< Tilbake til oversikten

Grove tekaker i fase 1?

Hedda78 sa for siden:

Fant en oppskrift på grove tekaker som jeg fikk lyst på. De inneholder ost og rømme, men dersom jeg bruker lett-produkter?
Hva med kruskakli og linfrø, er det lov?

• 3 egg
  • 75 gram philadelphia ost (den fete typen)
  • 1/2 dl rømme/creme fraiche
  • litt salt
  • 1 ss Semper pofiber (kan sikkert bruke fiberhusk eller annet også)
  • Kruskakli til røren blir tykk nok
  • 1 ts bakepulver
    Bland egg, ost, rømme, salt og pofiber til en jevn røre. Trenger ikke piske eggene til eggedosiskonsistens først.
    Jeg har ikke noe mål på hvor mye kruskakli man skal ha i, tok det på slump. Men rør i litt etter litt til røra blir tykk nok til å kunne legges på stekeplate i runde klikker. Røra SKAL være litt tynn, skal flyte ut litt, men ikke så mye at det blir ei tynn suppe å steke (hvis dere skjønner). Tenk at dere skal ha i så lite kruskakli som mulig.
    Bakepulveret tilsettes helt til slutt, rett før steking.
    Stek i ca 15 min på 170 grader.

Hvis man vil ha i mindre kruskakli kan en del av det fint erstattes med litt linfrø eller annet man liker.
    Prøv dere frem.

R0SA sa for siden:

Jeg skjønner ikke helt hva du spør om, jeg. Og hvilket opplegg følger du? Du skriver fase 1, men i profilen din står det usikker.

Vanskelig å skulle svare deg, men oppskriften er i alle fall lavkarbo. :)

Hedda78 sa for siden:

Beklager, jeg mente South Beach fase 1. Er vel i det underforumet vi er så da tenkte jeg at du forstod.

Ang kostholdsfilosofi så var det litt frem og tilbake før jeg bestemte meg, derav usikker.

R0SA sa for siden:

Åja, beklager, det la jeg faktisk ikke merke til. :lol:

Jeg kjenner ikke så godt til den filosofien, så da kan jeg ikke svare deg. Men oppskriften ser god ut, da. :)

Ønsker deg lykke til!

Sugarpill sa for siden:

Jeg er ingen South Beach-ekspert, men har lest boka, og den oppskriften må nok vente til fase 2.

anette76 sa for siden:

De grove te kakene er supergode!!
Jeg spiser dem mye men jeg er i fase2 da..
Vil tro at du må vente pga klien og linførene..

Hedda78 sa for siden:

Æsj... Jeg laga de i går fordi det var det eneste jeg hadde ingredienser til. Har spist noen, men ikke så mange. Får legge de i fryseren til jeg er i neste fase. Tenkte å bake OOpsi-ruller i dag, de inneholder iallefall ikke noen slike ting.

Gikk på vekta i dag, morgenen 3. dag, og den viste -1,3 kg!!!! Men mistenker at det er mye vann. Må på do konstant :)

Smakfull sa for siden:

Oopsie-ruller er genialt i fase 1 :) Og når fase 2 kommer kan man legge inn i ekstra ingredienser som frø og slikt =)

Victory sa for siden:

Steker dere de bare i en langpanne og skjærer opp etterpå?

EmilyB sa for siden:

Sett dem på bakepapir med skje, blir 6 - 7 stykker av den deigen, avhengig av hvor store de er.

Sørg for å ha litt mellomrom mellom dem, for de flyter litt ut på plata.

Har spist to stykker til frokost i dag med kvitseid smøt og vellagret sveitserost på - kjempemettende og godt!

anette76 sa for siden:

De er helt supre med Brie ost på også :)
Eller peanøttsmør hvis man føler for litt søtt..

Jeg bruker de mye som turmat elelr lunsj når jeg er lei av salat og middagsrester.
Setter dem på papir til fine delikate rundinger ;)

anette76 sa for siden:

Sikkert ikke skadelig med ett par stykker en gang da..Oopsiene er veldig greie i fase 1. Ligner jo mye på tekakene men det er litt mer mat i de grove tekakene. Jeg spiste mye oopsier i fase 1. Både til kvelds og lunsj iallefall.

Lykke til..

Celuna sa for siden:

Tenkte å bake OOpsi-ruller i dag, de inneholder iallefall ikke noen slike ting.

Heisann :) OOpsi-ruller, hva er det? Har du oppskrift? Er på min 2.dag i fase 1, så eg er veldig famlende på hvor mye eg kan ete av det som ikke står begrensning på.
Du er godt igang er eg av vekttapet ditt.
Lykke til videre:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.