< Tilbake til oversikten

Myndighetene ignorerer fersk forskning

leenam sa for siden:

Jeg venter spent på debatten om dette fram til de nye rådene offentliggjøres! Håper Mat & Helse kommer kraftig på banen, Fedon gjør det allerede. Jeg er selv helt happy med hvor mye fett jeg spiser, men har en svoger som bekymrer seg pga. far og flere onkler som døde av hjertekarsykdomer. Ikke lett å vite da hva man tør tro på!

Iset sa for siden:

Det gjør de nok desverre ikke, Mat & Helse har gått helt bort fra lavkarbo og fått en ny redaktør som fremmer ernæringsrådets kosthold. :rolleyes:

Photobscura sa for siden:

Er det sant? Det er jo bare så synd :realmad:!

Iset sa for siden:

Jepp, Janmesi skrev noe om det på Facebook (på sin egen profil da), og de nevnte det i forbifarten på seminaret her i april. Tragisk, er det. Selv om jeg uansett hadde sluttet å abonnere på bladet pga. all reklamen da, det var jo slankepille-reklamer på annenhver side på slutten, det er for dårlig. Nå skal de vel i tillegg reklamere for Vita Hjertego' og lignende også. Festlig.

Borghild sa for siden:

HVA???? Er det mulig. Hvor er Dag Viljen Poleszynski og Kenn Hallstensen gjort av seg? Noen som vet?

Iset sa for siden:

Nå ble jeg plutselig litt usikker, men Janmesi skrev i hvert fall at Gunn Helene Arsky er påtroppende redaktør i Mat & Helse, og hun står bla. for dette:

dinmat.adressa.no/content/view/full/37641

Og nå går det visst i artikler som denne:

www.matoghelse.no/helse/2005/04/01/kostholdsbevisste-gull-rita.aspx

Borghild sa for siden:

Puh :( Ikke vits i å abbonere på det magasinet lenger da vil jeg tro.

Dortemor sa for siden:

Jeg begynte å abonnere på Mat og Helse på nyåret fordi jeg trodde det var mye om lavkarbo. Men ble skuffet gitt. Abonnementet blir ikke fornyet:(

leenam sa for siden:

Fikk bladet i går - på forsiden sto det "Ny serie - lavkarbo i praksis", men inne kunne jeg ikke finne den. Men OK, det var en del lavkarbomat der. Jeg hadde sluttet å abonnere etter mange år, men kjøpte bladet i ny og ne hvis det sto noen interessant. Nå har jeg likevel tatt imot en ny abonnement, halvt år til spesialpris for å se det an. Og i sannhetens navn må jeg si at det finnes ikke en annonse for slankepiller i dette bladet, og en annonse for Soft Light lettmargarin (phui!).

Kenn Hallstensen har skrevet svar på to leserbrev, og hans lavkarbofilosofi høres fornuftig ut for meg. DVP har skrevet artikkelen om vaksinering og savrt på ett leserbrev osv.

leenam sa for siden:

Og redaktøren heter Anne Katrine Paulsen.

Borghild sa for siden:

Jippi. Håper det er slik det skal være lenge. Takk det var betryggende å høre. :D:D

Iset sa for siden:

Godt å høre! Jeg vet at nåværende redaktør heter Paulsen, så det på nettsiden, men jeg hørte at denne andre ernæringsdama skulle overta nå snart. Håper ikke det stemmer da ...
Og det var utrooolig mye drittreklame da jeg abonnerte på bladet, så jeg orket ikke mer. Skjønner at de må ha endel reklame, men det ble bare for dumt med alle disse slankepillene og greier, det ble bare forstyrrende. Godt å høre at det er blitt bedre.

EmilyB sa for siden:

Akkurat det satt jeg og lurte på også, bladde gjennom flere ganger men fant ikke noe.

Hvis de plutselig skal endre helt holdning til det de tidligere har skrevet om, vil neppe jeg fortsette som abonnent.

Dortemor sa for siden:

Tror den serien om lavkarbo i praksis heter 'pærepappa' eller noe sånt. Det var det eneste jeg fant som kunne være i nærheten.

Kula sa for siden:

I Mat & Helse nr 5/2010 skriver ansvarlig redaktør Anne Katrine Paulsen på lederplass at "Vi vil ikke lenger forfekte bare én ernæringsideologi: at steinalderkost passer for alle. Vi ønsker å tilby et langt bredere menyvalg, uten å gå på akkord med målsettingene om sunnhet og god helse."

