< Tilbake til oversikten

Kald potet!

elian sa for siden:

I dag leste jeg i Norsk ukeblad en artikkel av Fedon Lindberg.

Der står det at helt ny forskning viser at dersom vi spiser kokt, stekt eller bakt potet når den er avkjølt til romtemeratur, så gjør den at blodsukkeret stiger 36% saktere enn om poteten var varm.....

Vi kan spise potetsalat med god samvittighet fordi den inneholder KALDE poteter, OG fordi alt fettet fra rømme/majones får GI'n til å synke ytterligere......

Synes dette høres så rart ut jeg.... Er ikke potet potet da? Kald eller varm? :confused:

Aline sa for siden:

artig om det stemmer! :) hvis fedon sier det, så stemmer det sikkert (kald potetmos er bare knallgodt, da!! oi, ja... det er sant! jeg driver liksom med atkins, jeg da... :rodme:

Tiril77 sa for siden:

Hadde det vært RÅ potet kontra kokt skulle jeg forstått det men.. Hmmm.. Høres rart ut.. men hvis Fedon har sagt det stemmer det sikkert..

mofe sa for siden:

Hva med å sende han en mail og spørre hvorfor det er slik? :)

elian sa for siden:

Han skrev også at RÅ potet er "supersunt" (han brukte ikke det ordet) Men vår kropp mangler det enzymet som må til for å klare å fordøye RÅ potet......

mofe sa for siden:

Kanskje det er noe lignende det Mysterud sier om kornprodukter.. at det inneholder "antibeite-stoffer".. Altså evolusjonsmessig så har kornet utviklet et stoff slik at dyr ikke vil/bør beite det.

smosje sa for siden:

Jeg har lest dette ofr lenge siden, men jeg husker ikke hvor. Lurer på om det var i South Beach boken :confused: Skal finne ut! :)

Det er visstnok også stor forskjell på hvordan poteten er tilbredt.

Men elian - savner du virkelig poteter da? :confused:

MHM sa for siden:

I kokte poteter som blir kalde, omdannes stivelsen til noe som kalles resistent stivelse. Ordet resistent henspeiler på at tarmen ikke klarer å bryte ned stivelsen, og ergo kan den ikke tas opp i blodbanen. Kroppen er avhengig av at karbohydrater brytes ned til glukose i tarmen, og vanligvis er dette kjempelett med stivelse, som er lange kjeder med glukosemolekyler. Det er bare glukose som kan tas opp i blodet, ikke hel stivelse eller fiber. Og hvis ikke stivelsen kan brytes ned (=resistent), så betyr det at glykemisk indeks blir lavere. Denne positive effekten blir ikke borte selv om man varmer potetene opp igjen heller faktisk.

Potetsalat med olje/eddik-dressing er fint tilbehør til spekemat. Lefser og lomper er heller ikke så ille som man skulle tro. Særlig ikke om det er "skikkelige" lefser bakt med litt grovt byggmel og mye poteter. Håper noen tester GI på lefser snart! Problemet er at det koster 20-30 000 å teste én matvare....

mofe sa for siden:

Så genialt svar, MHM! :)

Så slik jeg skjønner deg.. hvis man rett og slett MÅ ha potet, og DØR uten.. så kan man altså koke de, kjølne de, og så varme de opp.. Lurt, lurt.

Undres på potetlefser, hvordan de ligger an i forhold til vanlige lefser.

SÅ DYRT FOR Å SJEKKE GI?? Det er jo helt sinnsykt.. Undres på hva som koster så mye.. utstyr eller tidsbruk eller hva.. Spennende, spennende.

elian sa for siden:

Nei, jeg spiser en liten potet innimellom jeg. Begynte med det etter at jeg hadde nådd målet på 12 kilo, og gikk alikvel ned enda 3 kilo.... Men jeg kunne tenke meg å spise potetsalat til grillmaten uten å få dårlig samvittighet av det liksom.... :)

smosje sa for siden:

Ja DET er jeg enig i!!! :stortsmil Gleder meg til sommeren, jeg! :klem:

Kristian sa for siden:

Dette er jo gammelt nytt, Fredrik Paulin har skrevet om dette i bøkene sine. Dette gjelder også for kokte grønnsaker. Det Fredrik Paulin ikke skrev var at dette også gjelder potet som blir oppvarmet igjen.

