< Tilbake til oversikten

Kvalm - hoppe over frokost eller velge fettfattig?

solihjerte sa for siden:

Hei

Begynner å nærme meg en uke nå, det kjennes veldig rett ut dette, men opplever at jeg er litt småkvalm og uvel til tider. I morges orket jeg ikke tanken på å putte i meg noe fett. Hva gjør dere andre? Jeg valgte å utsette frokosten et par timer til jeg var skikkelig sulten, og da gikk det bedre med litt feit mat.

Men er det bedre å spise noe mer proteinrikt med lite fett i og som ikke inneholder egg, eller er det greit å utsette frokosten noen timer?

MadamMim sa for siden:

Jeg har ikke aning om hva som er rett eller galt, og vet at frokost er et viktig måltid. Men min kropp liker ikke frokost, så mitt første måltid er alltid kl halv tolv på jobb. Jeg blir superkvalm om jeg spiser før, og det ødelegger hele dagen for min del... Det funker for meg, iallefall... :cool:

aslaug sa for siden:

Jeg var veldig mye kvalm de første ukene som jeg gikk på lavkarbo. Grøsser når jeg tenker på det nå:eek:.
Det gikk seg til etter hvert. Jeg spiser aldri frokost, er ikke lysten på mat før litt ut på formiddagen. Spiser kun når jeg er sulten:D:Dog det fungerer veldig fint. Tror ikke det er galt å vente når man ikke er sulten!

loone sa for siden:

Spis når du er sulten, om du ikke orker mat om morningen, så dropper du det bare:D

Borghild sa for siden:

Hei. Det er ikke uvanlig å bli kvalm, få vondt i magen, i hodet osv ved omlegging til lavkarbokosthold. Ha litt tålmodighet, det vil gå over. Og som svart av de andre, du trenger ikke true i deg frokost.

Lykke til!

solihjerte sa for siden:

Takk skal dere ha!

Det er mye som må omprogrammeres i hjernen. Den skal gå fra "spise 5 måltid for dagen, frokost er det viktigste måltidet, ikke spis fett, spis light-produkter, spis grovt brød...." til et lavkarbokosthold.

Det er ganske befriende å spise når man er sulten enn å spise etter klokken. Dvs. mens jeg holdt på med VK og telling av kalorier, så var jeg jo sulten igjen etter halvannen time, og måtte vente før jeg kunne spise.
Nå spiser jeg 3 måltid for dagen, og det er helt topp.

Me like this!

loone sa for siden:

Hadde det på akkurat samme måte selv! Med lavkallori telte man regelrett ned til nestegang man kunne spise, med LCHF må man nesten minne seg selv på å spise iblandt:O
Utrolig deilig følelse:D

arnakristin sa for siden:

Hei,
Noen kropper trenger opp til 4 uker før den er i optimal fettforbrenningsmodus og i den perioden er det ikke unormalt å føle seg litt uvel. De aller fleste er uvel i kun noen dager og for de aller fleste er det verste over før det har gått 2 uker.
For de som har problem med fettet så anbefaler vi at dere begynner med litt fett og øker på etter hvert, det er ikke til å komme unna at noen blir uvel av en drastisk økning av fett på kort tid.
…og som de andre sier, du skal spise når du er sulten.

ada-emilie sa for siden:

Det er tull å presse i seg mat om morgenen. Jeg har heller ikke våknet i fordøyelslessystemet så tidlig. Jeg tar meg en stor kopp te med soyamelk og suketter, så går jeg meg en tur. Da er jeg klar for mat. Hverken Torkil eller Skaldermann sier man skal presse i seg mat om morgenen. Du kan både vente med frokost og spise så lite fett du vil til førtse måltid. Selv spiser jeg et kyllingbryst med 5 ml udos choice-olje på. Jeg føler heller ikke for mye fett så tidlig. Du kan jo bare spise mer fett når du har lyst på det.

Sisteinnsats sa for siden:

Lag en frokostpannekake da vel. Den er nydelig! :)

Kisha sa for siden:

Hva med hjemmelaget musli?

mamma87 sa for siden:

dropper frokosten og spiser når jeg blir sulten,lunsjtiden ;)

solihjerte sa for siden:

Har prøvd å lage Gerds lavkarbo-lapper av egg, ost og cottagecheese.
De var jo virkelig gode! Trodde ikke jeg likte CC, men i denne blandingen gikk det fint :).
Det kan jo være en grei frokost, med litt smør og kjøttpålegg på :).

Utrolig mye bra oppskrifter her inne, skal se på den frokostpannekaken.
Men greit å drøye frokosten litt, det er bare masse gammel tankegods som må korrigeres litt i hodet mitt ;)!

ada-emilie sa for siden:

Wow, det hørtes digg ut!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.