induksjonsfasen til ketolyse. Da jeg gikk på ketolyse i 2008 fikk jeg såvidt med meg hva indkusjon var, før det var for sent. Jeg prøvde meg sånn halvveis på ketolyse igjen i høst, men siden jeg ikke ga 100% kuttet jeg det ut.
Nå er jeg i gang igjen og er klar for en sommer uten is og frukt og det som bedre er :rolleyes: Men jeg vil gjerne få mer informasjon om indkusjonsfasen, da jeg har fått med meg at her spiser man mye strengere enn når kroppen er kommet skikkelig i gang. Jeg føler ikke at ketolyseboka gir meg noe særlig informasjon om dette, så derfor blir jeg veldig glad for om noen kunne skrevet litt om dette. Hva MÅ man spise, hva må man holde seg unna (selv om man kan spise det senere i kuren). Kan man feks spise lavkarbo sjokolade og gele i induksjonsmasen?
Kanskje noen har en dag 1, dag 2, dag 3 osv dagbok fra sin vellykket induksjonsfase.
Nå tror jeg du blander ketolyse og atkins. Så vidt meg bekjent (selv om jeg ikke har lest ketolyseboka på to tre år) så finnes det ingen induksjonsfase.
Men med det sagt, så er det ikke dumt å starte kuren/dietten med et fullstendig rent kosthold blotta for kunstig søtning, erstatningsbrød og sånne ting.
Med fare for å bli slakta for å feilsitere:eek:
Jeg mener å huske at Torkil har sagt dette selv og... at man først skal begynne og eksperimentere litt med "brød" og erstatninger (går ut ifra dette gjelder typisk kaker, desserter, søterstatninger og kanskje?) når man har gått på kuren ei stund og bgynner og bli kjent med hvordan kroppen reagerer...
Ja, det er sikkert sant, rett og slett fordi det er logisk, og veldig veldig lurt! Men det betyr ikke at det finnes noe som heter induksjonsfase på Ketolyse. Det har i hvert fall aldri jeg hørt om, og jeg har vært medlem og moderator på dette forumet i flere år, og leser flere timer om dagen, så det skulle vært rart om jeg hadde gått glipp av akkurat det ;).
Nei, stemmer nok det :)
Han sier vel ikke at det er nødvendig å gjøre det på den måten heller :rolleyes: Bare at det kan være lurt...
Men jeg er enig med trådstarter... Selv om det ikke er noen induksjonsfase på kuren, burde det stå litt mer i boka om hva man kan forvente av de første dagene/den første uka. Det er vel et par linjer viet til dette... Men litt tips om hvordan få en skikkelig god og effektiv start på kuren syns jeg det burde være :) Kanskje spesielt siden mange sliter den første tida med "bivirkninger" tror jeg dette kan være til hjelp for mange som kanskje vurderer/velger å hoppe av kuren... hmmm :rolleyes: Når jeg er inne på temaet savner jeg også FAQ i boka, som han har på nettsiden, da tror jeg kanskje dere erfarne på forumet ville sluppt unna mange av gjenganger-spørsmålene ;) (gjenganger-spørsmål... det høres ikke ut som et ord :rolleyes: )
Bare for å rette litt på meg selv... Så tror jeg nok han besvarer de flste spørsmålene i boken og, men da må man nok lese mye for å finne de svarene man er ute etter :confused:
Litt enklere å bare slå opp i FAQ-delen av ei bok og lete etter det spørsmålet man vil ha svar på enn å pløye gjennom side på side etter svaret når du kanskje ikke aner hvor du skal lete ei gang ;)
Dette står på atkins.com herhttp://www.atkins.com/Program/Phase1/WhatYouCanEatinthisPhase.aspx
Most fish, poultry and meat don't contain carbs so you can feel free to enjoy them, but be sure you're also getting your 12 to 15 grams of net carbs in vegetables as well.
All fish including:
Flounder
Herring
Salmon
Sardines
Sole
Tuna
Trout
All fowl including:
Cornish hen
Chicken
Duck
Goose
Pheasant
Quail
Turkey
All shellfish including:
Clams
Crabmeat
Mussels*
Oysters*
Shrimp
Squid
*Oysters and mussels are higher in carbs so limit to about 4 ounces per day.
All meat including:
Bacon*
Beef
Ham*
Lamb
Pork
Veal
Venison
Some processed meat, bacon, and ham is cured with sugar, which will add to the carb count. Also steer clear of cold cuts and other meats with added nitrates.
Eggs are one of nature's most nutritious creations. That’s why eggs are a staple breakfast in the Atkins Nutritional Approach.
Feel free to get creative with your eggs: Add mushrooms and onions, or even green pepper. Top the dish off with feta cheese or add basil, oregano and other herbs.
Eggs in any style, including:
Deviled
Fried
Hard-boiled
Omelets
Poached
Scrambled
Soft-boiled
Keep in mind that cheese does contain carbs, about 1 gram per ounce. You may have about 3 to 4 ounces of cheese per day. An ounce is about the size of an individually wrapped slice of American cheese or a 1" cube.
Cheese including:
Type Serving Size Grams of net carbs
Blue cheeses 1 oz 0.7
Cheddar ½ cup 0.0
Cow, sheep and goat 1 oz 0.3
Cream cheese 1 oz 0.8
Feta 1 oz 1.2
Gouda 1 oz 0.6
Mozzarella 1 oz 0.6
Parmesan 1 tbs 0.2
Swiss 1 oz 1.0
Vegetables:
You should be eating approximately 12 to 15 grams of net carbs per day in the form of vegetables, which is equivalent to several cups depending on the actual carb content of the veggies you select.
1 cup is roughly the size of a baseball. Measure the following salad vegetables raw.
