< Tilbake til oversikten

Grillsesongen er reddet for pølse-elskere (Lomper)

raskall sa for siden:

Nå er jeg litt gira her, altså. Jeg spiser, som mange sikkert har fått med seg, så lite karbohydrater som mulig. Jeg er også svak for pølser. Pølser i seg selv har som oftest litt karber i seg. Pølsebrød og lomper har MASSE, så det kan jeg ikke spise. Det har gjort pølsematen litt amputert etter oppstart på lavkarboen.

Men nå har jeg funnet løsningen. La meg først begynne med oppskriften på lompene. Denne er inspirert av Lena Beatrice sine tekaker.

Lomper

1/2 beger seterrømme
1/2 beger naturell Filadelfia-ost
3 egg
1 ss fiberhusk
Litt kruskakli for å gjøre røra tykkere. Føl deg frem. OBS! Røra blir fort for tykk

Fremgangsmåte:

Sett stekeovnen på 175 grader. Bland alt unntatt kruskaklien til en jevn røre. Spe så med kruskakli til røra har konsistens som litt tykk yoghurt. Spre så ut til ønsket lompestørrelse på smurt bakepapir på bakeplata. Stek i ovnen i 6-7 minutter. Ta lompene forsiktig av bakepapiret og legg dem i en haug, altså som man stabler pannekaker eller vafler. Vips så har du gode lomper til pølsene.

Jeg er så heldig at jeg bor i nærheten av Sverige. Der har jeg funnet veldig gode kyllinggrillpølser med 0,5 gram karbohydrater pr. 100 gram. Så hele dette måltidet (2 pølser i lompe) inneholdt anslagsvis mindre enn 4 gram karbohydrater. Og personlig syntes jeg dette smakte minst like godt som vanlige potetlomper.

Yonah sa for siden:

De så jo gode ut raskall!

Har du prøvd å fryse de?

Er det de grillpølsene på bildet som du nevner? De ser ut som vanlige grillpølser jo. Husker du merke? Jeg klarer ikke å lese det..

raskall sa for siden:

Jeg hadde første forsøk på lompene i dag, så jeg har ikke prøvd å fryse dem. Burde gå greit. Hvis ikke så tar det 10 minutter å lage røra. Men de tar jo stor plass på plata, så jeg får bare stekt 3 lomper av gangen.

Pølsene er laget av "Perutnina Ptuj". Logoen er en stor P.

Jeg kjøpte dem på Maxi mat på Nordby. De både så ut og smakte som vanlige grillpølser. :) I'm a happy camper.

Hevingen sa for siden:

Dette måtte jo du finne ut av, raskall. Du er jo pølseelskeren over alle pølseelskere! Skal prøve de lompene. For jeg elsker lomper.

raskall sa for siden:

LAger du røra litt tykkere med kruskakli og har oppi litt bakepulver, så får du gode tekaker også. :) Omtrent som polarbrød.

Yonah sa for siden:

Ja, de er jo kjempegode de tekakene! Jeg lager de med litt mere kli enn LenaB har i sin oppskrift, og får tykke og fine hamburgerbrød, veldig praktisk! Ser frem til letttvint mat på skole/barnehageavlsuttning nå.. I sånne situasjoner synes jeg ikke biff eller laks er så enkelt å grille/spise( pga ungene som løper rundt pluss en 100% hjelpetrengende 3 åring)..

Trulte67 sa for siden:

Grillpølser med smak kjøper jeg på Rema1000 ! De har ihvertfall bratwurst og noen sterke med nesten ingen karbohydrater i.

Ellers - takk for lompeoppskriften!

Yonah sa for siden:

Jeg kjøper også de;)Og de er gode alle sammen. Men det er ikke "grillpølser" men ekte kjøttgrillpølser. Iblandt savner jeg faktisk smaken, eller konsistensen av finmalt grillpølse.

LilleM0r sa for siden:

Spennende!! Disse skal jeg prøve, elsker også pølser! Og de man får kjøpt i Sverige er gode.

Kan du ikke legge de inn under oppskrifter og lomper - så de blir lett å finne der?
Sliter alltid med å finne igejn de gode oppskriftene når jeg trenger dem:rolleyes:

raskall sa for siden:

Hvordan gjør jeg det da? (litt dum med data og sånn, jeg ;)

Karolinee sa for siden:

Takk for lompeoppskrift:) dissa skal uten tvil prøvast, har et lite håp om at dissa kan fungere bra til taco og, må prøve :)

raskall sa for siden:

Da kan det hende du må lage de litt tykkere. Men de henger godt sammen, så det er nok fullstendig brukendes til Taco. :)

Hette sa for siden:

ÅÅÅ! Eg e so frustrert! Skulle ønske eg budde med svenskegrensa!! Har kun funnet to pølser her i Førde med 3g karbs per 100g, og dei e svindyre!! :(
Dei er av typen Gilde, grove, chili- og krydderpølser men er kun 3 pølser i kvar pakke, og koster flesk.....
Kanskje eg og gubben skal ta oss ein laaaang tur til sverige i sommar?? Fylle opp frysaren?? :rolleyes:

Trulte67 sa for siden:

Har dere ikke Rema1000 i nærheten?

Seba-stina sa for siden:

Noen som har prøvd å fryse disse enda?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.