Det er mange her som skriver om melkeprodukt at det stopper nedgangen. Jeg har ikke noe fast indikasjon på at det skjer hos meg, men det er en tanke - siden jeg har stoppet opp litt. jeg er jo "avhengig" av rømme og fløte for å få til dette. Men kanskje jeg skal prøve uten? Hva i alle dager spiser dere da:p
Er det noe spesiell grunn til dette? For mye karbo eller??
Hei Paris, av ulike grunner kan forskjellige ting være såkalte partystoppere, altså hindre/bremse vektnedgang. I meieriprodukter finnes et stoff som heter kasein, som kan hindre vektnedgang, hvis jeg har skjønt dette rett. For noen øker blodsukkeret ganske mye av meieriprodukter, noe som påvirker insulin, som igjen påvirker vekt.
Er selv i gang med å forsøke å kutte meieriprodukter pga vektstagnasjon. Jeg mistet umiddelbart 1 kilo, etter å ha stått stille i 4 måneder. Etter dette har det gått litt i rykk og napp. Går litt ned, så litt opp. Akkurat som om kroppen ikke helt tørr å gi slipp. Så for meg har det ikke vært noen vidunderkur, men jeg vil gi det en sjans i og med at vekta responderte på dette med en gang, kan det jo være at det sakte men sikkert vil gi resultater på sikt. Hvis jeg ikke lykkes med dette, vil jeg systematisk teste andre kjente partystoppere som tomater, nøtter, brøderstatninger, søtningsmidler, kaffe osv.
Når det gjelder hva man spiser, så krever det litt omlegging av tankene. Jeg spurte om det samme for litt siden, og legger ved linken. Er noen gode forslag her.
Har savnet fløte og rømme til sauser. Lagde i dag en god saus som jeg fant på bloggen til Lena Beatrice, denne skal jeg bruke mer fremover. Hun brukte den til kjøttboller, jeg hadde den til sommerkoteletter. Tenker at den passer til det meste av kjøtt.
Siterer Lena Beatrice:
Sausen ble veldig tykk og god, og den er enkel å lage. Kan også varieres i smak i det uendelige:
Smelt 100 gram smør, men ikke la det bli veldig varmt. Blir det varmt, avkjøl litt
Pisk i 2-3 eggeplommer
Bland i en god ss tomatpurè
Smak til med litt salt og pepper hvis du ønsker
Dette er saus til flere personer, 2-3 kanskje, eller muligens flere, kommer litt an på hvor mye saus man vil ha, og hvor mye ekstra fett man trenger til måltidet. Kan være en litt “tricky” saus å lage, for hvis smøret er for varm så skjærer sausen seg lett da man pisker i eggeplommene. Men, det har jo bare med utseendet å gjøre, smaken er den samme uansett.
Sausen tyknet esktra mye da jeg hadde i tomatpurèen.
Hvis man vil ha en saus som passer bedre til fisk, så kan man blande i presset sitron i stedet for tomatpurè, man får da en hollandaisesaus.
Eller man kan prøve med annet; urter, diverse krydder….eksperimenter!
Veldig god saus!!
Tusen takk for svar!! Jeg kan nesten ikke skjønne hvordan jeg skal klare meg uten melkeprodukt OG tomater...siden det er en hoved-del av alle mine måltider. Det er nesten utenkelig:p
Skal se om jeg klarer å samle meg noe mat som jeg kan like...
Jeg vet, ikke enkelt. Har selv tenkt på ironien i at jeg synes det er superenkelt og motiverende å leve i ketose. Det har blitt mitt normale liv, forsaker ingenting, selv om resten av omverdenen synes å tro det. Men når jeg skulle kutte meieriprodukter syntes jeg det var skikkelig tungt.
Har liksom funnet litt ut av det allikevel. En tanke som har hjulpet meg er at det utfordrer min kreativitet til å finne på noe annet. Og at vi dermed får prøvd ut nye oppskrifter som vi ellers ville gått glipp av.
Jeg er ikke 100 % konsekvent når jeg er borte hos andre. Min familie har endelig begynt å skjønne hva de kan servere meg i og med at jeg lever i ketose. Har liksom ikke lyst til å være vanskelig med å plutselig ikke spise meieriprodukter heller. Men hjemme er jeg konsekvent, og det er jo der jeg spiser aller mest.
