< Tilbake til oversikten

Hvor viktig er vitaminene?

Sahara83 sa for siden:

Jeg har begynt å lese litt rundt ketolyse kuren og vurderer å starte med denne. Jeg ser det er annbefalt å ta en del tabletter mens man går på denne kuren, så det jeg lurer på er hvor viktig disse tablettene er og om man er nødt til å ta disse så lenge man går på denne dietten?

Jeg snakker da om magnesium-/krom+kalium+kalsium-/og selen+sink+vitaminer tabletter.

Trulte67 sa for siden:

Legen min sier at det er veldig viktig, men du kan selvfølgelig kjøpe piller/kapsler hvor som helst og ikke de som er spesiallaget til ketolysedietten.
Jeg tar selen, kalium, kalsium, magnesium, krom, jern.... tror det var alle.

Iset sa for siden:

Jeg skjønner egentlig ikke helt hvorfor man trenger mer vitamintilskudd på et sunt, karbofattig kosthold enn på et usunt og karborikt kosthold. Går man fra Kneipp med syltetøy over på kyllingsalat med godt fett, må man huske på å ta vitaminene sine, liksom? Jeg tar vitaminer selv, men kjenner jeg blir litt skeptisk til denne opphausingen over at man MÅÅÅ huske på å ta vitamintilskudd når man lever ketogent, som jo er den naturlige måten for mennesket å leve på?

Trulte67 sa for siden:

Fordi ketolyse gjør at man ikke får i seg nok variert mat. Når man senere øker karbohydratmengden (men kan jo fortsatt være lavkarbo altså!), så trenger man ikke alt pilleforbruket lenger.

Photobscura sa for siden:

Mmmnjei. Bortsett fra vit c og magnesium så finnes det adekvate mengder av alle vitaminer og mineraler i kjøtt. Men det er jo forskjell på hvor godt man tar opp diverse vitaminer og mineraler, men det har ikke noe med kostholdet å gjøre i hvert fall.
Jeg tror mange med meg kan skrive under på at man aldri har spist så variert før, og det er ikke alle som går over til et høyere karboinntak etter endt slanking ;).

Trulte67 sa for siden:

Ikke? De fleste spiser vel ikke så lite som 15 karbohydrater om dagen resten av sitt liv? Ketolysekuren er jo nettopp en kur, ikke en livstilsendring, da skal man øke karbohydratene igjen.(dog ikke opp til gamle synder....)
Jeg tror at ganske mange har mangel på mineraler og vitaminer allerede når de starter på lavkarbo fordi man har spist for ensidig lenge.
Ihvertfall kan jeg si at for min egen del, så oppdaget jeg at min kost bestod nesten kun av karbohydrater før jeg startet på ketolyse.

Ja, nå har jeg holdt på i fire år, og de fleste av dem på ketogent kosthold med alt fra 0-30 gram kh om dagen, alt ettersom. Jeg tar kun magnsium og noen vitaminer for håret (av forfengelighet), passer på å få i meg litt paprika nå og da for c-vitaminenes skyld. Nå er ikke jeg på Ketolyse, men jeg spiser ketogent sånn som ketolyse er lagt opp, og det er ingenting i veien for å leve sånn resten av livet om man vil. Det er opp til hver enkelt. Det at det hetere KetolyseKUREN er vel mer enn ordvending, og jeg tror det kanskje virker mer forlokkende for en nybegynner dersom man ser at man kan spise ting man savner (eller tror man vil savne ;)) i framtiden.
Det at man har brister når man begynner på lavkarbokosthold er jo ikke relevant når man har holdt på en stund, med mindre man har mista avnen til å absorbere enkelte vitaminer og mineraler.
Dette er ikke et argument mot å ta kosttilskudd, særlig b- og c-vitaminer kan man proppe seg med, ettersom de er vannløselige, og det kan være grieit å være på den sikre siden i starten, men jeg synes det er greit å ta et lite oppgjør med det at ketogent kosthold skulle være så fattig på næringsstoffer, og at det skulle være noe problem å fortsette med det hele livet om man vil :).

Iset sa for siden:

Lite variert på ketolyse? :knegg: Tror aldri jeg har vært mer uenig i noe. Noen spiser nok lite variert og alt for mye light-greier, men det er jo ikke sånn det skal være. Jeg tror dette med nødvendigheten av alle slags tilskudd henger litt igjen i at mange tror man finner alle vitaminene i frukt og grønnsaker. Det er jo helt feil, det er like mye og mer vitaminer i animalsk mat enn i grønt.

