< Tilbake til oversikten

Fra ketolyse til lavkarbo- Help!

MissyMiss sa for siden:

Hei, jeg trenger hjelp med å starte lavkarbo diett.

Jeg har gått på ketolysekuren og har gått ned mye, er veldig fornøyd,
start vekta var 78 kg idag veier jeg 61 kg, fylte nettop 18 år:p. Er veldig PROUD:).

Men nå har jeg lyst til å gå over til lavkarbo diett da, derfor trenger jeg hjelp med den. Hvor mye karbs bør jeg spise hvis jeg ennå vil gå ned i vekt(målet nå er 55 kg) hvor mye bør jeg da spise?

• skal jeg kjøpe magere produkter og ikke orginal versjonen som jeg gjorde på ketolysekuren?
  • hvor mye kjøtt, fisk og kylling kan jeg spise sånn i en uke?
  • hvor mye fett kan jeg spise på en dag ca?
  • kan jeg spise alle de samme produktene som jeg spiste på ketolyse, eller må jeg erstatte dem med den sunnere versjonen?
    -må jeg være obs på hvor mye kcal jg får i meg?
  • jeg spise sikkerfri drops som Dent (den nye som finnes i rosa og gul pakning) hva er oplegge med disse sukkeralkoholene? hva er lovlig og ikke lovlig?

Takk for alle hjelpen:):p

Areola sa for siden:

Lavkarbo er ikke en diett i seg selv - kun en paraplybetegnelse på alle dietter som er lave på karbohydrater.

MissyMiss sa for siden:

Men jeg tenker bare sånn generelt, skal jeg spise sunnere og holde meg til en grense på karbs?får å gå ned?
Jeg vil ikke følge en filosofi nå, bare sånn genrell lavkarbo?
Noen tips?

Namba sa for siden:

Gratulerer med flott resultat. Jeg er fortsatt på tur ned i vekt, så jeg har ikke så god peiling på lav karbo generelt, men jeg kan råde deg til å låne bøker på biblioteket/lese bøker om lav karbo. Jo mer kunnskap du har jo lettere blir det å velge hva som passer for deg. Boka Bedre uten brød kan være et godt utgangspunkt, men det finnes mange retninger som kan være greie å leve med. Fedon får jo også mye skryt av mange, men for meg er ikke middelhavskost noe jeg ønsker meg. Det er smak og behag hva som passer for den enkelte.

ada-emilie sa for siden:

Atkins har en metode for gradvis opptrapping av karbohydrater. Den ser du på atkins.com. Når du vil spise mer karbohydrater må du kutte ned på fettet, fordi disse er de vi kan velge mellom som energikilde. Protein kan du innta samme mengde av fordi det er en mengde som beregnes utfra ønsket vekt. Det høres ikke ut som du har lest nok om dette. Du skal fortsatt spise deg mett, men ikke overmett, når du er sulten ,men ikke før eller utenom. Ja, du kan spise dent etc. Mengde varierer fra person til person så du må beregne utfra din kropp og kjenne etter hva som er rett for kroppen din.

Nerthus sa for siden:

Det er anbefalt å øke karb-inntaket med 5 gram i uka til du ikke lengre går ned - men kanskje begynner å gå litt opp. Opp mot 73 gram karbo pr dag sier Lutz du kan spise før du må tenke på fettinntaket.

Vi er alle individuelle - sånn at du må nesten prøve deg litt fram selv :)

arnakristin sa for siden:

Hei,
Som de andre sier så er jo ketolyse absolutt en lavkarborettning… klipper&limer litt fra nybegynner-tråden…
Lavkarbo er et samlebegrep på karbo redusert kosthold hvor kh inntaket pr dag varierer fra tilnærmet null til 150.
Svenskene definerer lavkarbo opptil 100 kh pr dag.
Mange av de som har som hovedhensikt å gå ned i vekt velger som oftest en ketogen diett med inntak opp til ca 25 kh, en god del er i ketose helt opp til 50 kh pr dag. De som ikke ønsker å leve ketogent, samt mange på vedlikehold spiser 30-60 kh pr dag. De aller fleste ligger på under 72 kh pr dag, ref. Lutz (Boka: Bedre uten brød).
Tommelfinger regelen er at jo mer kh dess mindre fett, men den generelle oppfatning er at man ikke behøver å redusere fettforbruket før man overstiger 72 kh, ref. Lutz (boka: Bedre uten brød).

Lavkarbo på 3 minutter
Doktor Dahlqvists kostprogram
Mange har Atkins Vedvarende stigen i bakhode når de øker kh nivået i kosten

Sukkeralkoholer:Sukkeralkoholer (polyoler) kan trekkes fra totalsummen av kh da sukkeralkoholer ikke tas opp i kroppen på samme måte som sukker/sukkerarter. Når det er sagt så er det mange som får mageknip/diaré av det mest brukte av sukkeralkoholene: Maltitol.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.