Denne lagde jeg til 17. mai. Flere ikke-karboere som spiste både ett og to stykker og syntes den var hærlig god :)
Bunnen er fra min rullekake-oppskrift(det som er fint med den er at den blir klar på 7-9 minutter steking og smaker akkurat som kakebunn!)
Min var frosset i plastwrap et par dager, la den bare inn i micro på lav tining i 10 minutter, så var den klar til å skjæres i to.
Dynket bunn med fløte (2/3) ristet sammen med (1/3) vann. Brukte vanlig sukkerfri jordbærsyltetøy fra COOP 50 gr. (9 karb) i halparten av kremen og smurte utover bunnen, og friske skiver med jordbær oppå. La toppen på og smurte krem ferdig på toppen med flere skivede jordbær. Søtet kremen med litt Natreen når jeg lagde den.
Sto en formiddag i kjøleskapet, og deretter fortært kjapt!
Bunnen min er ca. 44 karber, alt annet blir ca. 15 karber som gir 60/12 stykker = 5 karb. pr. stykke :D
Det er tøft at du holder deg på så lavt som mulig i karber!
Det virker som om det ligger en slags grense rundt 5 karb. pr stykke for mange typer lavkarb mat, der man får frem mat som er tett opptil smak og konsistens på "normal" mat fra da 5 karb og oppover. Under der så sliter jeg med å lage produkter som jeg tar med meg i lang tid og ikke mister "smakslysten" på (går bra i korte perioder men..).
Men det er bare subjektivt sånn jeg oppfatter det da :) Og gratulerer med dagen!!
Lurte litt på hvordan str på formen du lagde bunnen i. Vanlig springform på 24 cm og ble den da høy nok til å deles i to?
Holdt det med en liten boks med kremfløte tilsammen til fyllet og på toppen?
Godt smurt springform tror det var 24 cm ja finnes det en størrelse under? Deltes finfint i 2, kanskje du får den høyere og i 3 deler hvis melblandingen siktes i forsiktig og ikke piskes som gjorde at min "dosis" falt noe sammen (men hevet seg jo supert i ovnen).
Jeg brukte faktisk mindre enn en 1/3 boks så det ble litt lite krem, en boks burde være perfekt. Jeg dynket også litt lite, bunnen tåler væske uten å bli løs fant jeg ut.
Kaken ble bare bedre for hver dag i kjøleskapet, alle smakte og smakte hver gang de var på kjøkkenet og vips så var den borte :D
Har lagd den 3 ganger nå og folk bare gafler den i seg, eller hvis noe av den overlever av ren høflighet, så blir den enda bedre etter dag 2 og 3 i kjøleskapet :D
Noen som har et tips for å gjøre den mer syrlig, andre varianter?
Mvh
BiggieS
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.