< Tilbake til oversikten

Bunaden får fri i år igjen!

Shrinking Line sa for siden:

Tok bunaden ut av skapet tidligere i år…
Prøvde den, men da var skaden allerede skjedd.
Jeg er jo ikke født bak en dør, så løsningsorientert som jeg er, satte jeg meg selv i skapet.
Men krympet jeg? NEI!
Jeg ble bare sur og sulten.
Så da får bunaden fri i år også.

(Nå henger min bunad i Norge, og er faktisk ganske sikker på at den passer, men tror det er noen rundt om i landet som har det slik ja)

Yonah sa for siden:

:klem:

Min henger i skapet der den har hengt i 8 år... Jeg prøvde den i stad for å se hvor mange cm jeg mangler.. Må nå ca 15cm for å ha sjans til å ha den på gitt.. Så da sier jeg som hvert år, NESTE ÅR...kanskje..

arkine sa for siden:

uf ja, den fuktigheten i skapet er jeg plaget av også.
så nå er jeg sur:(

Inton sa for siden:

Det er faktisk ett (av flere) hovedmål for meg- jeg SKAL inn i den bunaden. For 3 år siden brukte jeg den sist, og pusta ikke på 7 timer, og da gjennom både middag og dessert i en konfirmasjon. Den var jo laget slik at det var tenkt at jeg skulle vokse litt etter 15 år også, men jisses jeg vokste mer enn antatt på det tidspunktet. Neste år skal jeg med stolthet bære bunaden :)

Kitt sa for siden:

Er vel ikke helt grunnløs tittelen på journalen min: Kitt skal inn i bunaden:D

Til slutt, en vakker deg, på en eller annen måte, skal jeg komme inn i den igjen!:cool:

ninagronn sa for siden:

Min henger også på vent, men neste år... I år har jeg kjøkkentjeneste, så jeg har ikke hatt den fremme, så jeg vet egentlig ikke om den passer,

Gracella sa for siden:

:D:D
Hva er egentlig dette maset om å komme ut av skapet, hehe.

Tror saker og ting må være ca et halvt år i skapet før det krymper, hvor lenge satt du??

Carisma sa for siden:

Må være noe gæærnt med skapet hos meg, for bunaden er 15cm for stor, minst.... :o Så det blir ikke bunad på meg i år, og mamma er ikke superhappy for å måtte sy den inn (fikk den for bare 3 år siden...)

Myrull sa for siden:

Jeg skla ha på meg min :D
Fikk den endelig på meg etter at den har hengt ensom i skapet i flere år.

Photobscura sa for siden:

Grünerløkkabunaden passer som alltid :D

Orkide sa for siden:

Da er vi to Carisma. Min er så stor at jeg vet ikke om det er mulig å sy den bare inn, den må nok syes om.
Men jeg griner ikke for det, håper å bruke den om et år eller to:D

Nicpins sa for siden:

Odinzee! Det GÅR rette veien, sju...jeg lover deg! :) Den passer til neste år!

Min henger også i skapet, den er blitt altfor stor og må syes inn. Har tatt av 44 kilo nå. Hurra for både lavkarbo og søttendemai! :D

Sesti sa for siden:

Bunaden min ble sydd inn i fjor, og mamma la den inn litt ekstra, for det mente hun var en flott motivasjon...
Det faktum at jeg spratt opp 20 kg siden da, det motbeviser vel det :P

Den gikk på i år og, men det var ikke noe behagelig. Så jeg droppa hele toget..

Kanskje neste år.

MadamMim sa for siden:

Bunad ja.... Blir litt deprimert med tanken på det flotte plagget som bare henger i skapet, men som flere andre sier: Neste år, da skal den på!!! Og jeg gleeeeder meg!!!! :-)

Millemyra sa for siden:

Min passet ikke i år heller, men det hadde jeg regnet med ettersom jeg har gått opp enda 10 kilo siden i fjor! Men nå er det nok og jeg skal komme inn i den til neste år, begynner på kur i morgen.

