Er helt ny her og har tenkt å prøve ut en lavkarbodiett. Har selv prøvd dietten til VGs vektklubb der jeg klarte å gå ned 20 kg fra 125 til 105 (på 14 uker). Nå har jeg gått opp til 115 kg.. og jeg vil prøve noe annet.
Er en lavkarbodiett dyrt? Og er det "anbefalt" med tanke på at jeg "bare" er 20 år? Vil jeg risikere å ende opp med mye hud hvis jeg går ned for fort?
Det er jo utrolig flott at du allerede har gått ned såpass nye i vekt, selv om du har gått litt opp, er du tross alt minus 10 kg.
Vil absolutt anbefale lavkarbo både med hensyn til økonomi og alder. For oss har det ikke blitt dyrere etter at vi la om til lavkarbo. Men det spørs jo litt hva du har spist tidligere. Har du levd på nudler, spagetti med ketchup osv vil nok lavkarbo bli dyrere. Har du hatt et normalt norskt kosthold trenger det ikke bli dyrere med lavkarbo.
Når det gjelder lavkarbo, så er dette ikke aldersbetinget. Jeg tenker at jo før jo heller at man kan snu om til et lavkarbokosthold. Husk at skal du ha varige resultater må du tenke på dette som en livsstil og ikke som en kortvarig diett. For meg er det den beste livsstilen jeg kunne tenke meg. Spiser masse god mat og kan spise meg mett med god samvittighet.
Når det gjelder overflødig hud så er jo det individuelt. Du har en fordel med ung alder, da er huden mer elastisk. I tillegg får du i deg relativt mye fett med lavkarbo, og det hjelper også huden.
Det med om det blir dyrere eller billigere avhenger litt av utgangspunkt-matbudsjettet. :cool: For meg er det helt klart billigere å leve lavkarbo, fordi jeg ikke klarer å kontrollere sukkerbehovet i det hele tatt når jeg spiser "vanlig" høykarbo - og det å ikke klare å gå utenom godtehyllene i butikken er mye dyrere enn kjøtt, egg, smør og grønnsaker. :p
At du er ung er bare til din fordel sånn i forhold til huden, selv om det også er ganske individuelt.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.