Popp sa for siden:

Der er hverfall ED forskjellig. Det er bare de første 90 dagene at man tar masse tilskudd (magnesium, kalium, E-vitaminer, C-vitaminer, Omega 6, Omega 3), men etterpå er det bare omega 3 (tran) man skal ta. C-vitamin er greit å ta, men behøves ikke. Lurer også på hvorfor det er forskjell på dette?

Chunky sa for siden:

Er litt lat, så jeg quoter bare noe jeg har sagt før. Har selv levd ketogent i halvannet år uten noe form for tilskudd. Ingen prøver tyder på at jeg mangler noe som helst, tvert i mot.

For å utdype: C-vitaminmolekylet er veldig likt glukose. Det blir tatt opp i cellene ved hjelp av de samme mekanismene, og konkurrerer derfor med glukosen. Det er en kamp c-vitamin alltid taper, og blir derfor skilt ut i urinen fremfor å bli nyttiggjort, såfremt blodsukkeret er høyt. Det er årsaken til at diabetes type 2-pasienter har ca 30% mindre c-vitamin i omløp enn andre.

C-vitamin: C6H8O6
Glukose: C6H12O6

Dvs 4 ekstra hydrogenatomer, så har du glukose.

Så problemet er ikke at det er for små mengder C-vitamin i kosten, men at et høykarbokosthold fortrenger dem. For oss vanlige lavkarbere er det ikke nødvendig med tilskudd.

Genialt sagt. Kunne ikke vært mer enig :ja:

Sahara83 sa for siden:

Takker for svar...
Jeg er ikke noe flink til å huske å ta tabletter så det er da ikke så ille om jeg glemmer en eller to tabletter??;)

Yonah sa for siden:

Hva er det du spiser som gjør at du føler du spiser lite variert? For jeg har spist ketogen kost i et år nå og ligget på 12-20g karbo om dagen og de fleste karbene kommer fra grønnsaker. Jeg har aldri spist mere variert enn jeg har gjort det siste året! Og jeg laget det meste av maten fra bunnen av før jeg la om, så jeg var ikke noen kneip og posesuppe-menneske;)

Forøvrig ta jeg magnesium fordi jeg har oppdaget at det hjelper å ta det mot muskel/leddsmertene jeg har pga ME og det får meg til å slappe av på kvelden så jeg sovner. Jeg ta litt selen og kalsium og D3 når jeg kommer på det. D3 burde jeg tatt mye mere av, jeg tåler ikke sola så godt og får underskudd siden jeg gjemmer meg for sola året rundt.

Trulte67 sa for siden:

Jeg spiser mye mye mindre grønnsaker nå, og ingen frukt/bær, ingen yoghurt - dette er bare noen eksempler på ting jeg pleide å spise daglig. Ingen kaffe latte fra kaffebar lenger heller.
Jeg kokte rabarbragrøt i går og spiste med piska krem og var i himmelen. Fruktsmak!
Jeg spiser utrolig mye egg, nøtter, ost, spekemat nå. Utenom middag, så går det omtrent kun i de 4 sortene. Jeg har gått på ketolyse i 2 uker og 3 dager nå, og er fortsatt veldig usikker på om dette er noe for meg. Har gått ned 3,5 kg (men ingenting på 6 dager nå). Det som holder meg oppe ennå, er at samboern også går på samme diett + at magen/fordøyelsen min har blitt vesentlig bedre av dette kostholdet enn den har vært på det minst det siste året!

Oi, da må du ha spist MYE grønnsaker! Jeg var veggis før, og jeg spiste langt i fra så mye grønnsaker som jeg gjorde på f.eks atkins indujson hvor du skal ha tjue gram kh om dagen.
Fant et bilde jeg tok for moro skyld av et fat med bakte grønnsaker tilsvarende drøyt ti gram karbohydrater, og dette er et stort fat, og det er ikke så tydelig hvor mye som er stablet i høyden, i tillegg er det løk og rød paprika i. Men det var jo litt arti å se hva som er ca halve dagsrasjonen på f.eks ketolyse eller atkins induksjon ...

Iset sa for siden:

Frukt og yoghurt er jo ofte bare sukker, så det er ikke noe man trenger å erstatte med vitamintilskudd overhodet. Bær og nøtter er bra, men det får man jo også spise litt av på ketolyse og i hvert fall på generell lavkarbo. Og det er MYHYYE vitaminer og mineraler i animalsk mat. Jeg synes det tar litt vel av her inne når det gjelder at man MÅ kjøpe ketolysepakke med vitaminer og annet altså, jeg er ikke enig i at man automatisk trenger det. Jeg synes ikke det er logisk i det hele tatt.

