Jeg kjøpte rå kakaomasse og kakaosmør på helsekosten, og prøvde med på hjemmelaget sjokolade, søtet med sukrin og litt yaconsirup. Men siden jeg ikke er noe glad i mørk sjokolade, ble den altfor sterk.
Hva kan man bruke til å lage lys sjokolade?? Fløte eller tørrmelk kanskje, og i såfall hvilke mengder??
Godt spørsmål! Har lurt på det samme, men siden jeg ikke tåler melkeprodukter, har jeg liksom aldri fått eksperimentert med det. Fløte funker nok ikke så bra hvis du vil ha konsistensen til vanlig sjokolade, siden blandingen fløte/sjokolade blir ganache (hvis du derimot ikke har noe imot den "kremete" nougatkonsistensen, er jo dette et godt alternativ!). Tørrrmelk er jo det som brukes i produksjonen av vanlig melkesjokolade, men det inneholder dessverre veldig mye karber: 100 g helmelkspulver gir 500 kcal og inneholder ca 25 g protein, 37 g karbohydrat og 28 g fett. (Opplysninger hentet fra melk.no)
Jeg har tenkt til å prøve å "spe" ut sjokoladen med litt mandelmel + at jeg bytter ut mye av kakaosmøret med Cocosa Pure (jeg liker ikke smaken av hjemmelaget sjokolade laget bare på kakaomasse og kakaosmør - det blir for sterkt):)
Nå har jeg prøvd dette, og etter min mening går du ikke glipp av noe ...
Det ble veldig langt fra melkesjokolade, den sterke kakaosmaken forsvant ikke, og konsistensen ble som hard sjokoladeglasur.
jeg bruker kakaosmø og kakaopulver og litt mandel eller chasew smør, den blir relativ lys og god
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.