Har nå begynt å trene 3-4 ganger i uka etter snart 4 mnd i ketolyse. Gått ned 14kg. (dagens vekt 80kg)
Med engang jeg begynte å trene, stagnerte vekttapet seg. Spiser ikke mer og trener styrke+kondis rundt en time per gang.
Riktignok kan det jo være at kroppen bygger muskler..men trodde dette var vanskelig uten karbo / tar lang tid for kroppen å produsere?
Burde jeg kutte ned på fettinntaket eller proteininntaket? har nok en 120g pluss nå på protein per dag og rundt 150g fett.. (for det meste pga stor frokost, 2stekte egg i smør + 150g bacon)
hvilepuls på rundt 50 og trener kondis på rundt 170..
Det har helt sikkert med treninga å gjøre. Du må måle deg med målebånd. Jeg har gått ned stakkarslige 5 kg siden nyttår, men samtidig skiftet ut buksene mine 3 og snart 4 ganger, så det er tydelig at ett eller annet skjer. Og jeg bryr meg ikke så mye om vekta så lenge at jeg faktisk blir mindre. Men det er klart...jeg tenker at jeg må ha en helt sinnsyk muskelmasse ;)
En studie visste jo at på ketolyse gikk ikke objektene nevneverdig opp i muskelmasse, jeg setter imidlertidig troverdigheten til studien litt til side, ettersom forskeren selv tidligere har funnet ut at man gjerne bygger mye muskelmasse på ketolyse, og det stemmer forsåvidt med meg selv.
Du har jo ikke så mye overvekt lengre, kun et par kilo til du når en normal BMI. Jeg opplever at nå som jeg har normal BMI går de siste kiloene mye saktere. :)
Det kan jo være nødvendig å redusere proteininntaket ettersom du har gått ned 14 kg og kroppen trenger ikke like mye tilførsel av proteiner?
Jeg ville også forsøkt meg frem med lavere inntak av proteiner. Eller generelt, lavere inntak av kcal, det har jo vist seg å virke for mange.
Hvis du vil vite hvordan forholdet står til mellom muskler og fett i kroppen, kan det være en ide å bruke en fettprosentmåler, gjerne av den mer avanserte typen.
Jeg pleier å teste meg på en inbody 720, www.bodyanalyse.no. Det er en del treningssentre som har den. Så lenge jeg fokuserer på å ha de samme inngangsverdiene ift måltider, væskebalanse etc før jeg tar testene, synes jeg de sier en del interessant om endring over tid. Har testet fettprosent med den maskinen, og "klipe", og resulatene var veldig like faktisk.
For øvrig støtter jeg bulldogs åpenbare skepsis til påstanden om å bygge MYE muskler samtidig som man går ned i vekt.
Å bygge MYE muskler på kort tid kan jo ikke være noe særlig bra uansett. Er mer interessert i å øke forbrenning / hvileforbrenning og omdanne fett til muskler..
Kan godt kutte på kcal inntak /protein inntakt (feks slutte med proteinshakes), men kanskje man burde gå over til lavkarbo isteden? Antar man da bygger muskler fortere?
Har egentlig aldri telt kcal per dag, men en typisk dag er (som jeg også raste ned i vekt med, dog uten trening er);
2 stekte egg i smør + 150g bacon frokost
kyllingsalat (mix med kylling, 1egg, salat, agurk, paprika, og litt dressing)
rundt 300g kjøtt til middag stekt i smør +egen salatmix
nøtter / litt ost til kvelds.
Tror det var rundt 1800kcal, så må vel kutte..
Merker jeg har blitt endel mer sulten etter treningsukene. Tatt proteinshakes i ny og ne etter trening, men sluttet med det. Tar ketolysetabletter + umas choice tran.
Nå viser det seg jo at det var ikke Pål selv som fant ut det da, så beklager rotet, men NUVEL;
Her står det jo at de har funnet ut at muskelmassen øker på ketogen diett, selv uten trening. Men det strider jo mot Påls egen studie, som visste at objektene gikk ned i fettvekt men ikke økte muskelmassen nevneverdig over 10 uker.