Flippy sa for siden:

Jeg har merka meg det at de dagene jeg glemmer å ta tablettene, så har jeg gått ned i vekt til dagen etter - de dagene jeg husker alle sammen, så går jeg opp eller står på stedet hvil dagen etter....... Jeg har de tre boksene med piller fra ketolyse.no :confused:

Bulldog sa for siden:

Vann :)

Flippy sa for siden:

Men, er det da tablettene som gjør at jeg samler vann? Og det kan da ikke være spesielt gunstig?

Trulte67 sa for siden:

ser poenget ditt -- men en del av mine 15 karbo går bort i egg, nøtter, og rømme/fløte (i middagen), så det er ikke akkurat 15 karbo som kan brukes alene til grønt.....

Men mye er nok også trening i hvordan man tenker! Jeg har aldri tenkt på karbohydrater før, og det er enormt slitsomt å finne mat å spise for tiden. Jeg regner med at det endrer seg på sikt!

Borghild sa for siden:

Jeg er ikke flink nok til å spise fisk, så jeg tar tillegg av omega3. 2000mg pr dag. :o

rik sa for siden:

Har et spørsmål om man veier seg hver dag utfra et slikt utsagn. Ønsker bare å vite om det er lurt eller?

Yonah sa for siden:

Da ville jeg kutta nøttene... Eller spist noen karber mere enn akkurat 15g karbo;) Og hvor mange karber pr dag bruker du egentlig på egg? Det er liksom ingen magisk grense på akkurat 15g karber, prøv deg frem. Torkil sier jo at grønnsakene er viktige!

Kitt sa for siden:

Hvor ofte man veier seg er veldig individuelt!
Mange gjør som meg, veier seg hver dag, men har bare en dag i uken som teller, feks torsdagene!
Da skriver jeg ned vekten, måler blodsukker (dia2) og justerer evnt ticker!
Andre tar snittet av alle ukens dager!

Noen blir ekstremt stresset av tallene på vekten og stapper hele vekta langt inn i et skap eller rett og slett kaster den!:eek:
Kanskje man har bedre av å bare bruke målebånd?

Man må rett og slett finne ut hva som passer for en selv!:p

Trulte67 sa for siden:

Jeg er fornøyd nå. Har laget en fantastisk tomatsuppe. Sterk, men rågod. Hadde stekte kyllingbiter oppi ved servering. Se ellers: forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=881097#post881097
Så akkurat nå er jeg mer optimist enn for noen timer siden vedr gode smaker, grønt og godt og nesten ingen karbo. En svær tallerken suppe gjorde susen!
(kanskje jeg må lage kjempeporsjon og fryse ned.....)

Bulldog sa for siden:

Små variasjoner i væskebalansen som følge av variasjoner i mineralinntak er naturlig, ufarlig, og ikke noe å bry seg om.

Og, slutt å veie deg hver dag :)

Flippy sa for siden:

Jeg gjør som deg, veier meg (nesten) hver dag, bare for å se variasjonene og legge merke til hva som gir utslag på vekta, siden jeg ikke teller karber (men tester jevnlig med keto-stix og har vært i ketose siden dagen etter jeg starta) :) Jeg har fast dag hvor vekta er tellende, og det er fredager, det samme gjelder målene - jeg måler et par ganger i uka, men fredag er tellende også der :) Tickeren oppdaterer jeg litt sånn dann og vann...... For meg er ikke vekta veeeeeeldig tellende, da jeg ikke er sykelig overvektig og vil ned ene og alene pga egen trivsel!

Flippy sa for siden:

Veier meg hver dag, bare for å se hva som gir utslag på vekta - og hvor mye utslag det gir :) Bare fordi det er interessant å se, ikke for at jeg blir stressa over oppgangen.....

Iset sa for siden:

Men gir det en ærlig pekepinn på hva som gir utslag da? Vekten kan vel variere helt tilfeldig, og av ting man ikke kan gjøre noe med som feks. syklus, toalettbesøk, vanninntak og annet? Jeg hadde ikke stolt på at det automatisk var noe jeg hadde spist om vekten svingte fra dag til dag.

Flippy sa for siden:

Men når man ser et mønster i løpet av litt over en mnd da? Jeg noterer hva jeg spiser/drikker/piller/syklus osv i tillegg til vekt og mål, og kan helt klart se sammenhenger mellom div ting, ikke bare fra dag til dag men i løpet av en uke eller to også :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.