< Tilbake til oversikten

Noen spørsmål ang C-peptid

manne sa for siden:

Hvor "starter" et evnt. høyt tall på c-peptid-skalaen?

Er 865 et helt greit tall? Har forstått det sånn at man må opp over 1000 i c-peptid for at legen skal undersøke mer og evnt. gi ut metformin o.l. Er det rett?

Vil tallet bli påvirket av at han har levd på under 15 karb'er i 6 uker før prøven ble tatt?

Har forsøkt å lete rundt etter noen svar, men ble liksom ikke så mye klokere.

manne sa for siden:

Tallene det opereres med der er jo ikke det samme? Nå blir jeg enda mer forvirret... :p

Hva vil 865 tilsvare i de små tallene tro? Ca 0,8 eller noe?

camryn sa for siden:

Hei!
Eg har ein tråd om ca det samme her. Det er ein del tråder rundt om emnet, men har ikkje klart å finne noko spesifikt svar.

I min situasjon så seier svaret frå legen at eg har normale verdier (1,33), men eg har lese meg fram til at normale verdier ikkje nødvendigvis er ønskelige verdiar, og alt over 0,7 (trur eg det var) er "for høgt".

Eg skal til gyn. om ei stund for utredning om PCOS og kjem til å ta det opp då, men om eg ikkje hadde hatt den timen (eller om den ikkje fører nokon stad), vil eg ta det opp igjen med fastlegen min, og om ikkje det fungerer ta det videre til ein annan lavkarbo-vennlig lege. ;)

Om det spiller nokon rolle at han har levd lavkarbo ei stund veit eg ikkje, eg hadde levd lavkarbo i ca 5mnd var det vel før min måling. I boka til Torkil stod det at insulinresistensnivået går til normalt nivå etter ei stund på lavkarbo, men det var det med "normalt nivå" og "ei stund" da. Alt er så relativt. ;)

Eg -trur- at 865 tilsvarer 0,85?

manne sa for siden:

Takk for svar! :)

Legen mente forøvrig at det ikke var noen hjelp med lavkarbo og at det eneste som kunne hjelpe ham ned i vekt var treningsstudio og mindre mat.

Jeg angrer litt på at jeg ikke ble med på legetimen hans egentlig...for om legen hadde sett meg med mine såvidt 50 kg måtte han vel skjønne at det ikke er noe feil med maten vi spiser her hjemme sånn i hovedtrekk... :rolleyes:

Lullen sa for siden:

Jeg har på det høyeste ligget på 1450 i C-peptid.
Sist jeg målte lå jeg rundt 800 (hvis jeg ikke husker feil) Da hadde jeg gått på lavkarbo i 1,5 mnd.
Jeg har brukt Metformin til og fra i mange år, men det på grunn av PCOS/barneønske + jeg da konstant lå over 1000.

Jeg mener bestemt at lavkarbokosthold har hjulpet meg å få ned min c-peptid og insulinfølsomhet!!

Normale ikke overvektige mennesker bør ligge på rundt 300-400.

Cyan sa for siden:

Dette varierer veldig fra lege til lege. En "vanlig" lege vil høyst sannsynlig anse det for å være en helt normalt C-peptid, mens f.eks. en fedonlege opererer med at en C-peptid over 700 er for høyt og indikerer insulinresistens. Jeg hadde en C-peptid på ca 900 (samtidig som jeg gikk på lavkarbokosthold), og fikk beskjed om at jeg var insulinresistent og fikk metformin for dette da jeg gikk på Fedonklinikken.

Maja sa for siden:

Jeg har målt c-peptid for ca 3-4 år siden. Da var verdien min nesten 2000, og legen min sa at det var helt ok, men at jeg stod i fare for å få dia2 senere i livet. Jeg har aldri fått tilbud om metformin og ikke har jeg spurt etter det heller. Det hadde vært interessant å få sjekket verdien nå, etter å ha levd lavkarbo mer eller mindre siden sept-09.

Matglad sa for siden:

Helt riktig at Fedon klinikken mener at over 700 ikke er bra. Dette er blant annet basert på at dette var det tidligere referanseområdet. Dette ble desverre endret og mange blir ikke fanget opp fordi vanlig leger ikke har nok kunnskap om dette.

Selv oppsøkte jeg min fastlege fordi jeg merket at noe var galt. Svingende blodsukker og la plutselig på meg i en skremmende fart, selv på Fedon kosthold. Jeg tok blodprøver og hadde en c-peptid på 945. Fikk beskjed om at alt var helt fint. Var slettes ikke fornøyd med svaret, fordi jeg kjente at noe var galt, men hva skulle jeg gjøre. Dette var i juni 09. I okt 09 oppsøkte jeg Fedon fordi jeg følte meg sykere og sykere og vekten bare raste enda fortere på selv om jeg prøvde å slanke meg. Da hadde jeg en c-peptid på 1219. Hadde altså økt med 274 på kun kort tid.

Fikk beskjed om at å prøve å slanke meg med denne c-peptiden var som å slanke meg med en håndbrekk på. Dette var en beskrivelse som stemte godt. Ble satt i ketose og har hatt flg verdier etter dette:

Jan 10: 709
Mars 10: 471 :).

Så for meg var høyt c-peptidnivå et stort problem. Jeg forsøkte å slanke meg på egenhånd og trente bla 4 ganger i uka. Resultatet var at jeg fortsatte å legge på meg i en skremmende fart. Når jeg la om til ketogent kosthold ble dette raskt bedret og i dag har jeg flotte verdier.

Jeg hadde IKKE slått meg til ro med fastlegens svar. Da må han jobbe mot en naturlov slik jeg forsøkte. Og ja, han har nok gunstigere verdier nå siden han har levd så lavt på karbo. Ønsker dere lykke til!!

LenaBeatrice sa for siden:

Dette skriver Sofie Hexeberg om emnet, hentet fra boka Frisk med lavkarbo:

[INDENT]

[/INDENT]

Lullen sa for siden:

Syns denne artikkelen som Albertine har funnet fram til er bra...

Lemen sa for siden:

Dette er et sitat fra det svaret på lommelegen.no av Dr. Barexstein som jeg linket til helt først i tråden. :)

Lullen sa for siden:

Følger ikke med i timen jeg :rolleyes:

manne sa for siden:

Takk for supre svar! Nå er jeg blitt endel klokere... :)

Cherry sa for siden:

For å avgjøre om en person er insulinresisten leste jeg at man måtte ta en rekke andre prøver i tillegg til c-peptid. Hvilke prøver er dette?

Kitt sa for siden:

Man må i hvert fall ta fastende blodsukker og langtidsblodsukker. Fastlegen min mente mine c- peptid verdier på 1100 var greie i forhold til insulinproduksjon, mens diabets- legen steilet, for sett sammen med mine (den gang) skyhøye blodsukkerverdier og langtids på nesten 10, var det slett ikke bra i det hele tatt, skjønte jeg.
C- peptid sier jo egentlig noe om insulin- nivået i kroppen og jo mer insulin, jo dårligere respons. Om blodsukkeret er fint, gjør jo inulinet i hvert fall jobben sin, om det så må litt mer til!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.