Et lite tips med aspargesen (fersk asparges, altså):
Man pleier å knekke av den nederste delen, da denne er litt treen.
Kok opp vann og ha aspargesen oppi det kokende vannet. Du trenger ikke å ha salt i vannet.
Den skal koke i nøyaktig 4 minutter (ta tiden)
Hell av vannet og legg aspargesene til side.
En eller annen spekeskinke er best men bacon går sikkert også bra.
Rull aspargesene inn i skinken/baconet og surr de i smør som er lett brunet.
Krydre med litt salt og pepper, ha over masse parmesanost og server!
Eller synes jeg det var litt lite karber du fikk i deg ila dagen til at du følger ketolysekuren.
Regner med at du er mann, og da skal du ha minst 20 gram om dagen - i hovedsak fra grønnsaker som vokser over jorden.
egg: ca 2-3 gram
tomat: 1-2 gram?
agurk: lite
majones: lite
brokkoli og blomkål: ca 3+3 gram
Asparges: ??
Her er det ca 11-12-13 gram pluss aspargesen (som vel ikke inneholder allverdens karber, husker ikke helt i farten...)
Ikke vær redd for å variere litt med grønnsakene, paprika, stangselleri, squash osv
20 gram karbohydrat er maks, ikke minimum for menn. Så det gjør ingenting å ha mindre KH enn 20. Blir litt snodig hvis man skal veie og regne ut akkurat 20 g.
Nok en gang: NEI, det er ikke sånn det er!!!;)
Man skal ha ca 20 karber til å begynne med!:D
Så sier dr. Torkil: Man KAN øke karbohydratmengden forutsatt vekttapet fortsetter og man er i ketose. Fordelen er at man kan variere enda mer på grønnsakene og salater og tillate seg litt jorbær med fløte etc.
IKKE bruk de ekstra karbohydrater sil sukkerfri sjokolade etc.
Om man vil ha en diett uten karbohydrater, kan man prøve feks. Skaldeman. Ketolysekuren tilsier at man skal spise karbohydrater! :)
Erm... trådstarteren har nettopp begynt på ketolysen, og i boken står det menn skal begrense karbohydrat inntaket til maks 20g når man begynner på dietten. Etter 4. uke hvor vedvarende vektap foregår, kan man øke på med karber med 5-10g pr dag. dvs 25-30g kh pr dag. Hvor du kan øke grensen 5g pr uke inntil 30-40g kh pr dag. Og dette forutsetter man hvis man er fortsatt i ketose.
Er du så gammel i gamet, da?;)
Torkil presiserer mange ganger flere steder at dette er en ca grense. Har lett og lett, men kan ikke finne det. Søkefunksjonen her er ikke alltid venner med meg!:p
Man skal ikke gå mye under, for da får man ikke i seg alle de viktige vitaminene og mineralene man trenger fra grønnsakene!!!
Stixen bruker du ca to timer etter dagens siste måltid.
Det er ikke grader av ketose, utslag er utslag, mens det mørkeste utslaget kan indikere at man har fått i seg for lite væske (tror ikke det er noe problem for deg)
Hva synes du selv om det du spiser?? Er det noe du kan leve med? Spiser du til du er behagelig mett og bare når du er sulten?
Du vil komme i ketose når kroppen begynner å produsere ketoner til brennstoff, det kan ta fra 1 til 3 dager.
Optimal fettforbrenning kan ta opp til 4 uker å komme i og i disse ukene bør man ikke drikke noe alkohol. Mange opplever abstinenser når de slutter å spise sukker/stivelsesprodukter; kvalme, svette, svimmel, ufattelig trøtt og sliten... Det går over.
Har du forresten lest "Slank med ketolysekuren" eller en av Atkins sine bøker?Eller Skaldeman? Hvis ikke, anbefales det på det sterkeste.
Du kan også steke sjampinjong, løk, vårløk, squash, papirka....
Agurk og isbergsalat har veldig lite næringsstoffer og består mest av vann.
Varier med salaten, kjøp rosso, romano, spinat, osv. Jo mere farge, jo bedre.
Hei jeg lurer på en ting angående alkohol...jeg synes det er godt med ett lite glass rødvin i helga og har gjort det fra dag en...Men nå er jeg liksom stoppet opp med vektnedgangen. Kan vinen stoppe evnt forbrenningen til å nå full maskin etter noen uker. Hadde oppstart 11 april og gått ned ca fem kg. Nå går vekta litt opp og ned...hmm litt forvirra bare...
Hvis du har gått ned ca 5kg siden 11.april er jo det et flott vekttap! Gratulerer:heia:
MEN da er det også ganske naturlig at kroppen tar en pust i bakken for å "henge med", før du begynner å gå ytterligere ned i vekt. Jeg ville bare fortsatt å være like flink som du er nå med maten, også kommer det nok til å løsne etterhvert;)
men hva skjer om mann ikke får i seg nokk karb da?
jeg spiser ca 6 egg om dagen.
noe salat da med ost og tomater og agurtk ,
2 tomater.
noe agurk.
ost og hamburger rygg.
maiones.
skikkelig kjøtt til middag. kåtleter,kjøttdeg/karbonade deg/fisk osv
Det behøver ikke skje noe spesielt om du ligger for lavt på karbene, men det er jo sånn dietten er lagt opp, da, at man skal ligge på femten til tjue kh om dagen. Det er jo uansett fint å kunne variere maten litt :).
Ketolysekuren sier ingenting om det, men noen opplever tomater som partystopper. Men det er jo ingenting å tenke på før man eventuelt når et lengre platå.
Det skjer ingen verdens ting. Kroppen trenger nøyaktig 0 gram karbohydrater per dag, karbohydrater er ikke en essensiell byggesten for kroppen.
Det er mange som blander sammen karbohydrater med vitaminer og mineraler man ofte får i seg sammen med mat som inneholder karbohydrater, og derfor tror at man må ha f.eks minst 15-20 gram per dag. Det vil f.eks være helt meningsløst å spise 0-karb-mat og på slutten av dagen toppe det med 20 gram sukker for å nå karbgrensen, siden sukker ikke inneholder andre næringsstoffer. Men det gir mening å spise grønnsaker siden de inneholder mange næringsstoffer. Forstår?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.