Klipper og limer fra bloggen min, skrev dette i dag:
Den 9. mai ble det skrevet om meg og bloggen min i papirutgaven av VG og på VG Nett.
På VG Nett var det da en direkte link til bloggen min, i forbindelse med stykket om meg.
Den linket er nå fjernet, men linkene til de andre bloggene som er omtalt finnes der fortsatt.
Hvorfor…lurer jeg på.
Det plager meg ikke akkurat, men jeg synes det var litt snodig.
Den som vil, kan jo finne frem til meg uansett, for adressen står på det ene bildet av meg, men direktelinken er altså fjernet i ettertid.
Ser nå at den artikkelen om blant annet meg på VG Nett er oppdatert i dag, 12 dager etter at den ble publisert:[INDENT]
Sist oppdatert 21.05.2010 kl. 13:47
[/INDENT]Det er 3 timer og 20 min etter at jeg skrev dette blogginnlegget: Supersuksess for vektklubbene?
Sammenheng?
“Saken” er kommentert av Dr. Annika Dahlqvist i hennes blogg; Länken försvann
Innlegget ditt borte - er VG kanskje betalt av professoren?
Penger, penger, penger; det står om helsa til tusentalls personer. Hadde myndighetene tatt ansvar, hadde de stoppet dette. Tenker på innlegget i bloggen din.
Du er knakende god til å skrive altså. Stå på du er en kilde til motivasjon. :):)
Merkelig at de først ikke hadde noe problemer med å skrive om deg OG legge ut linken til bloggen din da. Er vel sikkert greit å skrive en mail og spørre dem om hvorfor?
Altså, artikkelen hvor jeg er med står der fortsatt, med tekst og bilder intakt, det er bare linken til bloggen min som er fjernet. Jeg mistenker at det ble gjort i dag da artikkelen ble oppdatert, 12 dager etter publisering.
Så vidt jeg kan se er den eneste forandringen i dag at linken til meg er borte.
Litt merkelig at dette skjedde SÅ kort tid etter at jeg skrev om "suksessen" til vektklubbene i Norge og Sverige.
Men, har nå sendt mail til journalisten som intervjuet meg, og som har skrevet artikkelen, så får vi se om det kommer noe svar :-)
Hehe, nå får de så det svir. Jeg liker at du ikke lar dette passere, men skriver det i bloggen, og at Annika skriver det i bloggen sin. Jeg ble derimot provosert over det siste svaret Annika fikk i bloggen sin, så det måtte jeg kommentere (mitt svar er ikke kommet med enda).
Iset: ja jeg synes dette var så innmari feig gjort av VG Nett.
Først hadde jeg tenkt at jeg ikke skulle skrive noe, men så tenkte jeg "fader heller".
Har jo selvfølgelig ingen "beviser" for noe som helst, men det er jo litt vel tilfeldig hele greia......
Det er litt for tilfeldig ja. Ikke tilfeldig i det hele tatt, det nekter jeg å tro. Spennende å se hva de svarer. De er nok ikke ærlige, det blir vel et svar ala "oj er linken borte? Det må ha skjedd en feil, vi beklager så mye" osv.
Egentlig ble jeg litt forundret i utgangspunktet, da jeg ble kontaktet av denne journalisten som skrev en sak for VG. Den samme journalisten har skrevet flere av de kosthold/helse artiklene for Vektklubb.no, som jeg har kommentert/kritisert i bloggen, og pinget.
Og det hun skrev om meg og det jeg sa var jo også ganske bra synes jeg, selv om mye av intervjuet ikke kom på trykk.
Men, det er jo ikke sikkert at det er hun som har fjernet linken da.
Licota: VG skal liksom være Norges største avis, eller er det nest største nå....
Jeg tenker som så, at de heller burde kunne svare for seg, heller enn å fjerne en link til en lavkarboblogg som min, som i sammenligning er en svært liten nettside.
Det blir jo bare for dumt å "sensurere" på den måten.
Det hadde jo vært bedre om de kom med svar på tale. Men nei.
Den siste kommentaren der på kostdoktorn kunne ha vært eksen min :p. Mest fordi navnet stemmer, og fordi han var så opptatt av å fortelle meg at Fedon så feit ut, fordi han ikke har hake (helt til jeg klarte å google opp et bilde av han i badebukse, hehe). Men han er jo ikke lavkarbofiendtlig, da, han bare elsket å erte og motsi meg. Men jeg måtte le litt av sammenfallet.
Ellers må jeg si at dette er merkelig! Trodde de ingen ville oppdage det liksom? Sneaky.