"Nevneverdig" er sikkert en definisjon pr individuelle.
Kan bare snakke for meg selv og jeg øker muskelmassen mye MED trening. Skal ikke si noe om ketolysen var meed å hjalp på det.
Så Volek sier selv at å bygge muskler i noen som helst grad samtidig som man går ned i fettvekt er en utfordring.
Kommentaren til Pål
Ketogene dietter har faktisk i lang tid blitt brukt av bodybuildere som en del av ”deffing” (få mer definerte muskler før konkurranse). Og selv om bodybuilderne kanskje ikke visste hvordan, så hadde de snublet over den beste måten å øke muskelmasse og samtidig går ned i fettprosent på.
vitner om manglende forståelse for hva "deffing" er, og hvordan ketose brukes i den forbindelse.
Vil bare kommentere dette med brå stopp i vektnedgang når en starter å trene da jeg har opplevd det selv. En av de tingene som skjer i muskulaturen ved trening er små mikrorifter i muskelfibrene, dette stimulerer kroppen til "å gå i forsvar" i form av at her må det bygges større og sterkere for å klare mer. Men disse riftene på repareres og mens det skjer samles det både vann og proteiner (og sikkert mer jeg ikke vet om) i muskulaturen. Dette kan gi stagnasjon eller også vektoppgang tvert hos noen. Om du har gått ifra sofasliter til det treningsopplegget du beskriver, som jo er "helkropps", så kan dette være noe av det som forklarer stillstanden som kom når du startet.
Ønsker deg lykke til videre med livet som spreking.
Jeg har også stoppet nesten helt opp. Trener både cardio og styrke, ca 4 ganger i uken. Spiser lavkarbo, men savner en diett jeg kan følge. Nå spiser jeg naturell yougurt med 3 - 4 skjeer Fedon morgenmix, og frosne bringebær. trener på formidagen, spiser ofte en boksa makrell i tomat boks med pepper og litt majones etter treningen. spiser middag, litt grønnsaker og kjøtt. Gjerne en halv kylling. spiser også noen knekkebrød med ost til kvelds og noen ganger til lunsj.
Problemet nå er at jeg har blitt så mye mer sulten. Leste at man må kutte ned på kaloriene i tillegg til karboene. Tok en test av fettprosent forrige uke, hadde 26 i fettprosent. Ligger på ca 2 200 i forbrenning på hvilepuls. På en trening forbrenner jeg mellom 500 og 800 kalorier i henhold til de måleinstrumentene på apparatene.
Begynte på 106 kg, nå veier jeg ca 98 kg, i henhold til tabellen skal jeg vel veie ca 80 på normalvekt. Dette virker umulig for meg i og med at jeg har en del muskler også. Tror jeg vil se bra ut om jeg hadde veid rundt 90 kg. Begynner å se at musklene kommer frem nå, men er fortsatt "slaskete" dvs løs i fisken.
Dette ble litt hulter til bulter, men hadde håpet på om noen kunne gi meg et råd på hvor jeg kunne finne en diett som passer inn i min situasjon. Må få noe som metter, og som jeg fortsatt går ned i vekt på, også når jeg trener hardt. :confused:
jupp det kan man.. men du merker at du blir veldig sliten de første ukene.. til kroppen klarer å forbruke energien fra fett bedre. Du får bedre utholdenhet, men blir svakere på høy intensitetstrening. (men det blir bedre) Iallefall min erfaring.
Går fint å trene i ketose, MEN det er tyngre.. ingen tvil. har prøvd i både ketose og etter å ha syndet med carbs, men tror effekten er bedre i forhold til ratio muskeløkning/forbrenning/vektap med lavcarb da i spesielt i forhold til vektnedgang.
Jeg ser at flere stopper opp i vektnedgangen etter å ha begynnt å trene.. Jeg har vært i ketose i ca 1,5 mnd nå, og gikk ned ca 4 kg i løpet av de første 3 ukene. De siste 3 ukene nå har jeg trent ganske mye... Sykler ca 1-1,5 timer på ergometersykkel 5 ganger i uka. Sikkert ikke så mye i den store sammenhengen, men jeg gikk fra ingen trening.. Poenget er at jeg kun har gått ned 300 gram etter at jeg startet å sykle... Vekta må vel løsne igjen?? Eller anbefales det å ikke trene?? Sorry..sikkert et teit spørsmål, men jeg er helt ny her inne..Har frem til i dag bare følt meg frem alene på denne dietten..
