Hm... Jeg undrer meg litt over all denne forherligelsen av Bacongull her inne. Det er selvfølgelig riktig at det kun er 2.5g kh/100g. Men. Hva er egentlig bacon gull. Grisehud fritert til det ugjenkjennelige, spedd med fargestoffer, kunstig aroma og ikke minst en hel bondegård av transfett. Dersom man legger over til et lavkarbokosthold så er det vel (forhåpentlig) fordi man ønsker å leve et sunnere liv og bevare eller forbedre helsen. Eller?
Bacongull er vel noe av det mest meningsløse man kan putte i seg, og helsemessig er det i hvert fall betenkelig. Jeg synes det kunne være interessant å høre litt mer om hvorfor dette produktet er så hyppig markedsført her på forumet.
I fare for å bli helt pepet ut, lurer jeg også på hvordan storkonsumet av typer baconsnacks passer inn med den varige livsstilsendringen det legges opp til i alle disse filosofiene. Forum for kostholdsomlegging er vel ment til at man skal hjelpe hverandre til å legge om kostholdet, ikke å finne smutthull som gjør at man kan holde på de gamle, dårlige vanene bare med et annet og lignende produkt? Tenk om man kunne nøye seg med et par-tre flak med potetgull dersom det er dette som blir servert, alternativt den gode gamle gulroten med litt dipp eller noe lignende. Næringsinnholdet i bacongull åpner selvfølgelig for at man skal kunne konsumere ett hundre gram av det eller så, men seriøst folkens... Var det ikke snakk om en livsstilsendring? Om man beholder gamle (u)vaner, så spiller det vel liten rolle om potetgullet er laget av poteter eller grisehud.
Jeg spiser bacon gull fordi det er godt! Jeg spiser bacon gull fordi, av og til vil
jeg ha kos til f.eks kino, filmkveld etc. bacon gull er bedre en chips.
Det er viktig å ha noe godt å snackse seg til, slik at du ikke føler at du er på kur. Dessuten tar jeg ikke en spurlock og spiser
bacon gull tre ganger til dagen. Men bare sånn av og til. For noen her så legger de opp til at de skal leve
på lavkarbo for resten av livet, skal de være så
strikse på matveien og ikke unne seg noe godt i livet?
Signerer denne over her! Jeg har også opplevd å være kjempesulten og ikke funnet noe som ligner lavkarbomat, men har hatt med meg bacongull i baggasjen i tilfelle krise. Da har jeg tatt 50-100 gr og berget... hadde det vært bedre at jeg skeiet ut med lys baguett ?Eller noe verre?
Storkonsum... det er vel de færreste her inne som storkonsumerer det...
Skjønner godt at folk vil spise det innimellom, men skjønner heller ikke hvorfor det "markesføres" som om det skulle vært rent gull. Er vel noe med at det er det eneste "normale" snacket som er lavkarbovennlig da.
Jeg spiser kun bacongull når jeg er fyllesyk, ellers smaker det fis synes jeg :p. Men når jeg er fyllesyk er det perfekt, samt at det også hjelper å få opp væskenivået i kroppen ganske raskt, ettersom det er så inni h****te salt! Men jeg spiser fullstendig rent ellers, da. Jeg drikker ikke lettbrus, og bruker aldri margarin eller ødelagte oljer.
Jeg spiser ikke Bacongull, jeg spiser Maarud sin Baconsvor eller Øffer sin. :p Mye fordi dette ikke er "fritert til døde" som Bacongull. Og det metter faktisk!
For mange så er det, meg inkludert, greit å ha et kosealternativ fordi det er vaner som er grodd inn igjennom mange mange år.
Jeg reagerer også på at en del her inne glemmer hva som er sunt, det handler kun om å gå ned i vekt. Man er ikke nødvendigvis sunn selv om man ikke legger på seg.
Det snakkes om å spise smør rett fra pakka som et flott mellommåltid, og produkter som bacongull forherliges til de grader.
Det synes jeg er rart!