Hadde nok ikke ikke oppdaget det tror jeg, hadde det ikke vært for at jeg fikk en kommentar i bloggen i går, hvor noen spurte hvorfor det ikke var linket til meg, men til de andre bloggene i artikkelen.
At VG Nett i det hele tatt kan ha vektklubben og alle artiklene som følger med i tilknytning til det går rett over i det som heter tekstreklame og som de fleste journalister helst ikke vil identifisere seg med. Jeg vet at det er mange andre i media som er sterkt kritiske nettopp pga akkurat den biten.
Svar fra Vektklubblederen Nina Schmidt, e-post samtale klippet og limet fra bloggen min:
Jeg sendte en e-post til VG ang. at linken til min blogg ble fjernet fra en artikkel om blant annet meg på VG Nett.
Nå har jeg fått svar fra Vektklubblederen Nina Schmidt:
Mitt svar til dette, i en e-post til Nina Schmidt:
Ninas svar til dette:
Skal jeg tro at det var tilfeldig?
Hva Nina/Vektklubb selv mener om den påståtte harseleringen med Devon og Vektklubbs prinsipper fikk jeg ikke noe svar på.
Drevon selv har jeg ikke hørt noe fra.
Ang. det noen mener er harselering med Drevon, så vil jeg tro at det er følgende innlegg her i bloggen som ligger bak – Er kroppen din en motor? .
Det ble skrevet to dager etter at det stod om meg i VG, og man kan tydelig se av kommentarene at enkelte ikke likte det jeg skrev.
Ang. det å behandle alle syn med respekt, jeg vil gjerne sitere hvordan fagekspert Drevon selv ser på det:
NB: Jeg opplyste i min første e-post til VG at jeg ville skrive om ev. svar her i bloggen, bare så det ikke er tvil om den saken
Himmel og hav ... Behandle alles syn med respekt? Drevon er vel den personen i Norge (ved siden av Frölich), som er mest respektløs overfor lavkarbo. Makan til piss!
Hei,
Satt akkurat og tenkte det samme som Iset. Kanskje medlemmene på lavkarbo.no burde sende en e-post til VG med våre reaksjoner på Devron’s holdninger ved svar på lavkarbo spørsmål på VG’s nettmøter – som jeg mener ofte kan betraktes som harselering.
Har sett så mange slike nedlatende svar fra Drevon atte....
Men tviler veldig sterkt på at et knippe leserreaksjoner mot Drevon gjør at de fjerner ham fra vg :cool:
Skal vi tippe......tror dere VG kommer til å skrive flere artikler om meg??
FOrundret meg egentlig at de plukket meg ut i første omgang, for jeg har "harselert" med Drevon tidligere ;-)
Vi har ikke noe for oss.....i følge Drevon.
Og vi er sikkert ikke noe å regne med, for i følge Drevon (i en mail til min samboer) så kommer han til å bli sjuk fordi har spiser mer en ett egg/uke.
Kanskje han tror vi kommer til å dø ut? ;)
Hei,
Nei, det hadde jeg ikke regna med men litt lavkarbo spamming i innboken hadde de hatt godt av… :D Heller ikke greit at Devron og VG vektklunnen tråkker lavkarbo folket på tårne i tide og uttide!
Vet du, vi skal nok klare å tråkke hardt ifra oss, til slutt!
Det skal vi nok bli Menn/kvinner for ;-)
Folk flest er mye mer interessert i lavkarbo enn for bare et par år siden, det er bare stofilene som er uintressert.
jeg merker mye større interesse og åpnehet for denne kosten, mindre skepsis, mindre "rynkte på nesa", mere...."hva er dette for noe", og mere "ja det har jeg hørt om, jeg kjenner ei..."
Men, om egget har vært friskmeldt av verdens helseorganisasjon i 20 år, og Drevon mener vi blir syke av mer enn ett egg i uka...er ikke det å motsi seg selv da? Jeg mener, siden de følger rådene fra verdens helseorganisasjon :rolleyes:
Cherry: vet du, jeg har på følelsen at de tenker og gjør litt som min sønn gjorde da han var 3-4 år og hadde vært ulydig i barnehagen, han og noen kamerater stakk av da de var på tur i skogen. Dette fikk selvfølgelig konsekvenser for guttene, som svei skikkelig. Da vi spurte han om dette om kvelden så kom svaret kontant:
Syns det virker som de er redd for territoriet sitt jeg! Det er jo også viktig å beskytte de sarte vektklubb-sjelene så de ikke får problemer. ;) Tror også som du sier at det blir gradvis større forståelse for lavkarbo, kanskje nettopp derfor må de kjempe ekstra hardt for å holde informasjonen om lavkarbo under lokk. I de vanligste avisene og nettstedene er det i alle fall mye skremselspropaganda! Jeg kan jo nevne, siden jeg sikkert er en av de få leserne av den avisa, at i Klassekampen har det stått flere positive ting om lavkarbo, dvs. steinalderkost. :)
puh....blir egentlig forundret over hele denne greia med VG jeg...først tar de meg med, så sensurerer de vekk.
