Hvis du ikke allerede vet hva Tabata intervall er, så er det en høyintensitets intervall protokoll, opprinnelig laget av den japanske forskeren Dr. Izumi Tabata.
Hver Tabata intervall består av 20 sek av høyintensitets trening, for så å hvile i 10 sek. Dette blir repetert for 8 runder, dvs. totalt 4 min.
Fortsett å les den opprinnelige artiklen her for videre forklaring og forslag til øvelser og progresjon.
Kort sagt er Tabata en høyintensitets intervall-styrketrening som øker både aerob og anaerob kapasitet. Har selv testet denne metoden er par ganger og det er sykt tungt! Jeg ble i alle fall grisestøl. Har ikke testet metoden over lengre tid, så vet jo ikke personlig hvor mye enn vil øke i kondis og styrke, men jeg har troen på det. Pulsen fyker til værs etter et par runder i alle fall.
Øvelser en kan bruke (kroppsvekt):
Pushups
Mountain Climbers
Burpees
Speed Squats
Speed Skips
Dips
Chins
Finnes dessuten mange øvelser en kan bruke med kettlebells, strikk, stang (som vist i den første linken).
Dette er en type trening jeg vil anbefale spesielt hvis du har lite tid til trening i løpet av dagen, eller vil helst trene hjemme. Funker også kjempefint etter styrke på treningssenteret (ikke etter kardio, du vil skjønne hvorfor)
Hm, interessant, jeg har bare brukt (og oppnådd gode resultater med) HIIT/Tabata på tredemølle.
Ikke fått med meg at man kunne bruke det med styrketrening også.
Tabata er genialt. Jeg avslutter alltid ei styrkeøkt jeg føler at jeg ikke har fått opp pulsen i med en runde tabata. Kjører da knebøy, push ups og mountainclimbing.
Tenkte prøve tabata i morgen.. Teste ut hvordan det er å gjøre det med pilatesøvesler for magen. Er mulig at det er litt for store bevegelser til å bli noe effektivt, men vi prøver.. Tar fem minutter gjennomkjøring av de fire øvelsene jeg velger ut først også en rolig runde med 4-5 øvelser etterpå, sånn at det varer 15 minutter tilsammen. Har lasta ned tabataintervalltimer og greier. Glær mæ!
Håper du oppdaterer! Jeg blir litt vassen i blikket når det står for avanserte navn på styrkeøvelsene. Forstår hva knebøy og armhevinger og bicepscurl betyr, men så begynner det fort å bli verre... :p
Testet tabata (m/ iPhone app) på løpetur ute i høst. Var kjempefornøyd etter siste økt, småspydde i grøfta og konkluderte med at jeg hadde klart å gi ALT! Hehe! Tabata på mølle synes jeg er verre, får ikke endret hastighet fort nok. Spinningsykkel er kanskje løsningen på denne årstiden?
Jeg bruker selv elipse, syns det er bedre enn med tredemølle, tar for lang tid å skifte fart. Sykkel fungerer nok også bra, men det har jeg ikke prøvd selv. Fikk beskjed om å prøve de på elipse maskinen av en personlig trener, så har blitt at jeg har forsatt med det.
Og det er jo en annen ting med Tabata når en bruker denne protokollen i styrketrening, at den skal være mest effektiv når en trener store muskelgrupper/hele kroppen, f eks gjennom knebøy, chins, dips, mountain climbers (kill me now...), thrusters.
Bruker Tabata også på brystpress med hantler og på abs-apparatet
Men båndet "pauser automatisk" når den ikke kjenner vekten på båndet hos oss...... og jeg ser for meg selv som en tegneseriefigur som klæsker i veggen bak når jeg skal oppå et bånd i fart....! :p
Kjører sumosquats isteden for neimaskinen og vanlig knebøy og lunges og bulgarske utfall osvosv. Synes ikke noen av øvelsene tar på utsiden av rumpa på samme måte som ja-maskinen, men er på siste vektskiva der nå så.. Får lete frem noe annet.
Tilbake til tabataen. Ble ikke noe i dag, for jeg trena sammen med ei venninne. Vi tok noen snille intervaller på ellipsemaskinen isteden. I morgen er treningsfri og lørdag er spinning og beinstyrke.. Så det får bli til uka.
Ja, jeg gjorde det.. Var ikke så ille det vel. Varmet opp i 10 minutter med litt slag og spark på boksesekken også tok jeg dype knebøy i et raaaaaaasende tempo, med femkilos vektskiver i hver hånd i 20 sek og "hvilte" i 15 sekunder i 8 runder. Også 5 minutter boksesekk og litt utfall og stangroing etterpå. Makspuls på 91%, gjennomsnittspuls på 75%.
Kort og effektivt.:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.