Denne kaken kom jeg over på en blogg så fantastisk god ut..
Men kan noen oversette den til Norsk?
Ingredients: 1-15 ounce can of unseasoned black beans:eek: OR 1 1/2 cup cooked beans, any color
5 large eggs
1 tablespoon pure vanilla extract
1/2 teaspoon sea salt
6 tablespoons unsalted organic butter OR extra virgin coconut oil
3/4 cup erythritol plus 1/2 teaspoon pure stevia extractOR 1/4-1/3 cup honey plus 1 teaspoon steviaOR 1 cup Splenda
6 tablespoons unsweetened cocoa powder
1 teaspoon aluminum-free baking powder
1/2 teaspoon baking soda
1 tablespoon water (omit if using honey)
[color=darkorchid][/color] Healthy Chocolate Buttercream Frosting
Makes enough to thickly cover one layer, or fill and frost a halved stacked layer
Ingredients: 1/2 cup (1 stick) unsalted organic butter, softened, OR 7 tablespoons nonhydrogenated shortening
1/4 cup plus 1 tablespoon erythritol, powdered, OR 1/4 cup xylitol, powdered
5-6 tablespoons unsweetened cocoa powder
2 tablespoons half and half OR coconut milk
1 teaspoon pure vanilla extract
Pinch of sea salt
Good-tasting pure stevia extract, to taste
Optional addition for a glossy finish:
1 fresh organic egg yolk
Preparation:
Preheat oven to 325 degrees Fahrenheit. Spray a 9" cake pan with extra virgin olive oil cooking spray, or just grease it with a thin layer of butter. Dust cocoa all over the inside of the pan, tapping to evenly distribute. Cut a round of parchment paper and line the bottom of the pan, then spray the parchment lightly.
Drain and rinse beans in a strainer or colander. Shake off excess water. Place beans, 3 of the eggs, vanilla, stevia (if using) and salt into blender. Blend on high until beans are completely liquefied. No lumps! Whisk together cocoa powder, baking soda, and baking powder. Beat butter with sweetener (erythritol or honey) until light and fluffy. Add remaining two eggs, beating for a minute after each addition. Pour bean batter into egg mixture and mix. Finally, stir in cocoa powder and water (if using), and beat the batter on high for one minute, until smooth. Scrape batter into pan and smooth the top. Grip pan firmly by the edges and rap it on the counter a few times to pop any air bubbles.
Bake for 350 degrees for 40-45 minutes. Cake is done with the top is rounded and firm to the touch. After 10 minutes, turn out cake from pan, and flip over again on to a cooling rack. Let cool until cake reaches room temperature, then cover in plastic wrap or with cake dome (I use an overturned plastic chip bowl). For BEST flavor, let cake sit over night. I promise this cake will not have a hint of beaniness after letting it sit for eight hours! If you are stacking this cake, level the top with a long serrated knife, shaving off layers until it is flat and even. Frost immediately before serving
~57.6g net carbs for the whole cake using erythritol/stevia.
~5.7g net carbs per 1/10th
~125.6g net carbs for the whole cake using honey/stevia.
~12.56g net carbs per 1/10th
Glasur: Preparation: Cream the butter in a small bowl until fluffy. Powder erythritol or xylitol in a coffee grinder or Magic Bullet for a minute or two, until extremely fine in texture (reminiscent of powdered sugar). Let sweetener settle in grinder before opening the top. Stir powdered sweetener into butter with a spatula, then beat until smooth. Slowly blend in the cocoa powder (unless you want to redecorate your kitchen), vanilla, and sea salt. Beat in the half and half and egg yolk, if using. Add stevia, starting with 1/16 teaspoon. You'll probably use less than 1/4 teaspoon. Just keep tasting and adjust sweetness to your liking.
1-15 (Unse, husker ikke hvordan mengde betegnelse det er) av ukrydrede svarte bønner
ELLER 1 1 / 2 kopp kokte bønner, hvilken som helst farge
5 store egg
1 spiseskje ren vanilje ekstrakt
1 / 2 ts havsalt
6 ss usaltet økologisk smør eller extra virgin kokos olje
3 / 4 kopp erythritol pluss 1 / 2 ts ren stevia ekstrakt OR 1.4 til 1.3 dl honning pluss 1 ts stevia ELLER 1 kopp Splenda
6 ss usøtet kakaopulver
1 ts aluminium uten bakepulver
1 / 2 ts bakepulver
1 ss vann (uten hvis du bruker honning)
Sunn Sjokolade smørkrem Frosting
Lager nok til ett lag til mitten og ett lag til toppen av kaka.
[color=#000][/color]
ingrideiense:
1 / 2 kopp (1 pinne) usaltet økologisk smør, myknet, eller 7 spiseskjeer nonhydrogenated forkorting
1 / 4 kopp pluss 1 ss erythritol, pulverisert, eller 1 / 4 kopp xylitol, pulverisert
5-6 ss usøtet kakaopulver
2 ss halv og en halv OR kokosmelk
1 ts ren vanilje ekstrakt
Klype havsalt
Velsmakende ren stevia ekstrakt, til å smake
Valgfritt tillegg for en glanset finish:
1 ferskt økologisk egg
[color=#000][/color]
Fremgangsmåte:
Tilberedning:
Forvarm ovnen til 325 grader Fahrenheit.(usikker på hva det er i Celsius) Spray en 9 " kake panne med extra virgin olivenolje matlaging spray, eller bare fett det med et tynt lag med smør. Støv kakao over hele innsiden av kjelen, trykke til jevnt distribuere. Cut en runde med pergament papir og linje bunnen på pannen, deretter spray pergament lett.