Jeg ser derimot ikke problemet med å spise bacongull en sjelden gang. Det er noe med det å kunne unne seg noe sånt en sjelden gang hvos man virkelig har cravings for det. Jeg orker ikke å leve helt rigid, selv om jeg gjør mitt beste for å spise sunt og naturlig i hverdagen. Selv spiser jeg ca en halv pose baconsvor (den lille posen) hvis jeg har veldig lyst på en sånn type snacks, men det er sjelden. Da spiser jeg fordi jeg synes det smaker godt og er "saltsyk". Men som regel velger jeg sunt og naturlig, f.eks. bær og nøtter og er veldig fornøyd med det.
Jeg spiser det fordi jeg synes det er godt! Greit å ha et alternativ når de andre i familien koser seg med chips en lørdagskveld ;)
Men jeg spiser det skjeldent, da...Er ikke noe chipsmenneske lenger!
(Spiste en neve chips for første gang i år, i gårkveld da....:o )
Jeg har inntrykk av at de fleste her inne er opptatt av et sunt kosthold OG gå ned i vekt, jeg ;)
Man går ned i vekt pga et sunt kosthold :D
Og de færreste spiser vel smør rett fra pakken som et mellommåltid.....:rolleyes:
(Ja, jeg har fått med meg den tråden....)
Jeg ville aldri spist smør rett ut fra pakka som et mellommåltid, men det er IKKE fordi det er usunt, for det er det faktisk ikke. Jeg tror det bare hadde blitt litt OD for meg.
Det er mange brukere her inne, og vi har tildels forskjellige mål. For mange er det akkurat det å gå ned i vekt som er fokuset, og det er bare slik det er. Ikke dermed sagt at jeg synes det er optimalt :)
Det er også mange som etterhvert kommer inn på helse og sunnhet, fordi de merker at de blir friskere. Det er en flott bieffekt av å skulle slanke seg :ja:
Selv tror jeg smør er sunt, det er et naturlig produkt. Jeg er enig med Imse som i den "smør-mellomåltid"tråden sa at det er bedre å få i seg proteiner også, men synes ikke at det er ille med litt smør i farten. Tror jo det er begrenset hvor mye man orker spise av rent smør, og det metter.
Som barn spiste jeg smør med skje om jeg fikk. Tror kanskje jeg trengte det da? Jeg tar gjerne og høvler en skive smør eller to og spiser rent - om jeg høvler smør til matlaging. Eller jeg "beriker" et par osteskiver med smør fordi jeg liker det og det metter og jeg tror som sagt det er sunt.
Jeg spiser baconsvor fordi det er godt, det er ypperlig nødmat, og fordi det metter akkurat passe til et ørlite måltid hvis jeg er sulten rett før jeg skal legge meg.....
Aldri store mengder - jeg spiser aldri en hel pose om gangen......
Jeg synes ikke smør er usunt i den forstand. Bruker det selv i matlagingen, da det er et naturlig produkt. Men, etter min mening, er det ikke sunt å gå og gafle i seg smør som et mellommåltid.
Men det er samme for meg hva andre gjør, selvsagt. Jeg bare synes det er rart at man ikke ønsker sunne matvaner for seg og sin familie, det er kun vektnedgang som er fokus. Folk er forskjellige. :)
Ang transfettsyrer så er det vel ikke så veldig mye, i og med at fettet er mettet, da tåler det de høye frityr-temperaturene:)
Den vegetabilske oljen de bruker er palmeolje. Palmeolje inneholder 90% mettet fett og dermed så dannes det ikke transfettsyrer under steking og den holder seg lenge.
Mye av det andre vil jeg rett og slett ikke kommentere! Hva som passer for meg, passer kanskje ikke for alle, men det er MITT valg!
Jeg spiser veldig sjelden bacongull eller baconsvor. Dvs bacongullet bruker jeg til å panere i, kjører i hurtigmikser til mel, dypper kylling i majones og siden i knust bacongull.
Baconsvor, sånn god gammeldags fra maarud hender det at gubben og jeg deler på lørdagskvelden, sjelden jeg orker en hel sånn.
Jeg spiser vel sånt sjeldenere enn en gang i måneden, ostechips med guacamole er bedre synes jeg.