Så min prioritering er, først og fremst være i ketose - det er superviktig, det firer jeg ikke på. Så å holde meg unna meieriprodukter så langt det er mulig.
mitt kosthold er nesten uten melkeprodukter. Her er hva jeg vanligvis spiser:
Frokost: eggerore av 2 egg og 2 ss fet flote stekes i 1 ss smor.
Lunsj: kjott, fisk, skalldyr med mye gronnsaker og salat. Olivenolje/fransk dressing. En sjelden gang saus med melkeprodukter.
Middag: som lunsj. En sjelden gang smeltet ost over f eks kjottdeig
Det er enkelt a bytte ut floten om morgenen med vann, men jeg liker at frokosten er det feteste maltidet.
Jeg ligger na pa 35-40 karber om dagen, da kan jeg unne meg en kaffe latte et par ganger i uka (uten sukker). Men jeg bor i Hellas og greske kaffe latter er halvparten av den norske storrelsen, sa det blir ikke sa mye melk.
Jeg spiser ikke noe form for brod. Jeg ser at en del her inne lager lavkarbobrod og tekaker og pannekaker etc og har f eks ost og skinke pa. Slikt spiser jeg aldri. Jeg spiser heller ikke ost rett fra pakka. Fettet mitt kommer fra frokosten, fra fett i maten og fra oljer og smor.
Ost er en god fettkilde, og flote likesa, men hvis du onsker a sjekke ut om dette er partystoppere er det ikke noe problem a spise lavkarbo uten de produktene.
Jeg ville også syntes det ville vært kjipt uten ost, men klarer meg uten rømme,cc, cf, yoghurt, majones og brøderstatninger. Som erstatning for ost kan du prøve å bruke kokosmelk sammen med kjøtt i stekepannen. Det gir på en måte ostesmak. Jeg har spist ost når jeg vil ha en atkinsbar, så jeg holder meg til osten for ikke å spise det istedet. Passer dog på å spise ost uten karbohydrater. Jeg kan nesten tro at ost som pålegg på brøderstatning er en partystopper fordi det blir en del karbohydrater på den måten. Men bare ost eller sammen med salat og kjøtt tror jeg vil funke fint. Du kan jo reduserer først og fremst.Kjøpe en jarlsbergostpakke og ta en skive eller to om dagen sammen med kjøtt f.eks.
Hva med å lage f.eks pannekaker uten ost, rømme, fløte osv? Jeg lager Tiki sine kokosmelkpannekaker, de er knallgode!
4 egg
1 boks (400 ml) kokosmelk
1-2 ts fiberhusk
1-2 ts sukrin om ønskelig
litt salt
De smaker litt kokos og blir litt søtere enn vanlige pannekaker, men jeg synes de er knallgode og burde definitivt prøves. Mye bedre enn alt mulig rart av oppskrifter med rømme og cc og sånt jeg har prøvd :) Er greiest å steke dem som små lapper slik at de er enkle å snu, men om du har en bedre stekespade enn meg kan det hende det ikke blir nødvendig ;)
Jeg pleier å spise dem med syltetøy på (lerums 80%frukt&bær med bringebær/eple, eller jordbær. 5 og 5,3 gram karber/100 gram på dem). Santa Maria har kokosmelk med kun 1gram karber/100gram.
Vann ;) Mineralvann med kullsyre er godkjent (merk at mineralvann ikke er brus. F.eks. Farris er bra), og noen drikker sukkerfri saft (f.eks. fun light) og noen typer lettbrus (men sjekk karbinhold). Merk at man i begynnelsen helst skal ha så rene produkter som mulig, altså minst mulig saft og brus og sånt. I tillegg er kunstige søtstoffer partystoppere for mange og uansett ikke bra for kroppen, så aller best å holde det til et minimum..
:)
Har hrt om et par som faktisk har prøvd seg på å drikke fløte, men bare tanken får meg til å grøsse. Aldri i verden.:confused:
I boken "Slank med Ketolyse kuren" står det at man bør innta meieriprodukter for å unngå kalsium mangel. Hvilke meieri produkter er det snakk om? Kan man innta H- melk?
Ost inneheld bra med kalsium, og har lite eller ingen karbohydrat samanlikna med mjølk.
Til dømes kan vi samanlikne 100g Norvegia: 800 mg kalsium; 0g karbohydrat
med 100g H-melk: 100 mg kalsium; 4,6g karbohydrat
(matvareguiden.no)
Ja den yoghurt naturellen deres var finfint lite karbo i. Godt tips!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.