Bunaden min har mulighet til å bli lagt ut, men det skal ikke skje nei...

StegforSteg sa for siden:

Jeg har ikke bunad, men lurer på å kjøpe meg! :ja: Da skal jeg hvertfall ikke ha den i str elefant - heller i snerten snelle - så jeg må nok vente litt ;)

Atir sa for siden:

Bunaden passet fint, og i år gikk det til og med an å puste.

Carisma sa for siden:

Menneh, hva slags bunad har dere? Blir nysgjerrig av alt bunadsnakket :rolleyes: Selv har jeg Landingsdrakt

blåbær sa for siden:

Har ikke hatt min bunad på i dag, men jeg håper den passer, for jeg skal ha den på til helgen!

Jeg har blå rogalandsbunad. Med frafjord mønster og med burgunder vest.

Jeg har denne
Men med denne vesten

Jeg har skjønt det er regler for bunader og sånn, men skjønner meg ikke helt på det. Men hvordan er det å bruke bunad fra et distrikt man ikke er fra? Jeg er fra nord-østerdal, men synes setesdalsbunaden er veldig fin. Og så lurer jeg, hehe, faktisk på om det er lov å alterere bunaden, om jeg f.eks hadde fått sydd til hedmarksbunaden i knekort, for jeg kan ikke fordra lange kjoler? (Da blir i tilfelle argumentet mitt at barnehedmarksbunaden jeg hadde som treåring var kort :p).
Ikke at jeg skal ha bunad, jeg bare leker meg litt med tanken.

blåbær sa for siden:

Odinzee - sånn har jeg også! :) Blå med burgunder vest :) Bare at jeg har tjelmelandsmønster, som er ganske likt frafjord, bare med rundere kronblad på blomstene. Hadde jeg valgt i dag hadde jeg nok tatt jelsamønsteret, men jeg er veldig fornøyd med den jeg har!

Lill-B sa for siden:

Det var faktisk bunaden min som satte inn alarmklokkene mine... Jeg var i konfirmasjon 2.mai, og fikk ikke puste i det hele tatt den dagen. Hev meg på lavkarbo - gikk ned 4 kilo og jeg brukte den halve dagen på 17.mai.
Jeg har også Rogalandsbunaden -Jelsa med rød vest.
Egentlig skal man vel strengt tatt ha en bunad hvor slekten din er fra/eller stedet du er fra/født. Men siden jeg er født i Oslo og oppvokst i Bergen har ikke de to byene så veldig lang tradisjon med bunader. Men jeg måtte bare ha denne bunaden etter at jeg hadde bodd her så lenge, giftet meg her og fått barna mine her. :) Og er såååå happy at jeg klarte en halv dag igår med den PÅ!!! :ja:

Jeg fikk bunad til konfirmasjonen. Jeg er født og oppvokst i Stavanger. Alle utenom min bestefar er fra Stavanger, så det var et veldig naturlig valg. Min tante har jelsa, men alle kusinene har frafjord, liker det best.
Et par av dem har med den nye vip kanten, syntes faktisk det er ganske pent.

Ebbalilla sa for siden:

Hehe, skjønner utfordringen din:)

Men: OOOOH:eek: Du kan da ikke legge opp en bunad til knes som er ment å være lang??

Etter "reglene" så kan du bruke bunad til det området du har tilknytning fra. Noen har hytte på sørlandet, og da har de bunad derfra. Noen har fjern slekt fra voss og bruker bunaden den. Og resten bruker den blå Nordlandsbunaden:p

Spøk til side. Du kan bruke setesdalsbunaden selv om du ikke kommer fra Setesdal. Det er blitt mer og mer vanlig å ha bunad som man syns er fin, selv om man ikke nødvendigvis er derfra. Kongefamilien har jo en hel haug med ulike bunader. Eller så kan man få sydd en folkedrakt akkurat sånn som man vil. Og den kan godt være til knes:) Du kan jo designe din egen bunadinspirerte folkedrakt!