VG er...eller var til nylig Norges største avis....og så lager de slikt tullball pga bloggen min? Med begrunneslen at jeg har harselert med Drevon....staaaaaaakar:rolleyes: og Vektklubbs prinsipper....:confused: WTF! Den forkortelsen har jeg lært av ungene :p
Litt sånn sutring synes jeg...."ikke vær sånn mot oss daaaaaa"
Det hadde vært så artig å slå opp i bloggen alle de som har gått fra:
Vektklubb til lavkarvo
Grete Roede til Lavkarbo
Camp Kilo til Lavkarbo
Slankepulver til lavkarbo
Det er ikke få slike tilbakemeldinger jeg har fått ;)
Og den siste, om slankepulver er ganske interessant.
Fikk for noen mnd siden en mail fra en person som har vært veldig synlig i reklamer for en spesiell pulverkur. Så oppdaget ernæringsfysiologen at personen hadde insulinresistens og frarådet persoen å bruke akkurat denne pulverkuren pga det.
Vil ikke si noe mer om det, for gjør jeg det så avslører jeg peronen med et knips, vært mye på TV.
Litt privatliv må folk få!
Stå på Dreamy - godt jobbet! Det er veldig synd at du blir "sensurert" på den måten - men, bra du står opp for deg selv (og alle oss andre;)). Vil tippe at andre medier kan ha interesse av saken din.... Ville kanskje spurt om det var mulig å få innsyn i klagene som har kommet også...!
Kan man få det, eller har man rett til det, å få innsyn i slike ting?
Vet ikke i hvilken grad andre medier er interessert i dette altså, tviler på om det vil ha en "sånn" sak.
Kanskje jeg rett og slett skulle skrive til Drevon him selv, og spørre om han føler seg harselert med, av meg?
Men uansett, Nettavisen har vært flinke til å linke til meg den siste tiden.
Utgangspunktet har vært at jeg har vært plukket ut til Side2Blogg, og så har Nettavisen valgt ut det som har blitt plukket ut til å stå på forsiden av selve Nettavisen, og på forsiden av Side 2.
Det har vært disse innleggene som har fått forsideplass, blitt linket videre til altså, ingen direkte link rett fra forsiden, men videre til Side2Blogg, og videre til meg derifra:
Har jo med personvern å gjøre - for de som evt har klaget - men, man må i alle fall kunne forhøre seg om det er mulig å få innsyn i dette (uten å identifisere de klagende;)) i det minste for å forstå avgjørelsen bedre (kan jo være et argument). Vet ikke om man har rett på det, men..
[color=indigo][/color]
Klart andre medier er interessert i en slik sak. VG blokkerer ut en blogg 3 timer og 20 minutter etter å ha fått kritikk...!! (Det er jo innlysende at det er DET det dreier seg om - selvom de påstår noe annet...!;))
Nei, det er kun dokumenter i den offentlige forvaltningen vi har krav på innsyn i ( og egen journal på sykehus og slikt, men det er en annen sak), epost til og fra en redaksjon er selvfølgelig unntatt dette. Ikke bare på grunn av kildevernet, men rett og slett fordi det er privat.
Det går selvsagt an å be om, slik du har gjort tidligere, å få litt mer kjøtt på beina rundt hva som har fremkommet i disse klagene, men det er opp til mottaker å bestemme om det skal videreformidles. Alle som kontakter en redaksjon med tips, klager eller annet skal være trygge på at deres navn og innspill ikke videreformidles sånn helt uten videre.
Sånn ellers er jeg veldig sikker på at dette er en sak som andre medier ville hatt interesse av. Hadde jeg jobbet i lokalavisen der du bor, ville jeg absolutt laget en sak om dette. Det har nyhetsverdi så det holder: "store, mektige VG sensurerer intervjuobjekt av frykt for å tape penger" eller noe slikt.
Jeg ville kontaktet Dagbladet, men TV2 og lokalavis er også et tips. Dette er faktisk en sak som fortjener medienes søkelys.
Det hadde vært gøy å fått litt blest rundt dette ja. Sensur er jo veldig omdiskutert, og dette var jo helt unødvendig sensur i alle fall, kun for å beskytte vektklubb.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.