På etterspørsel legger jeg ut denne herlig oppskriften:)
225 g 70% sjokolade
225 g smør
2 ts vaniljeekstrakt
200 g sukker (her bytter du ut med det søtningsmiddelet du liker å bruke)
3 egg vispet
150 g malte mandler
100 g hakkede valnøtter
~sett stekovnen på 170 grader
~smelt sjokolade og smør på svak varme i en tykkbunnet kjele
~ta kjelen av varmen, rør inn vanilje og "sukker" inn i sjokoladerøra og la det avkjøle
~vispeggene inn i røra, bland i mandelmelet og valnøtter
~Hell røra i en firkanta/rund form, gjerne kledd med bakepapir
~stek kaken i 15-20 min, den skal være litt seig;)
Hadde det ikke vært for at jeg allerede har eksperimentert med brownies idag (og spist hele resultatet;) ), hadde jeg prøvd denne på flekken! Men kanskje imorgen...?
Lurte litt på hvilket sukker dere bruker for ikke å få tørre brownies/kaker? Jeg har brukt sukrin, og av og til en blanding med sukrin og splenda, men får ikke de flytende, seige kakene jeg vil ha, de blir tørre eller faste....vil ikke ha det....:blinke:
Denne ble definitivt ikke tørr, i hvert fall, men saaaftig! Ikke helt sånn som brownies, altså crusty utenpå og seig inni, men de vi fikk smake av Mona hadde vært fryst. Men ååååh, såååå godt!
Klarte å glemme mine i ovnen i 5 min for lang tid, så den ble litt tørr.. :-( Men smaken er veldig god! Neste gang skal jeg passe klokka bedre, og ha litt mindre nøtter i, så blir den helt perfekt :-)
Bruk ein spiss kniv og skjer vaniljestanga på langs, og brett den ut. Deretter så dreg du kniven langs stanga så frøa kjem ut/laus - ha det deretter opp i det våte og rør litt. Om noko skal kokast så hiv gjerne stanga oppi der også.
Dei løyser seg ikkje opp sjølve frøa nei, dei blir som små svarte prikkar (som prikkane i ekte vaniljeis til dømes ;)) - men dei fordeler seg fint, ja!
OK - det er godt å ha mennesker her inne som har kokkelert mer enn meg....
Takker!!!
Kan ikke huske å ha sett vaniljestenger på min lokale butikk - ligger de sammen med resten av bakevarene mon tro?
Er det mange stenger i en pakke? Hvor lenge holder de seg?
Dei ligg vel saman med vaniljesukker på boks etc? Det gjer det i "mine" butikkar i alle fall, men eg er jo utomlands. Ein kan vel også forresten legge ei slik stang i ei tett boks med splenda eller liknande også, så tek det til seg aromaen frå stanga, og vips så har ein vanilje"sukker". Kor mange stenger i kvar pakke er eg ikkje sikker på, det er litt alt etter produsent. Vanlegvis så finn eg dei pakka enkeltvis i lufttett plastpakke, eller glasrør.
Men eg må innrømme eg ofte berre brukar vaniljeessens, fordi det er så "enkelt og greit". Men synes ikkje det smakar heilt det samme.
I Norge finner du ofte vaniljestang i krydderhylla.
Du kan også legge de brukte vaniljestanghylsene i sprit (rom/vodka) i et tett syltetøyglass. La det stå i noen uker så har du hjemmelaget vaniljeekstrakt. Jeg har et glass i kjøleskapet som etterfylles med vaniljestanghylser etterhvert som jeg bruker vaniljestang, og mer sprit etterhvert som det trengs.
Noen som vet hvor mye karber det blir i denne kaken? Har den i ovene nå med 70% sjokolade. Blir jo en del karber når man skal ha 225g med den sjokoladen. Liker jeg den skal jeg lage den med sukkerfri fra helsekosten neste gang. Skjønner ikke helt hvordan man skal regne karber i splenda eller natreen heller... Så hvis noen kan hjelpe meg med et enkelt overslag av karber i denne kaken, da blir jeg kjempeglad! Er ganske ny i lavkarbolivet.
Står i ovnen nå. :) Jeg smakte på røren og vil anbefalle folk å ta i litt mindre splenda enn jeg gjorde.. jeg hadde i litt under to dl, kommer nok til å gå for en neste gang. Den falske ettersmaken av søtningsmiddelet tar litt over for alt det deilige som er i kaken. Ellers venter jeg i spenning! :)
Disse var kjempegode!! Må si at jeg var ikke så imponert over disse den første dagen, og så satte de i kjøleskapet i fem dager uten å bli særlig rørt (anbefaler ikke at de blir spist rett ut av kjøleskapet--konsistensen er helt feil). Så husket jeg at "ja, var ikke det noen brownies her ett sted?" og tok dem ut av kjøleskapet, lot dem bli til romtemperaturen, og SÅ var de helt perfekt etter min smak. :D
Jeg brukte selv en firkantet panne (?), ca. 8 X 8 tømmer. Det ble mange stykker for oss for disse er MEKTIGE.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.