Er det så rart at folk har meninger om hva andre spiser egentlig? Høres litt sånn ut her om dagen. Man skal liksom ikke si noenting om det. (da snakker jeg ikke om å si det direkte til en person, men å kommentere at folk spiser litt rare greier innimellom)
Men å si at folk som spiser karbohydrater er helt på styr og "stakars dem som ikke vet bedre" det er liksom greit:p F.eks: "Tenk å spise lettrømme da??:eek: DET er ille det!! HUFFHUFF!! Må ikke finne på det!" Eller "HAVREGRYN????? :o Spiser du virkelig det?"
Tja - jeg synes det er litt rart å ta på seg ansvaret for å stille andre til veggs for valgene de gjør ut fra andre faktorer enn hvilke ting som er optimalt sunne. :cool: Jeg synes ikke bacongull smaker godt selv, men jeg gjør en drøss andre mat-valg jeg vet at ikke er helt optimale, fordi mat handler om mer enn rent drivstoff uansett hvor mye jeg skulle ønske at det ikke var sånn - og fordi jeg ikke alltid har full kontroll over mine omgivelser. Maten må tilpasses mitt liv like mye som omvendt.
Men å bebreide andre for å "forherlige" et produkt? Jeg tror alle er klar over at bacongull ikke akkurat er broccoli. :p Er det sånn at jeg "forherliger" laktosefri lettmelk når jeg annonserer at jeg har oppdaget at den har færre karber enn vanlig lettmelk?
Å leve sunt er vel og bra, jeg er mektig imponert over de som klarer et 100% lavkarbo supersunt kosthold hele tiden - og som trives med det! Jeg hadde blitt miserabel. Mine standarder er ikke helt der, og det kommer de aldri til å være. Jeg ble dritglad den dagen jeg oppdaga bacongull og fant ut at jeg kunne spise snacks på lørdager, og jeg er mindre bekymret over at det ikke er så sunt. Jeg har overlevd så langt, på betraktelig verre kost. :)
Fordi jeg vil unne meg litt innimellom. For meg er matglede like viktig som å leve sunt, og jeg har ikke inntrykk av at det er mange som storkonsumerer det. På Europris i går fant jeg en pakke med baconsvor som inneholder 0kh, og jeg unner meg den med glede. Det er en av mine små gleder i livet, noe som får motivasjonen til å holde seg oppe, som får meg til å fortsette.
Et liv uten å kunne unne seg noe en eneste gang er for meg et veldig kjedelig liv. Jeg har inntrykk av at det fleste her vil leve sunt, og at det derfor de da heller finner gode lavkarboløsninger framfor dårlige høykarboløsninger, som f.eks godis.
Livet skal også nytes, og for meg er dette en viktig del av nytelsen.
Jeg liker det. Jeg spiser det kun i helgene (to poser siden 8. februar så langt), men jeg spiser det når jeg skal kose meg. Det gjør det også mye lettere å sitte sammen med familien på lørdagskveldene når de koser seg med sjokolade og potetgull, for da unngår jeg å bli fristet. Det er noe med det å kunne unne seg noe med god samvittighet, men jeg ville aldri brukt det for å kunne holde uvanen med godteri hver dag ved like.
Enig. I tillegg, hvor usunn er man egentlig om man unner seg bacongull en gang i blant? For meg høres det vanvittig hysterisk ut om man aldri skal kunne unne seg noe som helst. Et slikt liv hadde både blitt kjedelig og utrolig trist.
Jeg mente ikke at man ikke skulle få kose seg med feks bacongull en gang i blant altså. :) Har flere ganger sagt her inne at man må kunne leve også, og kose seg innimellom. Jeg bare reagerer på at det for noen kun er viktig å gå ned i vekt, ikke hva som egentlig er sunt.
Skulle ønske jeg likte det, slik at jeg hadde hatt valget, men jeg liker det IKKE! Veldig greit å ha noe kose-mat å ty til som man bare kan kjøpe og ikke lage selv.
