< Tilbake til oversikten

Ønsker tips til steking av hel kylling

Sivensvans sa for siden:

Heisann,
[color=indigo][/color]
har kjøpt inn en stor, fin, fersk og rå kylling. Noen som har noen tips til hvordan man krydrer/steker denne så den blir saftig og god? Ønsker meg den fine brunfargen på kyllingen også;)

nellie sa for siden:

Jeg pleier ta hel kylling i leirgryta. Da blir den så mør at den faller fra hverandre når man prøver å ta den opp av gryta. Krydrer den godt både utenpå og inni og har masse grønnsaker sammen med den, som den tar til seg smaken av.
Så går det ann å ta av lokket mot slutten så blir den kanskje sprø, hvis man er heldig.

pheona sa for siden:

Jeg støtter Arnakristin.... ØLKYLLING!!! nyyyyyyyydelig saftig... har du aldri prøvd ølkylling, så har du virkelig gått glipp av noe!

kamp sa for siden:

Når jeg kunen ha bacon så dekket jeg den med bacon og stekt den i ovnen. Gjerne med litt timian og hvitløk under skinnet :)

Hvor stor er den?

Sivensvans sa for siden:

....mmmm....høres fristende ut denne også - hvor lenge steker du den, og hvor mange grader? Hatt en leirgryte i maaaange år - tror jeg har brukt den bare en gang jeg:p kanskje jeg forsøker igjen!
[color=#483d8b][/color]
Noen som har forsøkt med stekepose?

kamp sa for siden:

Jeg ahr stekt med steke pose og stekeform. Men da blir ikke skinnet sprøtt.

Det morsomste jeg gjør er å saltbake kylling. Da blir den EKSTREMT saftig.

Til en 1,5 kg kylling steke jeg den i 1 time og 25 minutt på 200C. Lar den hvile i ca 15 minutt ++ før jeg kutter den.

mål:littavetmenneske sa for siden:

Uansett hvilke smaker du tenker bruke til kyllingen, vil jeg anbefale å steke kyllingen med ryggen i været den første halve timen. Slik får du fantastisk saftige brystfileter. Steker du kyllingen med kyllingbrystene opp, kan de lett bli litt tørre, men med denne fremgangsmåten renner det fett fra ryggen, og brystfiletene blir heller ikke utsatt for så høy varme. Jeg pleier legge noe under bryststykkene for at de ikke skal feste seg i stekeforma, feks noen fedd hvitløk, litt fennikel, løk, andre grønnsaker... En litt utradisjonel mix som jeg bruker innimellom er sitron, fennikel, cummin og en hel kanelstang inni kyllingen.Du kan også klemme på med masse fett- feks ved å skjære noen skiver smør med ostehøvel, løsne skinnet forsiktig her og der, og forsiktig skyve smøret under skinnet.
De siste minuttene av steketida snur jeg kyllingen med brystfiletene opp, slik at skinnet får fin farge,

Lykke til! Helstekt kylling er jo fantastisk!

nellie sa for siden:

Jeg langsteker alltid, så blir sånn 75 - 100 grader i 3-4-5 timer:)
Også er det godt å pensle skinnet med smør, når man tar av lokket for å få skinnet litt sprøere.

Yonah sa for siden:

Du, du kan jo ikke skrive slik uten å skrive hvordan du gjør det da:lol:

Jeg vil ha oppskrift, jeg aner ikke hvordan man saltbaker noe.. Bare mener det betyr masse salt på noe vis..

kamp sa for siden:

Sorry :rolleyes: Kom ikke på det ;) Så du fikk oppskriften av en annen.

Det er knall godt!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.