Mulig det står her inne et sted, men jeg kom over Eldorado vaniljesaus uten tilsatt sukker. Det er fortsatt 7,6 karber pr 100 g saus, men det er vel halvparten av den vanlige mener jeg.
Syntes geleen til Eldorado (jordbær) smakte fryktelig kunstig, så jeg går faktisk tilbake til å lage gele selv av Fun Light saft.
Å lage egen vaniljesaus er jo den enkleste ting i verden! Det snakk om fire ingredienser; fløte, eggeplommer, søtt og vaniljestang, og på den måten får du langt mindre karbo enn den du snakker om, samt at du selv kan bestemme hvilet søtstoff du vil bruke.
Jeg har 3 poser med heistad vaniljesaus som jeg ikke aner hva jeg skal gjøre med, de inneholder jo så mye teit stivelse jeg ikke skal ha på ketogen diett:( Og kunstig søtning, så å gi det til ungene er jo helt uaktuelt, ungene får ikke aspartam.
Etter å ha laget kaldsausbase idag (eggeplommer og olje), funderer jeg litt på om ikke det skulle gå an å lage en helskottens god lavkarbovaniljekrem/saus utav dette også?
Altså:
(basesausen som er som følger:)
2 eggeplommer
3 dl nøytral olje
kaldt vann til ønsket konsistens (jeg liker å ha den litt tynnere enn normalt, nemlig).
Normalt lager jeg bare aioli, men for å få litt bredere spekter i smaker laget jeg KUN basen idag, og smakte på den før jeg hadde i littebittegrann salt. Den smakte egentlig ingenting, kun en liiiiiten rund smak av litt egg.
Normalt er jo dette en majones, men med litt vann blir den krem. Med ennå mer vann mer i retning saus (jeg bruker dette også som dressing, bare blander ut til ønsket konsistens med vann) Jeg vil tro at litt kunstig søtning og vaniljeessens skulle gjøre susen her?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.