Enig Kitt! :)Om jeg ikke greier å gå ned i vekt på å spise ren mat/lavkarbo- så får jeg gjøre det på en annen måte, overvekt er ikke bra for meg, det er tungt og alle belastningskadene blir verre å takle/vondere:(
[size=4][/size]
Jeg er nok en av dem som av gammel vane forsøker å spise "sunn" lavkarbo. Jeg forsøker å få i meg endel grønnsaker. Spiser rent og godt kjøtt (mye kylling etc) og forsøker så godt jeg kan (ikke alltid like enkelt) å holde meg unna snacks som f.eks bacongull, brus og atkinsbars på hverdager. Av og til unner jeg meg likevel slike ting. Alt med måte tenker jeg da. Jeg er også til tider litt skeptisk til alt fettet. Kanskje jeg bare har fått innprentet at fett er ille, men jeg klarer ikke helt å glemme det. Tror ikke jeg tør å holde på med lchf for alltid liksom. Dersom det ikke kommer noe nytt innen forskningen. Vil gå ned i vekt og så ende opp på noe mer grethe roede aktig. Jeg vet det er som å banne i kirken her. :p Sorry. Det er ikke fordi jeg ikke stoler på det som kommer frem her, men er vel fordi jeg ikke klarer å riste av meg mange års hjernevask. Ikke enda i allefall.
Dette tenker jeg også. Det ER forskjell på fett og fett. Tror jeg. Og mengden. Tror jeg også. Og kjemisk mat vs naturlig mat. Du taper i allefall ikke noe på å holde deg innenfor fornuftens rammer. Jeg tror ingen hittil har daua av å følge Grete Roede sine kostholdsråd heller. (Mange går imidlertid raskt opp i vekt når jeg-veier-all-mat-"kuren" er over, men det er en helt annen diskusjon.) Men det er ikke alltid slik tankegang tåles her på forumet, BobBob. Religion er religion vet du :p
Men det jeg lurte på, som egentlig er forbigått i stillhet (sikkert jeg som har formulert meg dårlig), det var dette med at vi finner "erstatninger" som gjør at vi tildels kan opprettholde våre tidligere vaner (som vi selv ønsker å endre, ellers hadde vi ikke forsøkt, vel??). Jeg tenkte (sikkert naiv) at noe av målet må være å arbeide med å endre det mentale - f.eks. til å helt genuint foretrekke gulrotstenger med kesam fremfor potetgull eller bacongull eller whatever. Jeg mente ikke at man skal pine seg selv ved å begrense seg selv til å "måtte" velge grønnsaks-snacks og se langt og med store øyne bort på potetgullet og aldri gi seg selv lov til å smake... I ytterste konsekvens er jo overgang fra potetgull til bacongull et symptom på at man ikke har arbeidet nok med å endre mentale tankemønstre (dette er jo ofte et svært sårbart tema, så jeg forstår godt at det er noen som kommer i akutt forsvarsposisjon ;) ): Jeg synes bare dette er veldig interessant, for kjernen i å løse vektproblematikk ligger jo i det mentale. Det var kanskje en litt for avansert spørsmålsstilling, men det var på ingen måte noen kritikk av bacongullspisere.
Jeg har ingen problemer med å skjønne hva du mener, og jeg føler heller ikke at jeg trenger å forsvare mine valg.
Men jeg ville vært en løgnhals av dimensjoner om jeg skulle si at jeg tror at jeg noen gang ville foretrekke gulerøtter (som er FYFYGFYFYFYFYFYFY på ketolyse uansett) og kesam(hvorfor ikke seterrømme??????) fremfor bacongull!
Smaksløkene mine vet ikke hva ketolyse er!!!:rolleyes: Hodet mitt smaker ikke på maten og vil således aldri kunne foretrekke noe fremfor noe annet!:p
Jeg liker gulerøtter, stangselleri og agurk til dippen, jeg, altså, serverte det i bursdag senest i dag, men det er et alternativ, ikke et enten eller!:p
Hadde det vært så enkelt å snu tankene, hadde jeg da ikke hatt noe her å gjøre! Da hadde jeg lyktes med første slankekur i 19- års alder og aldri mer behøvd å tenke på slikt!!! Nemlig!
Mye surr en sen kveld, men sånn er nå jeg da! :eek:;)
Spiser bacongull hver helg for å delta i lørdagskosen sammen med resten av familien uten at blodsukkeret går til himmels.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.