Ja, jeg vet ikke...har liksom alltid trodd at trening er bra uansett... Jeg er klar over at muskler veier mer og alt det der..Men samtidig ser jeg jo at nå som jeg har trent masse, har vekta stoppet helt opp... Har holdt meg til dietten og vært 100% på den!! Så, det er jo rart at jeg ikke har gått ned mer
Jeg trener seks dager i uka og gar ned hver uke (har spist lavkarbo i fem uker og gatt ned fra 68 til 62,6 kilo). De dagene jeg trener hardest (styrketrening, lange lopeturer i terreng med mye oppoverbakker) gar jeg opp i vekt dagen etter. Jeg regner med at dette er fordi kroppen binder vann til restitusjonen. De dagene jeg har lett trening (40 min rolig pa romaskin, kort intervall) gar jeg ned dagen etter.
Jeg ligger pa ca 40g karbo om dagen og spiser nok bortimot 90-100g protein.
gikk ned en hel kilo (da målt rett etter dette løpet)
Date: 7. juni 2010 3:12 pm
Distance: 6,56 kilometers
Elapsed Time: 42:15.9
Avg. Speed: 9,3 km/h
Max. Speed: 11,1 km/h
Avg. Pace: 06' 26" per km
Map link expires: Jul 7, 2010 7:30 AM PDT
Synes formen begynner å komme seg iallefall!
Mulig det er alkoholen i helgene som gjør at jeg stagnerer.. men den er nok vanskelig å gi slipp på..
Fettprosenten går ned med styrketrening?
Jeg har fått litt dilla på trening med vekter. Trente før på sånn vanlig "moderne" treningsenter. Da gikk det for det meste i saltimer som stepp, joga, og litt bodypump(på slutten), men det var så dyrt!!! Jeg gikk derfor over til en Billig "gutte" gym sted. Så nå er det bare styrke trening og jogging ute. På lavkarbolivsstil var det TUNGT første tiden, men nå går det fint. (har funnet ut, mot min overbevisning, at løfte jern er ganske morro fordi en ser resultater). Men det jeg lurte på var at vekten min går ikke mer ned heller litt opp, men alle mål utenom magen står stille. Magemålet har gått ned med fler cm. Har blitt litt markert og henge magen som jeg trodde var løsskinn etter fødsel og tidligere yojo vekt har minsket :-). jeg er kjempe fornøyd :-D. Har ikke tilgang til en slik fettprosent måler, men reflektering rundt forandringen tilsier vell at muskelmassen faktisk øker mens fettprosenten avtar?
Det spørs hvor mye du drikker da, og ikke minst HVA du drikker. Øl og drinker med sukkerbrus i er jo fulle av karbohydrater... Husk at kroppen mens den forbrenner alkohol ikke forbrenner fett - så du vil få (avhengig av person) stopp i fettforbrenning en stund. Er det viktig for deg å finne utav er det lett å sjekke for din del - kutt alkoholen i 2-3 helger og se selv om du går ned mer :) Drikker du mye spiser du kanskje feil/for lite også? Av erfaring synes ikke jeg mat er særlig godt dagen derpå... :cool:
Går som regel bare i vin og rom med cola light. Har hatt fri fra alkohol etpar uker, uten at det har hjulpet noe særlig. Noen mener at jeg spiser for lite, men merker ingenting på sult eller energinivå (egentlig aldri vært så energisk som nå). Men man kan vel ikke få pose og sekk? :D
Skal prøve å kutte i kcal og fett samt øke protein mengden..
Utregning av din BMR (Basal Metabolic Rate) 1872 kcal per dag
Med daglige gjøremål pluss trening ca 2921 kcal per dag
For å gå ned i vekt, -500 til 1000 kcal per dag. Dermed bør jeg ligge på 1800-2300 kcal per dag?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.