< Tilbake til oversikten

Har det noe effekt? (Raske gåturer)

Ina64 sa for siden:

Jeg går en skikkelig tur hver dag på ca 30 minutter. Da går jeg med staver, og jeg går i ulendt terreng. Vi går så fort at jeg stort sett ikke kan prate (mye) samtidig. (Et smart trekk av mannen min. :D )

Jeg har ikke noen pulsklokke, så jeg vet ikke hvordan det ligger an ang. puls.

Men har dette noen effekt ang. fettforbrenning? Jeg ønsker å gå ned en ca 4 kilo, og spiser (egenkomponert kosthold) ca 1400 kcal. pr. dag.
Det er stort sett rundt magen dette fettet ligger.:o

Jeg har gått denne turen hver eneste dag siden påske, og har gått ned ca 2,5 kilo siden jeg startet. De siste ukene har vekten stått stort sett stille. Kondisjonen har derimot blitt betydelig bedre, så nå varierer vi med å jogge litt og. :)

Pandora sa for siden:

Klart det har effekt!:)

Fortsett med turene dine; du brenner nok (bare) et par hundre kcal på en halvtime, men etterhvert som du kommer i bedre form og styrker muskler og kondisjon øker også hvileforbrenningen din en stund etter du har trent - også får du mindre lyst på usunn mat når du holder på med et fast treningsopplegg.

Husk bare at når du bygger mer muskler og trapper opp aktivitetsnivået kan muskelmassen øke...muskler veier som kjent mer enn fett; men målene dine vil uansett gå inn jevnt og trutt. Mao: fram med målebåndet:visemuskl

Lykke til!

aliasdictus sa for siden:

Enig i det som sies. Men for min del, så har jeg sluttet helt å trene for å gå ned i vekt. Kostholdet styrer den biten :) Det er uendelig mange gode grunner for å trene uansett, og jeg gjør det jeg liker. Hvis du liker følelsen av å ha brent en del fett på trening, så er kanskje det en viktig motivasjon som du bør følge.

Du har kanskje hørt om "timer" på sats og lignende som har som mål å brenne fett, og så holder man på halvannen time på moderat intensitet. Og så skryter de at man da forbrenner høy andel fett. Hvis man hadde kjørt samme lengde på økten, men med høyere intensitet, ville den prosentvise fettforbrenningen vært lavere, men totalt forbrente gram fett ville uansett vært høyere, fordi totalt energiforbruk er så mye høyere. Dette gjelder nok mer for de som spiser et standard 60%karb kosthold. Mye kan sies frem og tilbake omkring dette temaet... Men for meg er hva som forbrennes under trening ikke fokus, spesielt siden jeg spiser lchf, og dermed forbrenner fett uansett :)

Jeg synes det virker smart å trene slik at man har det bra, blir flinkere på det man vil bli flinkere til. Det kan være styrke, eller det å gå lange turer med staver. Og når man først trener, kan man like godt gjøre det riktig, slik at effekten blir bedre. Greit å vite litt om både styrke og kondisjonstrening i så måte. Trening fører til en bedre trent kropp, kremt, som mer effektivt kan brenne energi, og hvis det er målet er det altså smart å trene riktig. I så måte er styrketrening alt for lite brukt blant mosjonister, synes jeg. Gjør man dette sammen med et smart kosthold, er det ikke grenser for hva man kan få til :D

Dette ble kjemperotete, håper noe fornuft kan trekkes ut...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.