Vegetable Serving Size/Prep grams of net carbs
Alfalfa sprouts 1 cup/raw 0.4
Arugula ½ cup/raw 0.2
Bok choy 1 cup/raw 0.8
Celery 1 stalk 0.8
Chicory greens ½ cup/raw 0.6
Chives 1 tablespoon 0.1
Cucumber ½ cup 1.0
Daikon ½ cup 1.0
Endive ½ cup 0.0
Escarole ½ cup 0.0
Fennel 1 cup 3.6
Jicama ½ cup 2.5
Iceberg lettuce
½ cup 0.1
Mushrooms ½ cup 1.2
Parsley 1 tablespoon 0.1
Peppers ½ cup/raw 2.3
Radicchio ½ cup/raw 0.7
Radishes 10/raw 0.9
Romaine lettuce ½ cup 0.2
The following vegetables are slightly higher in carbs than the salad vegetables listed above. They also provide important nutrients and add variety to your daily foods. Make sure you stay within the 12-15 grams of net carbs. Unless otherwise noted, measure these veggies after you cook them.
Vegetable Serving Size/ Prep Net Carbs
Artichoke ¼ of medium 4.0
Asparagus 6 spears 2.4
Artichoke hearts 1 canned
1.0
Avocadoes 1 whole (raw) 3.5
Bamboo shoots 1 cup canned
1.1
Broccoli
½ cup 1.6
Broccoli raw ½ cup 1.0
Broccoli rabe ½ cup 1.3
Broccoflower ½ cup 1.4
Brussels sprouts ¼ cup
2.4
Cabbage ½ cup (raw) 2.0
Cauliflower ½ cup (raw) 1.0
Swiss chard ½ cup
1.8
Collard greens ½ cup
4.2
Eggplant ½ cup
1.8
Hearts of palm 1 heart 0.7
Kale ½ cup 2.4
Kohlrabi ½ cup 4.6
Leeks ¼ cup
1.7
Okra ½ cup
2.4
Olives green 5 2.5
Olives black 5 0.7
Onion ¼ cup (raw) 2.8
Pumpkin ¼ cup
2.4
Rhubarb ½ cup (unsweetened) 1.7
Sauerkraut ½ cup (drained) 1.2
Peas ½ cup with pods 3.4
Spaghetti squash ½ cup
2.0
Spinach ½ cup (raw) 0.2
Summer squash ½ cup
2.0
Tomato 1 (raw) 4.3
Turnips ½ cup
2.2
Water chestnuts ½ cup (canned) 6.9
Zucchini ½ cup
2.0
Salad Garnishes
Crumbled bacon 3 slices 0.0
Hard-boiled egg 1 egg 0.0
Grated cheeses (see above carb counts)
Sautéed mushrooms ½ cup 1.0
Sour cream 2 tbs 1.2
Herbs and Spices (make sure they contain no added sugar)
Salad Dressings - Any prepared salad dressing with no added sugar and no more then 2 grams of net carbs per serving (1-2 tablespoons) is acceptable. Or make your own.
Blue cheese 2 tbs 2.3
Caesar 2 tbs 0.5
Italian 2 tbs 3.0
Lemon juice 2 tbs 2.8
Oil and vinegar 2 tbs 1.0
Ranch 2 tbs 1.4
Fats and Oils
There are no carbs here, but keep in mind that the serving size is approximately 1 tablespoon.
Butter
Mayonnaise – make sure it has no added sugar
Olive oil
Vegetable oils – Those labeled “cold pressed” or “expeller pressed” are especially good and olive oil is one of the best.
Canola*
Walnut
Soybean*
Grape seed*
Sesame
Sunflower*
Safflower*
*Do not allow any oils to reach overly high temperatures when cooking. Use olive oil for sautéing only. Use walnut or sesame oil to dress cooked veggies or salad, but not for cooking.
Artificial Sweeteners
Splenda – one packet equals 1 gram of net carbs
Beverages
Clear broth/ bouillon (make sure it has no sugars added)
Club soda
Cream, heavy or light.
Decaffeinated or regular coffee and tea*
Diet soda (be sure to note the carb count)
Flavored seltzer (must say no calories)
Herb tea (without added barley or fruit sugar added)
Water – at least eight 8-ounce glasses per day including...
Filtered water
Mineral water
Spring water
Tap water
You may have 1 to 2 cups of caffeinated tea or coffee if you can tolerate caffeine without experiencing cravings or symptoms of hypoglycemia.
If you are truly addicted to caffeine, it's best to break the habit during the Induction.
Alcohol:
Alcohol is not allowed during the first two weeks of Induction. If you remain on this phase longer,
you can have a glass of wine, a low-carb beer, or a small amount of spirits mixed with water or club soda, but be sure to avoid mixers that contain carbs, including fruit juices and tonic water. Understand that consuming alcohol may slow your weight loss.
Det lurer jeg også på:rolleyes:
Det er kun en plass jeg kan ha lært ordet induksjonsfase og det er her inne. Så en gang for to år siden må jeg ha trykket meg inn på atkinsforumet ved en feil og lest der inne.... Jeg har ihvertfall vært gjennom alle trådene jeg har startet tidligere, og der er det ingen som har nevnt induksjon... Så jeg trekker tilbake spørsmålet om induksjon.
Velger allikevel fremdeles å vente noen dager før jeg lager det første brødet, så får jeg en skikkelig lavkarbo kickstart...:)
Godt du har fått oppklart det i hvert fall! Dumt å gå rundt å tenke på noe som ikke er noe å tenke på!:p
Brøderstatningene her inne er gode, mange av dem, men det er nok lurt å vente til du er godt i gang. Da vil du også lettere kunne se om du er av dem som kan/ikke kan spise brød!;)
vet at jeg kan spise brøderstatning, det har gått greit før:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.