Jeg er plaget meg bekhterevs som gir meg vond rygg og hofter. Jeg har hørt at lavkarbo-kosthold skal være fordelaktig for oss revmatikere, derfor tenkte jeg å gi det et forsøk i en periode.
Tingen er at jeg allerede er ganske veltrent (jeg må holde meg mye aktiv pga tilstanden min), så jeg er ikke ute etter å slanke meg, bare eventuelle andre helsemessige effekter. Har blant annet lest at enkelte revmatikere har kunne sluttet med medisinene sine etter å ha begynt med lavkarbo.
Hvordan blir et lavkarbo-kosthold for meg da? Kan jeg ha litt mer karbohydrater enn de som slanker seg?
Kanskje Fedon kunne være noe for deg? Det er litt mer karbohydrater. Jeg syns kokeboken hans er svært inspirerende og forklarer grundig hva dette kostholdet er og hvorfor det er så bra. Verdt en investering!
Så er det med lavkarbo at kroppen finner sin optimale vekt - er du undervektig så blir du "normal" og er du overvektig så blir du også "normal" - kort fortalt etter hva jeg har oppfattet.
Men lavkarbo er absolutt et kosthold som man kan satse på og gir god effekt på veldig mye, feks smerter og eksem.
Jeg er slank men går på lavkarbo for helsens skyld. Siden jeg ikke skal ned i vekt unner jeg meg endel flere karber enn feks. mannen min, som skal ned en god del kilo (og så sprekker jeg desverre litt for ofte). Men jeg merker godt hvor bra det er for kroppen. Jeg sliter litt med nakkesmerter og muskelsmerter generelt, og trøtthet. Alt dette blir 100 % bedre på lavkarbo.
Jeg er også der du er. :) Er lett reumatisk uten at legen finner noe, men har smerter av og til, periodevis. Har ikke noe vektproblem (er innenfor normal bmi) så det er ikke for vektas del jeg har kuttet ut sukker og raske karbohydrater, men spiser noe frukt (særlig epler), så mye grønnsaker jeg orker + linser, bønner og kikerter, 1 havreknekkebrød og 1 skive veldig grovt brød om dagen (stort sett). Har gått ned 1,4 kg på 7 dager. :D De første dagene var jeg helt i ørska, hodepine og rar, men da spiste jeg veldig lite karbohydrater så jeg innførte litt knekkebrød og grovbrød og nå er jeg i fin form igjen. Og null søtsug! Er god og mett hele tiden og det er det beste av alt. 3 måltider om dagen holder finfint!
Hei!
Jeg kaster meg på denne tråden.
Jeg har fokus på lavkarbomat, men er langt fra ekstrem. Dvs. jeg unngår mat som pasta, hvit ris, men spiser fedonbrød hver dag. Da det passer best for lunsj på jobben. Jeg føler at et balansert kosthold i form av "The Zone" høres mer fornuftig ut.
Jeg er slank og trener ganske mye, har en fettprosent på ca 12%.
Jeg har lest mye rundt lavkarbo for slanke personer og begynner å bli i tvil om det er sunt for meg. Da jeg har lest at lavkarbo kan føre til hjerte og karsykdommer for slanke personer. Noen som har innspill å komme med her?
Som reumatiker bør du kanskje forsøke et kosthold uten tilsatt sukker/stivelse/mel en periode om du orker. Det er ganske mange som har symptomreduksjon da. Du trenger antakelig ikke strikt lavkarbo (karbohydrattelling) om du bare ikke tar helt av på frukt, potet og ris. :) Prøv en måneds tid og gjør opp status da?
Hvor har du lest at lavkarbo kan føre til hjerte- og karsykdommer for slanke personer? Og hvorfor skulle det være mer farlig for slanke enn for tykke?
Hvis du er geniunt interessert i å lese deg opp på temaet, så finnes det en del bøker som gir god informasjon om myten rundt fet mat og hjerte- og karsykdom, samt kolesterol.
Dr. Malcolm Kendrick - The Great Cholesterol Con
Gary Taubes - Good calories, bad calories
Wolfgang Lutz - Bedre uten brød
Den mest lettfattelige av disse (skrevet for de som kanskje ikke er like vant til å lese vitenskaplige artikler) er nok Kendrick sin bok.
Og for å svare deg veldig kort: Nei, det er ingen hold i det du har hørt. ;)
Du har fått mange gode svar allerede - ville bare tipse deg om bloggere som er normalvektige og som spiser lavkarbo. www.espenrostrup.com, tgeisner.wordpress.com/ og kanskje den mest spennende for din del: paljabekk.blogspot.com/ Den siste er masterstudent som bla har forsket på og har god oversikt over lavkarbokosthold SAMMEN med trening for både overvektige og normalvektige. Pål har også en del fine innlegg her inne, søk han opp på medlemsoversikten :)
Det positive med lavkarbo er jo at "alle" kan spise det - og man kan tilpasse karboinntaket etter kropp og ønsker. Noen som trener hardt spiser ganske strikt lavkarbo til vanlig, men har hatt god effekt av fornuftig oppkarbing mot løp/konkurranser/lange turer, mens andre fungerer like godt uten oppkarbing. Sjekk ut hva Pål sier, du kan jo sende han en epost om du ikke finner nok info her og på bloggen hans :)
Heisann.
Jeg har lett litt forgjeves etter en tråd for de som er i mål og skal holde seg stabile.
Det er jo like vanskelig om ikke værre, - å ikke gå opp i vekt igjen.
For ikke å bli et radmagert skinn, må jeg jo sagte men sikkert øke på med kh....
Noen her som har samme "problem" ?
Ettersom lavkarbo er vektregulerende og ikke nødvendigvis slankende trenger du ikke være redd for å bli et radmagert skinn. :) Kroppen finner den vekta den synes passer til deg og det er uhyre sjelden avmagret.
Hva som er avmagret for noen er slank for andre, tenker jeg da. Jeg har blitt tynn. Noen vil si avmagret, men jeg tror kroppen vil være slik. Jeg har det veldig bra. Jeg var like mager som tolvåring så jeg skal nok være slik. Om man ikke liker å bli så tynn er det bare å spise mer karbohydrater. Frukt mellom måltidene f.eks. Det er fetende.
Nja... jeg er ei gammal kjerring og var ung da Twiggy (som er på profilbildet mitt) var på topp.
Den gangen var jeg likedan.
Jeg hadde en svært stabil vekt på 52 kg. (168 cm) fra jeg var tenåring helt til jeg nærmet meg 50. Dette til tross for 3 barnefødsler. Etter hver fødsel var jeg raskt nede på stort sett samme vekt, veldig raskt og tenkte aldri på slanking.
Så kom overgangsalderen og "plutselig" var jeg 20 kg. tyngre....
Nå er jeg nede i 60 kg og lenger ned kan jeg ikke gå....
Kroppen forandrer seg med alderen og dette er minimumsvekt for meg nå!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.