Hei:) Kjenner jeg ble noe provosert her om dagen, har tålt mye negativt om lavkarbo, men denne gangen reagerte jeg. Har fortalt mye om min erfaring av lavkarbo og hvor fornøyd jeg er på alle mulige måter, med vektnedgang og generelt en bedre hverdag. Dette ble tatt opp med en enæringsfysiolog i forbindelse med at ei venninne vurderte å begynne hun også. Responsen var da: jeg har ikke spist godteri og potetgull, hvorfor tror du at du har gått ned? Så dom var jeg liksom, har ingenting med at jeg ikke spiser karbohydrater, men at jeg ikke spiser godteri og potetgull. Blir overrasket over hvor lite åpne visse er på dette feltet, og da spesielt de som skal være utdannet innenfor ernæring..
Hvis det blir en nestegang...
Neste gang må du spør vedkommende hva godteri og potetgull består av.
Og så må du spør hva potet, ris, pasta etc etc består av.
Og så må du prøve videre å stille spørsmål som maler denne enæringsfysiologen inn til et hjørne. Spørsmål som hva insulin gjør, metabolisme (rett ord?) og blodsukkernivåer etc... hmm bare vas med meg :P
Og jeg spiste ikke godteri, potetgull eller drakk brus FØR lavkarbo. Men slanka på meg 15 kilo for det. :)
NÅ spiser jeg oftere kake eller sjoko-croissant, men går ned i vekt.
(kake, etc - kontrollert utskeielser en gang i uka)
"Blir overrasket over hvor lite åpne visse er på dette feltet, og da spesielt de som skal være utdannet innenfor ernæring.."
Hei Lene.
Tror nesten det er fordi de ikke vil innrømme at de tar feil, og ikke er villige til å prøve. Står stivnakket på sitt. Men du og alle oss andre vet bedre. :D:D Det er vi som får helsegevinsten. De kommer nok etter etterhvert.
Du burde fortalt henne at du spiser såååååå mye fett, mye mere enn før, bare det at du har fjernet poteten (potetgullet) fra fettet...
Så hva er det da som gir vektnedgang? ;)
Gjør som Greddy sier, mal denne "fagpersonen" inn i et hjørne! Han/hun vet jo allerede at godis ikke er bra, og det er jo for nøyaktig samme grunn at potet ikke er bra. En normal størrelse potet gjør det samme med blodsukkeret ditt som en halv kopp farin/sukker, og med tanke på at enhver fagperson innen ernæring bør vite hvilken effekt insulin har på fettceller bør det ikke være noe mysterie at poteter (karbohydrater generelt) gjør folk feite! ^^
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.