Folkedrakter har ikke regler, bunader har "regler".:)

Jeg har lofotbunad. Min mors slekt er derfra. Jeg valgte den fordi jeg ville ha trang vest, langt skjørt og jeg synes den var fin.

Yonah sa for siden:

Jeg har løkendrakt fra østfold, mamma og hennes familie er derfra og farfar da.
Trysilbunaden kunne jeg ikke tenkt meg, synes den er kjipt sydd( veldig enkel) og ALLE her har den..

Jeg synes godt man kan velge en bunad fra et helt annet sted enn man er fra, men kunne ALDRI tenkt meg det selv, jeg vil gjerna ha en tilknytting slik skikk og bruk er.

Bunader skal syes slik skikk og bruk er, vil man ha kort bunad velger man Setesdalsbunaden og driter i at man ikke har slekt derfra, det er mye bedre enn å sy en bunad ukorrekt. Ikke kødd med bunadene.

Hehe, jeg må si det er mange rare regler for et plagg som opprinnelig var kopi av franske moteklær :p.
Men kanskje jeg faktisk skal designe Grünerløkka-bunaden? Jeg og venninna mi har alltid spøkt med at uanstendig kort svart kjole er Grünerløkkabunaden :p.

Kitt sa for siden:

Uansett inspirasjonskilde, bunaden skal man ikke tulle med!:p
Man kan jo kle seg med en trilliard andre ting som man kan gjøre som man vil med, så hvorfor provosere så inn i h..... med å forandre på en bunad???

Jeg har bunad fra Indre Sogn fordi min farmors familie er der ifra. Da den ble sydd i -83, måtte vi bevise at jeg hadde rett til å bære den!:cool:

[CENTER]
[/CENTER]

Jeg skjønner ikke hvordan det kan være så provoserende å stille helt ærlige spørsmål om ting jeg ikke forstår? Og hvorfor er det så sterke følelser knytta til disse klærne? Er jeg den eneste som synes det er underlig?

Tone L sa for siden:

Ja, bunaden min som jeg er så glad i ble i skapet i år igjen. Men mitt store mål er at jeg SKAL inn i den - forhåpentligvis neste år!!!!!

Millemyra sa for siden:

Jeg har den gamle Valdresbunaden :) Oldemor vandret fra Valdres for å skaffe seg arbeid og det er god nok grunn for meg. Jeg kunne valgt Nordlandsbunaden (morfar var derifra) eller Buskerud bunaden også, men jeg synes at min bunad er den aller vakreste som finnes :) Jeg ville gjerne ha en liten tilknytning til bunaden jeg skulle bruke, men jeg har ikke noe imot at folk bruker bunader som ikke er fra steder hvor de selv har slekt ifra.

Sånn ser den ut, dessverre en flat jente som bruker den. Bunader ser bedre ut med litt barm synes jeg ;)

Orkide sa for siden:

Jeg har damaskkjol fra Gudbrandsdalen.
Faren min kommer derfra.

Yonah sa for siden:

Du har ikke bilde av din da? Jeg googlet på damaskkjol, og det er uhorvelig med kombinasjoner på farge/damask etter det jeg forsto.. De var flotte i allefall!