Samtidig ser jeg at Gunn Helene Arsky har bidratt med flere artikler i dette nummeret. Sist jeg traff henne var hun ansatt hos Bama som ernæringsekspert, og fortalte om kostfibrenes fortreffelighet fordi disse hadde evnen til å trekke det farlige kolesterolet med seg ut av fordøyelsessystemet.

Det var gøy så lenge det varte med Mat & Helse, men fra nå av vil nok ikke postbudet mitt måtte slepe dette bladet med seg til min postkasse.

Borghild sa for siden:

Er enig med deg Kula. Her er det nok snakk om å nå flere lesere og tjene mer penger. Fryktelig synd.:mad::mad:

Kula sa for siden:

Ja, bladet skiftet jo eiere her for en stund siden, og det er naturligvis en større potensiell lesergruppe i markedet hvis bladet satser mer på helse ala VGs Vektklubb og Grete Roede enn lavkarbo.

Det skal bli spennende å se hvor lenge de gamle ildsjelene i bladet kommer til å være med.

aliasdictus sa for siden:

Lchf seminar i Bergen for litt siden, foredragsholder Johnny Laupsa Borge, (tror det er det han heter), sier at han og Dag Viljen Poljezinsky (?skrivefeil?) er på vei bort fra bladet, og at de skal starte et nytt blad. De var ikke fornøyd med retningen bladet hadde tatt i det siste. Jeg spurte om navnet på det påtenkte nye bladet, noe med vitenskap er alt jeg husker, vi får se.

Dvs, det kommer kanskje noe bedre, nå når mat og helse går over til vita smertegod. Jeg gleder meg!

Og i samme retning:
Så ny reklame for ny ost på tv i går. De har fjernet det usunne fettet, og det smelter "heilt perfekt." Han der nrk treningsduden er kjøpt og betalt av tine og anbefaler "osten." Fysjameg, ost uten fett, det er som 17. mai uten flagg.

Borghild sa for siden:

Takk takk. Det gleder mitt store hjerte at Dag Viljen Poleszynski starter nytt magasin. Han er selve klippen og kjemperen for LCHF og vil nok aldri svikte. :):):)

krokodillen sa for siden:

Kjekt å vite - da skal jeg IKKE abonnere på Mat & Helse.

Da har de vel strengt tatt ikke lov til å kalle det ost? Var det ikke samme dealen med Vita sin ''ost'', der de fjerna melkefettet og erstatta med planteolje?
Jeg lurer på hva de driver med, altså. Herregud, når skal de innse at melkefettet faktisk er omtrent det eneste som er sunt med meieriprodukter? :rolleyes:.

Iset sa for siden:

Den reklamen er helt jalla, jeg må skru av hver gang den kommer på for jeg får frysninger langt inn i skjelettet.

Alkazelters sa for siden:

Han treningsduden reklamerer for en ost hvor kuene i større grad har blitt foret på gress (mulig de utelukkende er foret på gress), derfor en annen fetsammensetning, som blant annet inneholder mer omega 3.

Ok, så det er ikke sånn at de har fjerna melkefettet og erstattet med noe annet? Puh, for det er jo ganske tåpelig. Men kuer som spiser gress, det er jo sånn det skal være, i stedet for all den maisen i fôret.

Iset sa for siden:

De snakker i hvert fall veldig om mindre fett og fett er ikke bra osv i den reklamen, den er bare teit synes jeg. Men den er jo i tråd med de gjeldende dusterådene til ernæringsrådet, så.

Iset sa for siden:

Det er Tine Engfrisk, forresten. Jeg må inn på tine.no og lese litt.

Edit: www.tine.no/169149.cms

Høres jo bra ut egentlig, men dersom den inneholder mer flerumettet fett og mindre mettet, er vel vanlig helfet hvitost sunnere, egentlig? Jeg kjenner jeg blir mer og mer skeptisk til flerumettet fett, men jeg vakler litt.

Ok. Sånn døll ost kan de ha for seg selv :p. Om jeg først spiser ost, så skal det joggu meg minst være tjue prosent! :D

(Nå har jeg jo ikke jeg smakt den, så jeg burde ikke uttale meg. Ikke har jeg tv, sånn at jeg får sett reklamen heller. Men jeg foretrekker nå uansett fete oster ...).

anette76 sa for siden:

Jeg har smakt den og den er faktisk veldig god ;)
Men enig med dere , skeptisk til å begynne med men jeg kjøper den av og til. Barna synes den er bedre så da bytter vi på den og graddost.

leenam sa for siden:

Ja, nå har jeg abonnert på det nye bladet, VOF, som kommer i august.:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.