< Tilbake til oversikten

Strekkmerker, hengebryster, åreknuter og cellulitter og dårlig selvtillit ...

Hulder sa for siden:

Jeg er en ung jente på 18, og er rundt 25 kg overvektig, noe jeg har vært i flere år. Jeg har forsøkt å gå ned i vekt utallige ganger (med lavkarbo de siste årene) men som alltid rikker ikke vekten seg lenger så snart den tredje uken kommer, uansett om jeg kutter ut det en eller det andre. Den enorme håpløsheten og frustrasjonen som kommer av dette gjør meg ikke akkurat mer motivert, og alle andre feil blir plutselig mye mer fremtredende. Jeg skriver vel her fordi jeg håper det er noen her som har gått ned en 25-30 kg eller mer, og har noen oppmuntrende ord om sine erfaringer om hvordan kroppen blir seende ut etter vekttap.. Og siden det er forskjell på resultatene en 18 åring og en 45 åring kan forvente, vil jeg helst ikke ha flere "skrekkhistorier" fra skadefrydende eldre kvinner som bare har å fortelle meg at alt blir verre.. Jeg har enorme problemer nå med å forholde meg til omverdenen, især av intim art.. Jeg kunne ikke tenke meg å være naken foran noen, og nå som jeg har har et fast følge som jeg er svært glad i, og det seksuelle kommer opp på banen, merker jeg at alt bare går nedover igjen. På den ene siden syntes jeg det er oppmunterende, for om han kan tålerere min overvekt, vil han ihvertfall tolerere kroppen jeg vil få etter å ha gått ned i vekt, men hva om strekkmerker og hengebryster etc bare blir verre?

Jeg har strekkmerker på over hele magen, selv ned til underlivet, og mellom lårene, over rompa og hofer osv. Dette har bleket en del, og jeg lært å akseptere dem, men jeg knekker sammen av tanken på at de kan bli verre i ettertid. Når kroppen blir hele 25 kg mindre, vil strekkmerkene se verre ut, som rynkete arr, eller vil de krympe i omfang og samle seg tett dersom man trener magemusklene og strammer opp overkroppen? Dette lurer jeg mest på.

Og hva med celulitter? Jeg er jo kun 18 år gammel, og celulittene mine kommer av fedme først og fremst, så blir ikke de dermed betraktelig mindre?

Jeg er klar over at ingen av delene noen sinne forsvinner helt, jeg vil bare vite om jeg kan forvente meg en forbedring også på disse punktene, eller om alt bare blir verre.. For ikke å snakke om at jeg pga overvekten også har store, men meget slappe bryster, som jeg frykter vil se ut som to tomme sokker etterhvert.. Jeg vil ikke ha kroppen som jeg helst ikke bør ha før jeg begynner å nå 40års-alderen, den har jeg mer eller mindre nå.

Jeg lurer også på om noen her har hatt åreknuter? På grunn av belastningen vekten har på kroppen, fikk jeg for mange år siden en par av dem på det ene benet.. Det er ikke så ille, men ganske tydelig likevel, og jeg lurer på om dette forsvinner sammen med vekttapet, eller om jeg må operere dem vekk?

Tusen takk på forhånd.

Photobscura sa for siden:

Hei Hulder! Jeg startet med en overvekt på drøyt tretti kg selv og med potensielt en del lignende problemer, og tross at jeg er en del eldre enn deg har ting mye blitt bedre, av det du beskriver. Jeg gikk ned i passe tempo i første omgang litt under tjue kg for tre år siden. Jeg har selv MYE strekkmerker fra jeg var yngre (la på meg nesten tretti kg som tolvåring), og de har bleknet en del. Den første tiden etter vekttapet så hang huden, og strekkmerkene ble mer som groper i huden, men etter tre år er det ikke tegn på hengehud lenger, heller ikke på brystene som har gått fra 100D til ca 85B. Og du har enda noen fortrinn foran meg og folk som er enda eldre, ettersom du er så ung! Og det er jo så utrolig bra at du har oppdaga lavkarbo i en så tidlig alder, det misunner jeg deg :).
For magen sin del, så fikk jeg tips om et par triks. Jeg vet ikke om det var huden selv som gjorde jobben eller om dette faktisk hjalp, men logisk sett burde det gjøre det. Da jeg dusja så skylte jeg magen med kaldt vann, og så masserte jeg magen skikkelig med fet krem. Dette burde i hvert fall få i gang blodomløpet som er viktig for at huden skal beholde elastisiteten sin.
Og når det gjelder strekkmerkene mine nå, så er de blitt lyse og veldig overfladiske. Jeg har passet på å få en del sol på kroppen om sommeren også, og så lenge strekkmerkene ikke er ferske, så hjelper det en god del. Men det tok meg mange år å tørre å gå i bikini, da :o.
Uansett er det ikke sunt for en kropp å ha tredve kg overvekt, så om de problemene du forespeiler kommer, er de jo uansett ubetydelige i forhold til helseeffekten. Jeg vet det ikke er lett å tenke sånn, men det er jo sant.
Men jeg vil tro at med din unge alder så vil du ha de beste sjanser for et godt resultat over tid!
Masse lykke til! :heia:!

PS: Uke tre på ketogent kosthold er veldig typisk den uka de fleste står stille. Ikke gi opp! ;)

hernon sa for siden:

Det er ikke alle eldre som har skrekkhistorier å komme med:)
Jeg er over 70 år og er ganske stolt over kroppen og huden min.
For ca 30 år siden gikk jeg ned over 30 kg på lavkarbo etter flere svangerskap.
Siden holdt jeg vekten inntil relativt nylig.

Nå har jeg gått ned 9,7 kg siden mars.

Jeg har ingen strekkmerker ( de jeg fikk under svangerskapene der jeg var svææær, er så bleke at det nærmest må forstørrelsesglass til for å kunne se dem)

Cellulittene jeg var begynt å få nå da jeg la på meg igjen, er nå helt borte.
Brystene er selvsagt blitt lengre med årene, men vekt tapet denne gang har ikke påvirket dem vesentlig i negativ lengde- retning, jeg har gått ned i BH størrelse ( fra 38B til 36B. vet dessverre ikke hva det tilsvarer i norske størrelser)

Jeg tror, som Photo sier, at litt omsorg for huden er viktig.
Jeg er ikke så tøff som henne mht kaldt vann, men jeg bruker en relativ hard børste i dusjen. ( oppadgående bevegelser, mot hjertet - min måte å krangle med tyngdekraften)
Hver morgen, etter dusj, bruker jeg en spesiell olje som påståes å skulle motvirke strekkmerker. (Johnson's for gravide) Om kvelden bruker jeg Clarins sin.

I tillegg tror jeg at alt fettet vi får på dette kostholdet også hjelper huden til å opprettholde / gjenfinne noe av spenstigheten.
Åreknuter vet jeg ikke, jeg har aldri hatt det. Men på leggene bruker jeg en lotion fra Wileda som skal motvirke åreknuter. ( Tror den selges på Helios i Norge)
Lykke til!

Cherry sa for siden:

Hei

Jeg er 25 og har vært overvektig lenge. Jeg har gått ned 40 kg. Jeg har lite løshud, men masse strekkmerker. Strekkmerkene mine plager meg ikke lengre fordi de har blekna. Det er ett par dype igjen, men jeg har faktisk ett håp om at god massasje vil få dem til å se bedre ut.

Jeg har ett par råd som kan hjelpe deg, sånn at du slipper løs hud, store strekkmerker og slappe pupper. Bit deg merke i at dette er råd, og ikke bombesikre tips. Du har en stor, stor fordel i at du er så ung, for unge mennesker har bedre elastisitet i huden og større sjanse for at kroppen kommer etter.