Kitt sa for siden:

Du er helt klart ikke den eneste som syns det er underlig, men jeg kan ikke skjønne behovet for å være så "anti- tradisjonell"!:confused:;):p
Mulig du ikke ser verdien av tradisjoner, slekt og felles bakgrunn, men for noen av oss betyr det veldig mye!:love:
Jeg er helt sikker på at du vet at du provoserer, du er en intelligent, opplyst ung dame. Klart du kan spørre om hva du vil, men du vet at du vil få reaksjoner når du foreslår å endre drastisk på en bunad! :ja:

Cherry sa for siden:

fnis....og jeg som har blå nordlandsbunad og syns den er den penest :D

Cherry sa for siden:

Graffer-bunaden er forøvrig også veldig pen, sammen med hardangerbunaden, rogalandsbunaden og øst-telemarksbunaden

Det er ikke snakk om noe behov for å være antitradisjonell. Jeg og min familie har ikke hatt noe forhold til bunader, så det er faktisk ting jeg ikke skjønner meg på!
Men jeg vet jo såpass som at bunader har endra seg mye opp igjennom, jeg tenkte bare det ville vært stilig med den svart og røde Hedmarksbunaden i en kortere variant, derfor spurte jeg også, ettersom jeg ikke aner noe om hvordan meninger/regler er for slikt!
Men at jeg er så innmari antitradisjonell og ikke bryr meg om slekt og sånn er heller ikke sant. Jeg har vokst opp med folkemusikk, og selv vært med på å utføre, jeg kunne ikke tenke meg å feire jul noe annet sted enn hos familien min, og spise ribbe, og jeg har selv vært med på å skape tradisjoner blant meg og mine venner.
Det er ingen selvfølge for alle dette med bunaden, og i og med at jeg i grunn ikke kjenner noen som har så sterke følelser for den, så har jeg heller ikke så god forutsetning for å forstå greia. Det har ingen ting med hvor opplyst jeg er å gjøre ;).

Carisma sa for siden:

Er det samme som lundebydrakt? Eller er det jeg som surrer? Jeg konforimerte meg forøvrig i lundebydrakt, men den er faktisk alt for liten på lengden! Lagt ned så mye at de hvite kkantene syns, og enda går den midt på leggen :rolleyes:

Og bunad køder men IKKE med!
Sambo er fra bunadskredderslekt, så hvis du vil ha et foredrag om tradsijoner og kopier osv kan han sikkert forklare for deg Photo :D
Morfaren hans gikk til krig mot Husliden over deres versjon av Rogalandsbunaden blandt annet. Han var forøvrig fargeblind, noe som gjør bunadskredder til et såpenstig yrkesvalg.... :lol:
Sambo sin Rogalandsbunad var en av de siste han sydde før han ble for gammel til å fortsette.

Ok ok, jeg trekker meg forsiktig ut av diskusjonen, og fortsetter å gå for ''Grünerløkkabunaden'' min, føler jeg har tegnet en Muhammed-tegning her eller noe sånt :p.

blåbær sa for siden:

Photo - tror ikke det er det at du spør som er så provoserende, men selve ideen om å trikse med bunad. Jeg syns hvertfall ikke spørsmål er provoserende, sånn generelt :cool:

Det var enda godt! Jeg trodde de drev og endret litt på bunader hele tiden, jeg. Men men, jeg lærer stadig vekk noe nytt!

For å mildne omstendighetene litt, så legger jeg inn et überknusesøtt bilde av meg i min første og siste bunad! :p

Orkide sa for siden:

Dette er damaskkjol, men min har sort stakk og forkle i grønt.
Fant ingen bilder i rett farge

TrillTrall sa for siden:

:) Min passet ikke til jul, jeg fikk den forsåvidt på meg, men da kunne jeg knapt nok puste og slett ikke spise. Nå på 17. mai satt den helt flott og jeg koste meg ved middagsbordet i 4 timer. :)

Hette sa for siden:

Eg kom inn i bunaden min i år! Og den var deilig å puste i!!! :D Eg fekk den til konfirmasjonen min, og den har faktisk ikkje vore so god og behagelig før!!! så dermed er eg faktisk blitt mindre enn eg va då eg vart konfirmert!!! :D:D:D
Har foresten Sognebunad med grønt liv, syns den er fantastisk fin, og sida det er mamma som har sydd den blir den jo endå meir spesiell... :)

Hette sa for siden:

Sånn ser min bunad ut!
(Sognebunad)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.