hvor man kan ta rene råvarer i et stort beger. Om du har tenkt til å satse på noe slikt er jeg med.

Karla sa for siden:

:)

Har tenkt på det, og er interessert. Tror markedet er økende, og etterspørselen likeså.

Nå har det kommet glutenfritt bakeri/kafè, men de har selvsagt ikke noe lavkarbo-herligheter der...

Vannmann sa for siden:

Madam Reiersen i Arendal har egene retter hvor karboinnholdet er listet opp, ellers er det et helt vanlig spisested.

Lunaluna sa for siden:

Er vel ikke bare restaurant som kunne vært interessant, tenk på ferdigmat! Jobber selv i dagligvarebransjen. Det er mye fokus på ferdige løsninger, og de skal jo gjerne være "sunne". Men lavkarbolunsj når man er på farta er ikke så lett med mindre man alltid skal velge salat.
Tenk dere en egen disk i butikken hvor man fikk kjøpt omeletter med masse godt i, karbonader/lunsjkaker med tilbehør som lavkarbobrød og salat, lavkarbo desserter og mellommåltider, som f eks ostekake, sjokoladepudding osv.
Alt laget av sunne, naturlige råvarer, uten en hel haug med tilsetningsstoffer.
For 10 år siden måtte man bestille glutenfritt brød hos bakeren, i dag kjøper man glutenfri kjeks på Kiwi. Ingen tvil om at et lavkarbokonsept snart må finne veien til butikkene.

Zillah sa for siden:

Skriv under på Lunalunas der !!

morthy sa for siden:

Det hadde vært kjempedeilig å gå på en restaurant der man kunne få tilbehør som er litt mer fristende enn ekstra grønnsaker :)
Restauranten burde nok ha vanlig mat også ellers ville det bli vanskelig å gå ut en hel gjeng med mennesker...

Kanskje man burde oppfordre eksisterende restauranter til å ha et lavkarbotilbud?

Lillemy71 sa for siden:

Sukk, ønskedrøm med sånne restauranter da :heia:

Det er jo umulig å bestille seg lunch eller middag uten å få mengder med brød, ris eller poteter. Jeg prøve alltid å bestille uten og heller får ekstra salat/grønnsaker, men da får jeg enten et blikk som om jeg er gal/vanskelig eller så blir de småsnurt for det jeg ikke vil ha den deilige maten de har, akkurat sånn som de serverer den. Som oftest ender det opp med at jeg får alt av brød og poteter allikevel, eller så får jeg f.eks. en tallerken med hamburger uten brød og potet og ikke noe ekstra salat og betaler full pris. Har i grunn gitt opp å spise ute. :(

heart sa for siden:

For en fantastisk ide!! Har savnet en sånn restaurant lenge, og tror du ville ha fått mange kunder så snart ryktene hadde begynt å gå. Tenk på hvor mange potensielle kunder det er bare her inne på forumet. :)

Ana sa for siden:

Denne: www.madamreiersen.no/restauranten.html
Men ser de har fått ny kjøkkensjef så vet ikke om det gjelder fremdeles.

Jeg skulle gjerne hatt muligheten til å ta med meg slik mat når jeg er i Oslo. På vei til toget, en liten take-away med sunn god lavkarbomat hadde vært en sikker vinner for meg ihvertfall.

Carisma sa for siden:

Jeg er litt usikker på hva dere mener egentlig jeg... Det er sjelden jeg sliter med å finne ok alternativer (så lenge jeg unngår peppes, fridays, egon osv).

Er stadig innom matbutikker med varmmatdisk og kjøper "hastemat" på vei til trening ol, det bugner av varer jeg kan velge. Kyllinglår/kylling, stekte koteletter, grillet fisk, omeletter, gresk salat, pålegg... I tillegg har endel av de salatbar med salat, ost, egg osv. Kjøper bare en tube chilimajones e.l i tillegg. Eller bare noen nøtter.

Ah, for de av oss som hadde likt salat og koteletter.

Uansett, det er jo så dyrt at det sjeldent er verdt det.

Nannah sa for siden:

Enig med Carisma...ingen problemer med å finne lunchmat lr å spise ute...det er jo somregel bare å droppe karbetilbehøret og velge noe annet attåt. De aller fleste spisesteder strekker seg langt for å få tilfredse kunder:ja:
Og lunch i farta er jo bare å stikke innom noen som har stor salatbar, med kylling, reker, tunfisk, skinke, oster og egg...blir stappmett jeg. Godt er det også!

Serenio sa for siden:

Åja, en slik café/restaurant ville vært SÅ velkommen! Særlig frokost-lunsje-aktige retter hvor det står oppgitt hva maten består av. Jeg kommer!!

Carisma sa for siden:

Kyllinglår til ti kr stk? Syns ikke det er særlig avskrekkende jeg...

Lunaluna sa for siden:

[quote=Sweet Pink Kitty;883988]Ah, for de av oss som hadde likt salat og koteletter.quote]

Salat hadde vært greit å like ja! :p

Nå er jeg ekstremt kresen da.
Men tror også det har noe med det å gjøre at når man jobber med mat hver dag har inspirasjonen av og til en tendens til å forsvinne på privaten.
Ingen tvil om at det finnes mye god mat der ute, men det hadde uansett vært fint med flere rene produkter.
Omelett, karbonader osv er jo ofte tilsatt feil fett og en del stivelse. Mener bare at det hadde vært greit med produkter med mer fokus disse tingene. :stortsmil

Jeg synes ikke det er spesielt billig egentlig om man skal kjøpe det hver dag. En studentøkonomi tillater ikke sløseri, derimot kunne jeg ha tillat meg en godbit på en lavkarborestaurant innimellom, men da vil jeg helst ha noe annet enn et kyllinglår. Kyllinglår er bare klissete og ikke noe jeg spiser til lunsj. Derimot kan jeg godt spise det til middag, men da kjøper jeg heller inn en stor pakke fra First Price som er mye billigere, og som varer lengre.

Matglad sa for siden:

Jeg og mannen har snakket en del om dette, markedet for å åpne enten en restaurant, eller fastfoodsted ala 7-11 og Deli De Luca med lavkarbotilbud. Jeg tror faktisk det er et marked for dette.

Blir et slikt tilbud åpnet i Oslo, så blir jeg fast invetar :).

Cec1973 sa for siden:

Høres interessant ut ja, men er enig med de som sier at man kanskje ikke bør reklamere altfor mye med det. På den andre siden, bakerier som "Godt bød" går jo så det suser selv om de er svindyre.

Jeg ser imidlertid de økonomiske problemene med et slikt prosjekt. Dere sier dere er villig til å betale det samme som på vanlig restaurant. Jeg tror en slik restaurant måtte ligget en del høyere pga. dyre råvarer. Og da spørs det om det hadde gått rundt... Hvis man kunne hatt både restaurant, butikk og take-away, så kanskje det hadde gått bra?

Cec xxx.

Carisma sa for siden:

Hvorfor det? På vanlige restauranter er jo f.eks ikke salatene de dyreste rettene, selv om de inneholder både kylling, reker og kjøtt....

Fantasma sa for siden:

Hadde det vært en slik restaurant i nærheten av meg hadde vi nok spist ute litt oftere:p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.