Har hatt venninnebesøk to kvelder denne uka. Begge gangene har jeg servert ost og kjeks og laget oopsi-ruller (av kun eggehviten ikke plommen og naturel kremost) slik at jeg også har noe å spise, og begge gangene har hele brettet med oopsi-ruller forsvunnet. Venninnene mine elsker dem! Så dette er en hit å servere! :D
Stekes på 150grader i rundt 15min (det er godt at de er litt bløte inni, men sjekk at det er osten som er bløt, og ikke eggehviten)
Så rulles de mens de er varme/lunket. :D
Å, så du bruker opp hvitene, sden du fra før har brukt plommene til andre ting?
Det har jeg ikke tenkt på før, jeg får jo iblandt noen hviter til overs fra feks bearnaisesaus og da har jeg gitt hvitene til mannen som lager seg omelett med masse hviter og noen få hele egg.
Dette må jeg prøve, ungene her er veldig glad i oopsier, men vi liker de ikke uten noe på.. Ruller med smøreost på må vel være lekker å sette frem. Jeg har ikek servert slikt til andre enn oss 5, men nå er det snart sommer og det innbyr til mere lettvinte middagsselskap, mer eller mindre koldtbord.
Min vennine og jeg har kommet frem til at mat som kan serveres kaldt er greit, for da slipper vi å tenke på at alt skal være ferdig på en gang og veldig kjekt for ungene at maten er klar når de kommer, for de har knapt tid til å spise:lol:
Jeg har også servert dette på jentekvelder, og også som en rett på koldtbord i konfirmasjon. Jeg gjør sånn:
Lager oopsi etter oppskrift med både plommer og hvitter. Smører på et lag med Philadelfia, klipper opp fersk persille eller gressløk, legger på røkt laks eller spekeskinke, og ruller sammen. Ruller så inn i alufolie og legger ett par timer i kjøleskap så det setter seg. Skjærer opp i fine biter, og legger på fat eller som forrett på en liten tallerken. Dette har blitt godt likt.
Ønsker alle en kjempefin 17.mai. Nå skal jeg prøve å finne en oppskrift på is med sjokoladebiter. Noen som har noen tips??
Atte... Når dere ruller dem.. Lager dere dem supertynne før de stekes da? Når jeg lager hamburgerbrød av dem så blir de liksom litt crispy.. Ser for meg de bare hadde smuldra opp om jeg skulle prøvd å rulle dem.. Jeg vil også ha ruller med philadelphia og røkelaks nemlig!! :D
Jeg lager dem ikke supertynne, dekker sikkert bare halvparten av stekeovnsbrettet.
'Av og til blir de litt crispy i kantene,(kommer sikkert av at jeg ikke er så nøyaktig når jeg smører det utover, og det blir litt tynnere med røre utpå kanten) men da skjærer jeg bare det bort når jeg kutter dem opp. Innenfor dette crispy som kan komme i kantene er det godt og mykt, røkelaks høres godt ut ja. rucola og spekeskinke høres også godt ut.
Legg gjerne ut bilder hvis dere lager disse......
Høres godt ut!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.