Drikk mye vann. Vann bevarer hudens elastisitet.
Ikke røyk, om du gjør det, så slutt.
Dusj med kaldvann, slik Photo sier.
Masser huden din med en god krem, gjerne en med mye vitamin E.
Smør deg inn med hvetekimolje.
Smør deg inn med HONNING, det er ett fantastisk produkt for å bevare fuktighet i huden - man SPISER ikke honning serru:p
Har du råd til det, unn deg en coffie berry-behandling.

For de slappe puppene og forøvrig alt annet slapt; Trening, trening, trening.

Forøvrig har jeg massert magen min i flere år, alle strekkmerkene der er borte, eller de synes ikke ;)

nellie sa for siden:

Og spis grønnsakene dine + bruk masse krydder for antioksidanter, som er veldig nyttige i bevaring av huden:)

blåbær sa for siden:

Jeg har også en den strekkmerker, men de blir mindre og mindre tydeligere etterhvert :) Nå plager de meg ikke noe særlig lenger, og viser nesten bare hvis jeg klemmer huden sammen. Uansett syns jeg ikke du skal tenke for mye på dette nå i startfasen, jeg! Ta det som det kommer, bare hold ut! Og kos deg med kostholdet på lavkarbo og vektnedgang. Og med kjæreste! Jeg tipper han godtar deg akkurat som du er!

Gracella sa for siden:

Dette sa legen min om åreknuter:
De går ikke vekk av seg selv og de kommer til å bli værre med årene - ikke bedre. Det er klaffene i åreveggene som er blitt ødelagt og de repareres ikke selv om man går ned i vekt.
Når man begynner å få plager med åreknutene (nummenhet, smerter ol) så er operasjon den eneste løsningen.
Det er flere måter å fjerne åreknuter på, er de små, kan de fjernes med laserbrenning som vistnok er den mest skånsomme.
Snakk med legen din hvis de er et problem.

sunnereliv sa for siden:

Trening, vann (ikke drikke for mye koffein, da det virker vanndrivende) og sunt kosthold. Loreal har produkter mot bl.a. mot strekkmerker, cellulitter og krem som skal gi fastere hud. Nivea Q10 er også en krem som skal stamme opp. Verdt å prøve kanskje. De koster ikke mer enn vanlige bodylotion. :)

Når det gjelder selvtillitt og godt forhold til egen kropp hjelper det med yoga, avspenning, meditasjon, qi-gong og tai chi. Snakk positivt til deg selv. Se det som er bra og merk deg positive forandringer. :)

Gracella sa for siden:

Jeg tror ikke jeg har sett en eneste seriøs test som viser at det finnes en krem som hjelper mot strekkmerker eller cellulitter, så spar de pengene.
Kjøp heller en krem/bodylotion du liker og "skjem deg bort" med hjemmespa.

Eller forresten, kanskje har kremer med AHA-syrer en effekt på strekkmerker.

Strekkmerker blekes med årene, men det er en skade i underhuden og vanlige kremer kan ikke gjøre noe med det.
Cellulitter er jo små fettknuter/samlinger og de går ikke bort med kremer.
Sunt kosthold, trening, mye vann (gode gener :rolleyes:), lite alkohol og ingen røyking er bra mot cellulitter. Muligens også punktmassasje.

Hulder: Du er 18 år og har alle fordeler med å gå ned i vekt nå.
Huden din er elastisk og vil antageligvis trekke seg godt sammen etterhvert som vekta går nedover.
Cellulitter kan også tynne mennesker ha, til og med Kylie Minouge har de, og ingen vil vel si at hennes kommer av at hun er tykk??
Men cellulitter kan forsvinne eller bli mindre.
Det er så mange helsefordeler med å gå ned i vekt når man er overvektig, at du bør fokusere på det, og ikke på teoretisk mulige negative kosmetiske forandringer :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.