< Tilbake til oversikten

Trenger litt hjelp til å gjøre en kakeoppskrift lavkarbo

lillefixen sa for siden:

Jeg eeeeeeeelsker kladdkake, og den kan bli rimelig lavkarbo med noen enkle grep.

Originaloppskriften ser slik ut:
150 g smør
1 dl kakao
2 dl hvetemel
3 dl sukker
3 egg
1 ss vaniljesukker

Egg og smør er jo thumbs up, kakaoen går greit vil jeg tro, sukkeret kan erstattes med stevia.. og vaniljesukkeret pleier jeg å droppe uansett. Så da er det bare hvetemelet igjen.

• Hva kan jeg erstatte hvetemelet med? Kaken skal være ganske klissete, og det gjør ikke noe om den blir enda mere klissete, men den må ha LITT konsistens :o Det skal være kake, liksom, ikke saus :p
  • Hvilken type kakao er "sunnest", og hvor får jeg tak i den?

På forhånd tusen takk for svar :D

manne sa for siden:

Jeg hadde erstattet 2 dl hvetemel med 2 ss fiberhusk. :)

lillefixen sa for siden:

Hvor får jeg kjøpt fiberhusk?

Iset sa for siden:

Meny, Ultra, helsekost osv. :)

Sweet Pink Kitty sa for siden:

Du kan kanskje også prøve mandelmel i stedetfor hvetemel? Eventuelt ketolyse bakemiks?

sjokoholiker'n sa for siden:

Mandelmel er genialt. Får kjøpt det på www.funksjonellmat.no eller mal mandlene selv :) Selv kjøper jeg og Sukrin der. Smaker og kjennes ut som sukker. Fins oppskrifter på nettsidene deres som er merket lavkarbo :)

Sweet Pink Kitty sa for siden:

Mandelmel får man også i helt vanlige helsekostbutikker (må ikke kjøpte det på nett), det samme med sukrin.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.