[color=#000][/color]
[color=#000][/color]
skyll bønnene i en sil eller dørslag. Rist av overflødig vann. Ta bønner, 3 av eggene, vanilje, stevia (hvis du bruker) og salt i hurtigmikseren. Blend på høy helt til bønnene er helt flytende. Ingen klumper! Visp sammen kakao, natron og bakepulver. visp smør med søtningsmiddel (erythritol eller honning) til lys og luftig. Legg resterende to egg, et minutt etter hvert tillegg. Hell røren i bean egg blanding og bland. Til slutt, rør inn kakao pulver og vann (hvis du bruker), og visp røren på høy i ett minutt, til glatt. Skrape røren i pannen og glatt toppen. Grip tak fast i kantene og slå den på disken et par ganger for å pop eventuelle luftbobler.
[color=#000][/color]
stekes på 350 grader for 40-45 minutter. kaken er ferdig når toppen er avrundet og fast å ta på. Etter 10 minutter ta ut kake fra formen, og flip-over igjen på en avkjøling rist. Avkjøl kaken før når romtemperatur, da dekke i plast brytes eller med kake spade (jeg bruker en veltet plastikk chip bollen). For BEST smaken, la kaken sitte over natten. Jeg lover denne kaken vil ikke ha et snev av beaniness etter la den sitte i åtte timer! Hvis du er stabling denne kaken, nivået på toppen med en lang, taggete kniv, barbering av lagene før den er flat og jevn. tines umiddelbart før servering
~ 57.6g net carbs for hele kaken med erythritol / stevia.
~ 5.7g netto karbohydrater per 1/10th
~ 125.6g net carbs for hele kaken med honning / stevia.
~ 12.56g netto karbohydrater per 1/10th
[color=#000][/color]
[color=#000][/color]
Glasur:
Tilberedning:
visp smøret i en liten bolle til luftig. bland erythritol eller xylitol i en kaffekvern eller Magic Bullet for et minutt eller to, til ekstremt fine karakter (som minner om melis). La søtningsmiddel bosette seg i jeksel før du åpner den øverste. Rør pulverisert søtningsmiddel i smør med en slikkepott, og visp til glatt. Sakte blande i kakaopulver (med mindre du ønsker å pusse opp kjøkkenet ditt), vanilje, og havsalt. ha i halv og en halv og eggeplomme, hvis du bruker. Legg til stevia, og starter med 1 / 16 teskje. Du vil trolig bruke mindre enn 1 / 4 teskje. Bare holde smaksprøver og justerer sødme slik du vil.
~ 7g net carbs for frosting, med erythritol
[color=#000][/color]
[color=#000][/color]
ikke heeeeelt på nett med tror det skal være rimelig riktig:)
[color=#000][/color]
Eg oversatte denne for ei stund sidan, ser min varierer litt fra den over så da legg eg ut min og. :) (Har kun oversatt mål + navn, ikkje framgangsmåte.)
Kake
ca 425g svarte bønner. (Eventuelt ca 3,5 dl kokte bønner, uansett farge.)
5 store egg
1 ss vanilje ekstrakt
1/2 ts havsalt
6 ss usalta smør (Eventuelt extra virgin kokosnøttolje)
ca 1,7dl erythritol i pulverform og 1/2 ts stevia ekstrakt
(Eventuelt ca 0,6-0,7 dl honning og 1 ts stevia, ELLER 2,3 dl splenda.)
6 ss 100% kakaopulver
1 ts bakepulver (utan aluminium)
1/2 ts natron
1 ss vatn (Sløyf om du bruker honning.)
Fyll
113 gram usalta mjukt smør
ca 0,6 dl + ei ss erythritol i pulverform, ELLER ca 0,6 dl xylitol i pulverform
5-6 ss 100% kakaopulver
2 ss "half and half" (1 ss mjølk1 ss fløyte.) ELLER 2 ss kokosmjølk
1 ts vaniljeekstrakt
Ei klype havsalt
Smak til med stevia ekstrakt
De som har prøvd den.. ble kaka god, like god som den ser ut? ,9
Disse søtningsstoffene er det sånn som maltinol? lakserende.. tåler ikke det tror jeg..
Erythritol er i Norge best kjent som Sukrin, og fåes kjøpt på helsekost-butikker, større matvarehus (f.eks. Ultra), samt fra produsentens hjemmeside (www.funksjonellmat.no), hvor du også kan lese mer om produktet.
Når det gjelder det med lakserende-effekt, så tar jeg med et lite utklipp fra "Spørsmål & svar" siden til Funksjonell Mat:
Har brukt Sukrin en del selv, og har ikke vært plaget med magebesvær, men dette kan jo som alt annet være individuelt. Om du gjør er søk her på forumet på "Sukrin", så finner du ganske mange tråder med erfaringer som kanskje kan være til hjelp. :)
Jeg har lagd denne. Eller det vil si; jeg hadde ikke kakeform akkurat da, så jeg puttet deigen/røren i muffinsformer. De ble skikkelig saftige og gode! Jeg lagde ikke den glasuren, da, for gikk tom for kakaopulver:p
Er egentlig ikke sånn veldig fan av det jeg liker å kalle "tørre" kaker (altså stort sett alt annet enn konfektkaker o.l.), men denne ble overraskende god. Er også glad i den lyse varianten hun har oppskrift på i bloggen sin:)
Nå skal det sies at jeg aldri slavisk følger oppskrifter (går litt på slump), så kan ikke garantere at den blir god hvis man følger oppskriften til grammet, men er jo bare å smake seg frem:D
Sukrin(Erythritol) Har ikke samme effekt som de andre sukkeralkoholene da partikklene er så små her at de ikke skaper noe problem i fordøyelsen:) (Enkelt forklart)
He he. Tror ikke det er så lurt, blir noen turer til tannlegen her;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.