Albertine sa for siden:

Jeg er jo så glad i rå poteter! Dødsdeilig med en frisk potet skåret i skiver, med en ørliten anelse salt på....slurp

Huldr sa for siden:

Enig, mofe... MHM er ganske så genial!! :)

Dette var fint å lese, det! Jeg mener... ikke for at jeg savner potet så veldig, men det kan jo være godt innimellom... :rolleyes: (ssssjj... ingen som la merke til at jeg spiste potet på treffet, vel?? Neeeei da... Vet ikke om den var oppvarmet eller ikke da... fnis )

smosje sa for siden:

Ble det servert POTET på treffet??!!!?!?!??
:eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:

mofe sa for siden:

:lol:

Og mais og...

kaaaaake, og desseeeeeeerter, og... og.. viiiiiin .. og... saus med meeeel, og.. jah :D

Tiril77 sa for siden:

:eek: :eek: :eek: :eek: Trukke jeg tør å bli med på treff jeg assa... :p

Huldr sa for siden:

:lol: :lol: :lol:

Forresten, visste dere at det finnes en kake som kalles potet? Den finnes ihvertfall i Tronheim og nytes best på Erichsens Konditori. En rund kake med massssse krem... og marsipanlokk, med kakao strødd oppå (derav potet-navnet) :sikle:

Sorry, kunne ikke dy meg... :rolleyes:

smosje sa for siden:

Ja, potetkake!!! En av mine favoritter!!! (den grønne frosken duger den også, men er liksom ikke fullt så - - - stilig :p )

Jomen sa jeg lavkarbo-treff forresten :mad: Bare tull dette forumet her :mad:

( :D :D :D :D :D )

Albertine sa for siden:

De har det i kjeften ja...:p

Potet er ganske godt det, men en halv er egentlig nok. Alt for mye krem.

Huldr sa for siden:

Tji-hi :p

Huldr sa for siden:

Nææææii!! :p

Den er ihvertfall kald den poteten da... :D

Musti sa for siden:

Jammen bra vi ikke ble med Smosje :eek: :p

smosje sa for siden:

:ja:

sukk

Aline sa for siden:

:p spiste visst en potet jeg også, men skal innrømme at jeg ikke hadde savnet det et sekund om den ikke hadde vært der! :) sånn kan det gå :D

elian sa for siden:

Jeg lurer på om dette med "koke-avkjøle-varmeoppigjen" gjelder for ris og pasta også..... :confused: Riskrem?? Salat med kald pasta i.....

Anne sa for siden:

Har lurt på det samme, for det høres jo egentlig logisk ut....:cool:

Aline sa for siden:

åååh! det hadde vært fint for en student lommebok!!! drømme men først må jeg komme meg ned dit jeg vil!! :ja:

Tiril77 sa for siden:

Ja for at det er ikke til å komme fra at denne livsstilen svir mye hardere i lommeboka en da det var Cola og grandis på menyen!! HRMF... men det er nok leeeenge til jeg kan unne meg noe slik.. Alt for mange kilo igjen!

David sa for siden:

At kald potet har lavere GI enn varm, har vel stått i Fedons bøker en stund. Men karbonivået er vel likevel for høyt for de av oss som spiser <30 ? Kommer jo an på mengden potet, selvfølgelig, men jeg ville vel uansett tro at det er bedre med grønnsaker.

Men, som en liten smak av og til er det vel ok :-)

Fluke83 sa for siden:

Jeg lurer også på hvordan dette evt. kan passe inn i et ketogent kosthold, nå har jeg søkt litt sånn kjapt rundt, men finner ingen konkrete svar på den eksakte effekten kald potet har på blodsukkeret, også må man jo også ta med at om man spiser det sammen med fett (som f.eks i potetsalat) så vil jo også det senke GI'en ytterligere.. Men ingen sier HVOR mye..! :rolleyes:

Leste også et par steder at inntak av eddik (hvit eller eplecider) før inntat av kald potet også ville bidra til å senke GI.

Men GI er jo bare halve historien, karbonivået er en annen sak...

Eller kanskje jeg bare hang meg så opp i dette med kald potet akkurat nå fordi jeg fikk så svinaktig lyst på potetsalat og spekeskinke, som er noe av det beste jeg vet.....:p sikle

Yrla sa for siden:

Jeg har også lest et sted at avkjølt og gjenoppvarmet potet har lavere GI. Man må jo ikke spise mye. En liten potet. Og om det er nypotet er det best, enten i forhold til GI eller karbo-innhold. Husker ikke.

Yrla sa for siden:

Det burde gjelde kålrabi og gulrot også,da vel? Gjenoppvarmet, altså. Jeg spiser dog bare rå grønnsaker pga GI, det også. Noen som kjenner noen de kan spørre? Kompis med Fedon eller noe?:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.